Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tip: oorzaak niet sluitende motorkap

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

tip: oorzaak niet sluitende motorkap

Bericht door freek »

Bij onze T4 viel de motorkap niet meer in het slot (de vanghaak werkte nog wel). Ik heb vorig weekend heel wat tijd besteed aan pogingen om dit probleem op te lossen door:
- het slot te verwijderen en met ontvetter helemaal schoon te maken
- proberen te stellen door de beugel op de carosserie iets omhoog te verplaatsen en het slot naar voren en achteren te verplaatsen
- gekeken of de hendel wel goed terugkomt
Dit alles zonder resultaat. Van internet werd ik ook niet veel wijzer. Wel viel het me op dat de kabel in rust stand het slot iets onder spanning bracht wat niet zou mogen lijkt mij.
Vandaag de daad bij het woord gevoegd en de kabel bij de hendel losgehaald en met de dremel een centimeter van de buitenkabel afgehaald.
En zowaar: de spanning op de kabel was verdwenen en de motorkap valt weer in het slot.
Blijkbaar is de buitenkabel in de loop der jaren iets opgerekt, vermoedelijk als de kabel niet goed in de uitsparing bij de accuafdekking was terug gedaan als deze even was verwijderd om bij de accu te komen. Dan kan de kabel klem komen te zitten of dubbel vouwen en dus uitrekken.
Kortom: sluit de motorkap niet meer goed (kan je hem met kracht uit het slot trekken) koop dan niet direct een nieuw slot maar kijk of er spanning op de kabel staat.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie