Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noodloop in Noorwegen - repatriëring

vragen over de T5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1203
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

Erwin L schreef: za sep 11, 2021 23:44 Mag je een ander adres dan je huisadres opgeven voor het afleveren van de auto na repatriëring ? Dan zou je voor Hoogeveen kunnen kiezen.
Ook een goed idee! We kunnen inderdaad een willekeurig adres opgeven. Als het nou 100% zeker was dat die volle DPF het probleem was, zou het wellicht een optie zijn. Maar daar zijn we dus nog helemaal niet zeker van. Dus voorlopig gaat de bus naar onze lokale VW-bedrijfswagensdealer waar we al jaren komen. En dan zien we verder. In overleg met hen kunnen we evt. alsnog besluiten tot spoelen/reinigen van de DPF, inmiddels hebben we gezien dat er hier in de omgeving (niet direct in Utrecht) wel meerdere gespecialiseerde bedrijven zitten. Misschien kan onze dealer het ook wel. We gaan ze morgen eens bellen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 31143
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door Multivan Generation »

bvddobb schreef: zo sep 12, 2021 12:39
Ook een goed idee! We kunnen inderdaad een willekeurig adres opgeven. Als het nou 100% zeker was dat die volle DPF het probleem was, zou het wellicht een optie zijn. Maar daar zijn we dus nog helemaal niet zeker van.
Die meetwaarden in de computer liegen niet.
Dus eerst dat probleem op lossen en dan pas verder kijken of er nog meer aan de hand is.
Reinigen van roetfilter zijn meerdere manieren voor.
Het hele roetfilter in een hele warme oven om alle roet te verbranden is de beste manier.
Een van de linkjes welke gelinkt werden, slijpt het roetfilter open :politie

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1203
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: zo sep 12, 2021 14:05 Die meetwaarden in de computer liegen niet.
Dus eerst dat probleem op lossen en dan pas verder kijken of er nog meer aan de hand is.
:goodidea
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1203
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

Zo, de bus is weer in Nederland, en hij rijdt weer! Zoals bij veel in het leven, hebben de ingewikkeldste problemen vaak de eenvoudigste oorzaken/oplossingen... :nuts

Vanmorgen vroeg is de bus afgeleverd bij onze dealer. Om 09:00 u belden ze al: probleem opgelost, de bus rijdt weer als vanouds! :toppie
Wij hebben een niet-standaard luchtfilter omdat wij de luchtaanzuiging ooit omhoog hebben gelegd om een grotere waaddiepte te bereiken. De lucht wordt nu aangezogen ter hoogte van de motorkap/voorruit. Dat maakt een hoop herrie, de luchtaanzuiging zo hoog (wie ooit met een snorkel heeft gereden, weet wat we bedoelen), en daarom zit er isolatiemateriaal aan de binnenkant. Een stuk daarvan was losgeraakt en blokkeerde de luchttoevoer... gevolg: te weinig lucht, de lmm raakt de weg kwijt en gaat foutmeldingen geven, noodloop. Het losgeraakte stuk isolatiemateriaal eruit gehaald, en alles loopt weer als een zonnetje...!

Knagende vragen zijn dan toch:
  • Waarom hebben die Noren dat niet bedacht? Dan hadden we binnen een uur gewoon verder kunnen rijden! Misschien omdat het niet standaard is, dat ze dachten: "daar blijven we vanaf"? Onze dealer weet wat wij erin hebben zitten.
  • Was de vervanging van de lmm daar wel echt nodig? Was die wel echt kapot?
En het laat onverlet dat de DPF wel degelijk verzadigd is. Maar dat is een 'gewoon' probleem op zich en had dus niks te maken met onze problemen in Noorwegen. Dat was bij een volgende beurt vanzelf aan de orde gekomen. Wij hebben inmiddels besloten de pijn te nemen, en de DPF te laten vervangen. :huilen Onze bus is dat nog alleszins waard.
Last edited by bvddobb on wo sep 29, 2021 14:27, edited 1 time in total.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 2593
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat de bus weer terug is en het probleem is opgelost! Het bericht over de DPF is minder leuk, is te vervuild om te regenereren begrijp ik?

Over jullie knagende vragen: Als je de set niet kent dan weet je niet dat er isolatie aan de binnenkant zit dus denk je daar niet aan. Zelfs als je weet dat het er zit verwacht je niet dat het los gaat zitten, stel je voor dat de LMM het niet had tegengehouden en de isolatie zo de turbo en daarna de motor in was gezogen...... Als vervolgens de computer zegt dat de LMM rare waarden geeft dan ligt vervanging voor de hand.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Mac
Berichten: 720
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:26
Locatie: Raalte

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door Mac »

Mooi dat de bus terug is en dat het is opgelost, maar dat het zoiets simpels was! Maar wie denkt daar nu aan. Wel in een paar weken veel moeten regelen en in spanning gezeten.
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3104
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door Hanz »

Wel een trip om nooit te vergeten en wij mochten meegenieten via het reisverslag, bedankt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 118
Lid geworden op: zo apr 04, 2021 18:06

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door Remco_T5 »

Een eenvoudig probleem maar denk er maar aan. Gelukkig dat het verholpen is. :jumpklap :adhd
Groeten Remco (T5 GP 2013) :T4politie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door odorf »

Mooi dat het is opgelost.

Al stond die groene camper jullie ook goed. :toppie

Als als.

Ik ken de vragen (andere) maar al te goed.

Ik had dat destijds in Zweden met ons pechdrama ook.
Ik had heel lang daarvoor een lekkende olieleiding naar de turbo willen vervangen. Daarbij een kunststof slangaansluiting naar de vacuumpomp gesloopt. Had ik niet door, kreeg ineens remproblemen. Garage heeft een nieuwe vacuumpomp er in gezet en die pomp was in de loop der tijd losgekomen. Dát was de oorzaak waar ze in Zweden lang naar hebben gezocht en daarbij -vast onbedoeld- mijn dynamo hebben gesloopt. Waardoor ik na 2 dagen wéér problemen had.

Als ik zelf het gesloopte kunststof slangaansluitinkje op de vacuumpomp had gevonden en dát alleen had vervangen was mij voor een paar euro een hele hoop ellende bespaard gebleven.

Moraal van dit verhaal; je kunt niet alles weten. En garages weten ook niet alles, zijn soms ook gewoon mensen. Ik ben er achteraf ook wel boos om geweest, maar daar schiet je niets mee op en verander je ook nix mee.

Jippie nu weer lekker kamperen zonder condens.
:yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1203
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

J vd Pal schreef: wo sep 29, 2021 14:06 stel je voor dat de LMM het niet had tegengehouden en de isolatie zo de turbo en daarna de motor in was gezogen......
Daar zit natuurlijk altijd nog het eigenlijke filter zelf voor, dus dat was niet zo gauw gebeurd.

Wel voel ik me een beetje dom. Ik weet nog goed, jaren geleden, reed ik met een Fiatbusje met instrumenten achter de orkesttouringcar aan ergens in Italië. Alles erg droog en stoffig. Begint het busje ineens in te houden. In het orkest zat een monteur, die haalt het luchtfilter er direct uit, klopt het uit tegen de stoeprand (wat een stof!) en het busje ging weer als een speer!

Dus: houdt een bus in zonder verdere noodsignalen (lampjes op het dashboard): check even of het luchtfiler niet gewoon vervuild is/verstopt zit! :muur
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door krekwakwol »

Fijn dat jullie eigen camper weer terug is. d
Dat het maar een klein probleem was, kun je van te voren ook niet bedenken, maar het is weer opgelost.

Fijne kilometers met de eigen bus.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 31143
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door Multivan Generation »

bvddobb schreef: wo sep 29, 2021 13:08 .... en daarom zit er isolatiemateriaal aan de binnenkant. Een stuk daarvan was losgeraakt en blokkeerde de luchttoevoer... gevolg: te weinig lucht, de lmm raakt de weg kwijt en gaat foutmeldingen geven, noodloop. Het losgeraakte stuk isolatiemateriaal eruit gehaald, en alles loopt weer als een zonnetje...!

Knagende vragen zijn dan toch:
  • Waarom hebben die Noren dat niet bedacht? Dan hadden we binnen een uur gewoon verder kunnen rijden! Misschien omdat het niet standaard is, dat ze dachten: "daar blijven we vanaf"? Onze dealer weet wat wij erin hebben zitten.
  • Was de vervanging van de lmm daar wel echt nodig? Was die wel echt kapot?
En het laat onverlet dat de DPF wel degelijk verzadigd is. Maar dat is een 'gewoon' probleem op zich en had dus niks te maken met onze problemen in Noorwegen. Dat was bij een volgende beurt vanzelf aan de orde gekomen. Wij hebben inmiddels besloten de pijn te nemen, en de DPF te laten vervangen. :huilen Onze bus is dat nog alleszins waard.
In een lucht inlaat traject, zou je normaal gezien niets aan de binnenzijde aanbrengen, want diameter of volume verkleining.
Misschien een idee, om het aan de buitenzijde aan te brengen, zal de prestaties bevorderen t.o.v. wat je nu hebt..
En vergeet niet wat ik op de meeting tegen je zei, over de waarde van je roetfilter..

Mooi dat een van de oorzaken gevonden is. Nu nog de turbo en met name de verstelling hiervan ook laten controleren.
Zie ook: http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm

groetjes Peter
PS zal jullie ook betere nachtrust geven :knipoog :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1203
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

bvddobb schreef: wo sep 29, 2021 13:08 En het laat onverlet dat de DPF wel degelijk verzadigd is. Maar dat is een 'gewoon' probleem op zich en had dus niks te maken met onze problemen in Noorwegen. Dat was bij een volgende beurt vanzelf aan de orde gekomen. Wij hebben inmiddels besloten de pijn te nemen, en de DPF te laten vervangen. :huilen Onze bus is dat nog alleszins waard.
Nog even ter afronding, ook n.a.v. een vraag in het reis-draadje:
We hebben de DPF en de sensoren eromheen en de stuursignaalkabel laten vervangen. Ook de turbo laten nakijken (daar was weinig mee aan de hand). Zo'n nieuwe DPF kost dus € 2.090,- ex BTW... :huilen
Plaats reactie