Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

Bericht door Zwartbusje »

Als ik onder de rand van de schuifdeur kijk, zie ik veel roest. Geen gaten of bulten, maar het verdient denk ik aandacht. Waar rook is, is vuur. Of is dit roeststof wat uit de schuifdeur rol komt? Zou ik het kunnen schoonborstelen en insmeren, of moet beter de hele vloer er uit? Kan ook alleen de treeplank er uit?
Het is een T4 california van 2003
20210920_110425.jpg
20210920_110451.jpg
Al vast dank ! Marco
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

Bericht door odorf »

Dat is serieuzere roest.

Ik zou het in ieder geval inspuiten met een roest stop middel zoals Brunox, Ranex Rustbuster of iets dergelijks.
Het beste is helemaal kaal maken en laksysteem opnieuw opbouwen met 2K epoxyprimer en 2K (kleur) lak.

Instapbak kan er uit door hem naar boven te verwijderen.
Zitten onderaan naar buiten toe een paar pinnen die je naar boven kunt drukken.

Ik zou ook het deurrubber eens loshalen en kijken hoe het daarachter er uit ziet. (Rubber zit geklemd.)

:toppie
Laatst gewijzigd door odorf op 21 sep 2021, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

Bericht door Zwartbusje »

Ok dat wordt meer een weekendje dan een avondje begrijp ik.......thanks Odorf
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

Bericht door odorf »

Je kunt beginnen met de plastic instapbak loshalen en kijken hoe het er daar onder uit ziet. En een foto van dat deel ben ik ook wel benieuwd. Maar achter het rubber en er onder ben ik nog benieuwder.

Beide is in 5 minuten te doen.

Behandeling van de roest is wat meer werk. Maar zo -op het eerste oog - (op basis van de foto’s) te zien ben je nog wel op tijd om er iets aan te kunnen doen zonder dat er meteen laswerk aan te pas komt.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

Bericht door Zwartbusje »

Ja dat is goed. Zodra ik tijd heb. Morgen de hele dag druk. Nee er zijn geen gaten of bulten het is eerder een soort aanslag van roeststof. Dus daarom dacht ik dat het misschien van de rolwielen van de deur komt. We gaan het zien. Een andere oorzaak zou ik zo niet kunnen bedenken. Weet jij of die grijze vloer er helemaal uit kan? Of is dat dan meteen een grote verbouwing?
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

Bericht door odorf »

Die grijze vloer kan er ook uit. Zelf ook gedaan.
(Zie dit project)
Maar dát is wel een aardige verbouwing.

Bovenstaande link gaat ook over een lekkend klapraam, keuken loshalen en veel meer. Maar het verwijderen van de de vloer is er in beschreven vandaar.

Even uit mijn hoofd; Bank er uit, bekledingsdelen (kunststof wandpanelen) er uit. Schroeven er uit. En nog wat los spul er omheen weg. (Details zijn een klein beetje verschillend, maar in grote lijnen is werkwijze voor allen bouwjaren gelijk) En dan heel voorzichtig vanaf de schuifdeurkant alle geplakte delen loswerken. Vooral het smalle strookje aan de keukenzijde langs de bank-rails loskrijgen is uitdagend.

Dat doe je niet in een avondje.
:knipoog

Edit;
het is eerder een soort aanslag van roeststof
Kan, maar dat vind ik vrij onwaarschijnlijk. Normaal is een strookje van hooguit een cm breed waar de wielen van de rollers over rijden wat kaler. De rest hoort niet geroest te zijn. Er verzamelt zich wat zand in de onderste rand, That's it, normaliter.

>>Hier<< nog een voorbeeldfoto van het slijtspoor van de wieltjes, en verder is er geen roest of iets te zien.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

Bericht door Zwartbusje »

Nou, vanmorgen druk bezig geweest....
20210922_102638.jpg
Gelukkig viel het heel erg mee. Alles was bedekt met een dikke laag smurrie. Geen idee wat, maar het leek op was of vaseline. Ik kan geen andere oorzaak bedenken dan dat het roeststof is geweest van de onderste geleiderol van de schuifdeur dat was neergeslagen op de kleverige massa.
Na wat probeersels lukte het het beste met een kwastje en een doekje met wasbenzine.
Onder in de holle rand zit in de las een dikke laag wax. Die heb ik bewust laten zitten. Dit is waarschijnlijk ooit gedaan om de lasnaad te beschermen tegen corrosie.
De rand onder het deurrubber was hier en daar wel een klein beetje gecorrodeerd, zoals je ziet op de foto. Dat heb ik voorzichtig schoongeborsteld en daarna met een klein beetje bodywax ingespoten. De geleiderol heb ik voorzover ik er bij kon schoongemaakt en een beetje lagervet op gesmeerd. Ik ga volgend jaar nog wel een keer inspecteren.
Wel opvallend is dat de las van het deurrubber in het hoekje onderin zit, achter de geleiderol. Dit is ooit dichtgemaakt door iemand met siliconenkit... wat dus allemaal los hing. Ik moet nog even bedenken hoe ik dit adequaat dicht ga krijgen, want nu komt er natuurlijk water en modder tussen. Met alle daaraan gerelateerde gevolgen...
De instap heb ik er niet uitgehaald, ik kon overal nog goed bij. De vloer er uit halen leek me nu in ieder geval nog niet nodig, bij mij ook nog geen tekenen van vocht. Is bij jou wel echt een heel project geweest Odorf! Je hebt destijds ook een mooi verslag gemaakt!
Dank voor je tips en info en tot wederdienst bereid....
Groet, Marco
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest onder de vloer. Hoe pak ik dat aan?

Bericht door odorf »

Mooi nieuws!
Hoe dingen er op een foto toch anders uit kunnen zien. Ik had echt gedacht dat het roest was.
Beter zo!

En zulk soort plekken in de gaten houden is inderdaad aan te raden.
Als je er vroeg bij bent is er nog veel aan te doen.

Graag gedaan!
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie