Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokkende koppeling T5 California

vragen over de T5
Plaats reactie
Hansvw37
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2017, 17:12

Schokkende koppeling T5 California

Bericht door Hansvw37 »

Kan een van jullie mij adviseren over het volgende probleem. Ik heb een Volkswagen California uit 2005 met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een 131 PK 5-cilinder motor, type AXD, kilometerstand 155.000 km. Als de motor koud is, schokt de koppeling bij het optrekken in de eerste versnelling. Na 5-10 minuten is het probleem verdwenen. De camperdealer heeft al naar de koppeling gekeken, maar die is in orde bevonden. Op een andere site heb ik gevonden dat het probleem misschien in de motorsteun (hydrolager) en in de bussen van de pendelsteun zou kunnen zitten. Deze onderdelen verhinderen dat de motor "los hangt" en kan "kantelen". Een versleten hydrolager zal maken dat de motor 1 à 1,5 cm lager gaat hangen (doorhangen van het hydrolager). Er zit dan ook geen demping meer in het hydrolager. Of zit het probleem ergens anders?

Wie kan me hierover adviseren?

Alvast bedankt voor jouw hulp.

Met vriendelijke groet,

Hans
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Schokkende koppeling T5 California

Bericht door Erdem50 »

Hoi Hans,

Uit welke regio kom je? We kunnen hier een flinke lijst maken met mogelijke oorzaken maar zal je weinig verder brengen denk ik. Iemand met verstand van zaken zou het eigenlijk eens moeten ervaren dan kun je veel gerichter zoeken.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
TransporterT5Camper
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:50

Re: Schokkende koppeling T5 California

Bericht door TransporterT5Camper »

Hallo, Hans,

ben nieuw op deze forum en zag deze vraag, ben zelf ook in het bezit van een T5 2.5 TDI 131pk en ook een ADX motor omgebouwd naar camper.
Heb zelf dit probleem ook meegemaakt, en bij mij was het probleem dat de koppeling goed was,
maar het dubbel massa vliegwiel te veel speling had.
ik heb toen het hele setje vervangen (koppelingsplaten druklager en het dubbel massa vliegwiel)
Daarna was het probleem opgelost. Het grootste probleem bij deze motoren met name 2.5 TDI 5 cilinder, is dat de verstuivers kunnen uitslaan in de kop, waardoor de druk op de brandstof leiding wegvalt en de brandstof verdwijnt en in de carter terecht komt waardoor hij slecht start en jou olie zich vermengt met diesel waardoor jou olie niveau ver boven peil komt, wat zeker niet ten goede komt van de motor en flink wat schade kan veroorzaken. Ik had dat probleem ook waardoor ik een complete kop revisie moest doen en flink wat onkosten moest maken. Bij goed gereviseerde kop zetten ze stalen bussen in de kop waardoor de verstuivers niet meer kunnen uitslaan. De kop is van aluminium en de verstuivers van staal waardoor de verstuivers teveel trillen en het aluminium van de kop weg slaat.
Plaats reactie