Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliepomp wel of niet vervangen?

vragen over de T4
Plaats reactie
VWT4

Oliepomp wel of niet vervangen?

Bericht door VWT4 »

Na de distributiewissel is er zeer lichte lekkage aan de distributiezijde. Niet veel, een gemiddelde gebruiker zou er waarschijnlijk niets van vernemen.
Omdat ik voor de opdracht er wel (redelijk nadrukkelijk) aantoonbaar in de mail op gewezen heb geeft de garage daar nu voor aan dat tijdens de wissel er geen noodzaak voor was om de pakking of een keerring te vervangen.

Ze gaan wel deels met mijn verhaal mee.

Ik kreeg daarom als voorstel een deel van de uren vergoed en de pomptiming die met Vagcom nog een fijnafstelling nodig heeft (niet gebeurt maar wel nodig blijkt nu) zal bij een Volkswagen garage alsnog worden uitgevoerd op hun kosten.

Het hele zaakje gaat in dat geval weer los als ik ervoor kies om de zeer lichte maar mijn inziens onnodige lekkage te verhelpen.
De uiteraard nog steeds hoge kosten voor mijn rekening bepalen dan nu nog de go or no go

Dan blijft het natuurlijk nog even de vraag lekt de pakking of is het de keerring of krukaskeerring.

Als het de oliepomp is dan zeg ik zelf misschien dan maar die ook maar vervangen. Er moet dan zoveel los.
Echter deze kost bij de garage meer dan 400 Euro

Dan is dus mijn vraag vervangen of opnieuw weer gebruiken.
Alternatief een goedkopere zelf aangekochte pomp.
koensch

Re: Oliepomp wel of niet vervangen?

Bericht door koensch »

ik heb ca 3 jr geleden mijn oliepomp preventief laten vervangen bij een distributieriem wissel. Bij een eerder beurtje was het opgevallen dat er wat olie doorzweette en was de oliepomp de meest voor de hand liggende oorzaak. Het spul ligt toch open en die oliepomp heeft ook niet het eeuwige leven.

gewoon een nieuwe pomp erin. geen goedkope pomp maar een goede pomp. Het arbeidsloon is vele malen groter dan de materiaal kosten.

als je twijfelt over de keerringen, die worden toch alijd vervangen bij een tandriemwissel? hebben ze ook de waterpomp en de spanrollen vervangen?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
VWT4

Bericht door VWT4 »

Distributieriem van nokkenas en brandstofpomp vervangen, inclusief span\looprollen, krukasbout,
diamantschijf en waterpomp, V-snaar vervangen, Afgetapte koelvloeistof vervangen

Oliepomp wordt nu 422 Euro voor gerekend en de keerring en of pakking welke dus achteraf niet vervangen waren kosten een paar euro
De rekening voor mij zal nu uitkomen op 1245 Euro omdat deze dus "vergeten" zijn.

De optelsom van alle zaken voor alles opnieuw inclusief dan dus ook de beurt met olie, oliefilter en oliesensor zijn dus nogal wat. Dit terwijl ik als klant van mening ben dat het voor een groot deel bij de garage moet liggen
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Wanneer is die riem nou precies vervangen de eerste keer en hoeveel kmers is dat geleden?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
VWT4

Bericht door VWT4 »

Vorige wissel van de riem was de reguliere distributie wissel met alles er op en er aan, de keerring is echter niet gedaan ondanks de wens en dat is nu 6000 km geleden
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Dan vind ik jou eigen aandeel in de kosten wel aan de forse kant eerlijk gezegd.

Als er expliciet aangegeven is die keerring te vervangen is dat gewoon zonde dat ze die niet hebben vervangen hebben.

Voor de oliepomp moet de carterpan eraf, dat hoeft bij een reguliere distributiewissel niet.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
VWT4

Bericht door VWT4 »

Dat is ook waarom ik er nu aan het twijfelen kom, is het drupje olie het waard om deze onnodige kosten als verlies te nemen, is het nodig en zo ja oliepomp wel of niet meenemen. De kosten zijn aanzienlijk.
Plaats reactie