Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bonkend geluid bij lage snelheid

vragen over de T4
Plaats reactie
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Bonkend geluid bij lage snelheid

Bericht door stephan_m65 »

Goedendag mede forumleden. Ben lekker met de T4 op vakantie in Frankrijk maar toch een vraagje. Ik heb het hele forum al een beetje doorzocht maar kan niet echt iets vinden. Wanneer ik een gangetje of 10\20 rijd hoor ik een licht bonkend geluid. Kan niet echt thuis brengen waar het vandaan komt maar het klinkt als een uitlaat die los hangt of zoiets. Heb er al onder gelegen maar kan niet echt iets vinden. Bus is net gekeurd dus daar kwam ook niets uit. Moet straks weer 1100 km terug en ben benieuwd of ik gewoon kan rijden. Lijkt wel met hogere snelheid weg te zijn. En ook met optrekken geen last. Wie heeft een idee? Mvg Stephan
JorisenLilian
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Bonkend geluid bij lage snelheid

Bericht door JorisenLilian »

Hoi Stephan,

Nieuwe geluiden bij een oude bus zijn altijd vervelend :nuts

Heb je meer details over de bus zoals motor, leeftijd, 2wd/4wd, camper en dergelijke?
Verdwijnt de bonk als je ontkoppelt?
Is de bonk toerental afhankelijk of snelheid afhankelijk?
Geen verandering in rijgedrag?
T4 California 2.5TDI ACV '96
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: Bonkend geluid bij lage snelheid

Bericht door stephan_m65 »

Hoi Joris, het is een 2,5 TDI uit 1997. Geen effect met ontkoppelen wel lijkt het met lage snelheid ( stapvoets ) erger dan met hoge snelheid. Aan rijgedrag verder niets te merken.
Mvg Stephan
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Bonkend geluid bij lage snelheid

Bericht door koensch »

ik heb een "rol tik" in het draaiend systeem zitten. Alsof er in 1 band een steentje zit die tikt tegen het wegdek. Bij langzaam rijden en open raam is die heel prominent aanwezig. Is duidelijk gerelateerd aan de wiel omwenteling en komt uit 1 plek, het zijn geen 2 tikken doorelkaar.

zodra het harder gaat hoor ik niks meer. Dit geluid hoor ik al de laatste 400.000 km, blijft ook als ik zomer/winterbanden wissel. Zit dus niet in de banden en velgen, ws in de aandrijving of remmen. De remmen worden niet warm tijdens het rijden, heb dus geen aanlopende remklauwen.

ik beschouw dit als een eigenaardigheid en niet als een kwaal. Als dit de volgende 400.000 zo blijft knijp ik mn handjes dicht.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
JorisenLilian
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Bonkend geluid bij lage snelheid

Bericht door JorisenLilian »

stephan_m65 schreef: 23 sep 2021, 18:06 Hoi Joris, het is een 2,5 TDI uit 1997. Geen effect met ontkoppelen wel lijkt het met lage snelheid ( stapvoets ) erger dan met hoge snelheid. Aan rijgedrag verder niets te merken.
Mvg Stephan
Als het bij ontkoppelde motor of ander toerental nog steeds blijft zit het idd waarschijnlijk ergens in het draaiende deel na de versnellingsbak. In ieder geval kleine kans dat je motor schade ondervindt. Ik zou verder zoeken bij je assen, wielophanging, remmen en dergelijke. In principe pas je best aardig onder de bus dus even voelen of op stangen en assen niet absurde spelingen zitten en of alles nog vast zit zou je moeten kunnen doen. Maar als die rijdt en het niet erger wordt is een garage in Nederland waarschijnlijk een fijnere keuze dan dit uitleggen aan een garagist in Frankrijk. Ik zou alles goed in de gaten houden en als het erger wordt actie ondernemen.

Trouwens verdwijnen bij hogere snelheid, is dat echt verdwijnen of wordt het gewoon overstemd door al het andere geluid?
T4 California 2.5TDI ACV '96
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: Bonkend geluid bij lage snelheid

Bericht door stephan_m65 »

Ik heb er inderdaad al onder gelegen en alles en beetje bekeken en gecheckt. Het enige wat mij opviel is dat ik de schakelstangen redelijk kon bewegen en deze leken misschien op het gebonk. Maar onder Dennis is dat verder ook niet te voelen of te bekijken. Het is ook niet dat het mega heftig bonkend is. Laat er thuis wel naar kijken verder.

Het zal met hogere snelheid inderdaad het geluid wel overstemmen, daarbij is de snelweg veel vlakker natuurlijk.
JorisenLilian
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Bonkend geluid bij lage snelheid

Bericht door JorisenLilian »

Misschien een samenspel tussen een versleten pendelsteun en wat speling op je schakelstangen. Pendelsteun zit tussen je chassis en je versnellingsbak maar dan hoor je gebonk vooral bij lastwissel en als je schakelt/optrekt en dat is niet wat je omschrijft....
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bonkend geluid bij lage snelheid

Bericht door CapoJan »

Zeker dat het niet aan een band ligt? Al een paar keren meegemaakt: vlak stuk of breuk in karkas van een band maakt ook zo'n geluid en is moeilijk te plaatsen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie