Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruitenwisser achter stil gevallen.

vragen over de T4
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Er gebeurde helemaal niets
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Multivan Generation »

wummeke schreef: 23 jan 2022, 17:11
Nou zit ik op onderdelenlijn te zoeken naar een 2e hands vervangende motor, maar ik kom alleen 701955713C tegen, terwijl ik er nu een 701955713A heb zitten. Kan iemand mij vertellen of deze motoren hetzelfde zijn? of is die C variant echt verkeerd?
Kies voor hetzelfde onderdeel nummer. Zou zomaar een verschil kunnen zijn tussen een motor voor een achterklep en eentje voor een linker of rechter achterdeur, en die hebben een andere reach of wel draaicirkel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Hanz »

Variant A is voor een achterklep en variant C is voor achterdeuren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om het mechaniek en de motor uit te bouwen. Eerder had ik al een nieuwe motor gevonden voor een zeer redelijke prijs.
Nadat ik het mechaniek uitgebouwd had en de motor gedemonteerd had, de oude motor eens getest: Die werkte dus nog prima. Het mechaniek ging redelijk zwaar. Met flink wat WD40 heb ik die weer enigzins werkend gekregen, dus de boel weer ingebouwd. NU heb ik 2 á 3 probleempjes "over":

1. bij het weer terug in bouwen van de motor heb ik het mechaniek net niet goed aangesloten. De arm gaat eerst een stukje naar links (beneden) voordat hij de slag naar rechts maakt.
2. De ruitersproeier lekt als een malle. Als ik een vervangend setje (701 955 985 A) bekijk, denk ik dat die gebroken/kapot is.
3. Het mechaniek loopt nog steeds niet erg soepel.

oh en punt 4: ik heb nu nog een nieuwe motor over :bonk

Punt 1 is denk ik alleen te fiksen met een middagje trial-and-error . Ik denk dat ik het geheel nog een keer uit moet bouwen en met een losse 12V voeding het probleem op de werkbank ga fixen.
punt 2 is alleen op te lossen door het onderdeel te vervangen. Als ik plaatjes van setjes op internet bekijk, dan is het buisje wat van binnen uit naar buiten gaat afgebroken. Het spuitmondje wat van buiten ingestoken zit kreeg ik er eigenlijk ook niet uit. Ik denk dat beide onderdelen met iets meer grover geweld losgemaakt moeten worden.
punt 3. Daar heb ik geen idee van hoe ik dat moet oplossen eigenlijk. Het hele mechaniek lijkt samengeperst te zijn, dus verder demonteren wordt lastig. Meer WD40 dan maar? of heeft iemand een betere tip?
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Multivan Generation »

Voor punt 2:
http://www.eldiape.com/ruitensproeier/a ... roeier.htm

Voor punt 3:
laat er deblockolie in lopen van innotec.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 07 mar 2022, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 627
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Lutra »

Voor punt 3: Als je iets gangbaar hebt gekregen met WD40 (waarvoor het een prima middel is) moet je het daarna wel smeren met een “echt” smeermiddel. Je loopt anders de kans dat het heel snel weer vast gaat zitten en je weer alles moet uitbouwen. (WD40 heeft overigens ook smeermiddelen)
Laatst gewijzigd door Lutra op 07 mar 2022, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Hanz »

En voor punt 3: WD40 maakt wel schoon maar smeert niet echt. Ja, heel even maar na enige tijd verdampt en verdroogt het. Dus misschien nog wat meer schoonmaken met WD40 en dan smeren met een echt smeermiddel.
Ik had zoiets bij het slot van mijn schuifdeur, vastgekoekt oud vet. Met WD 40 schoongemaakt en daarna gesmeerd met kogellagervet. Loopt nu weer als een zonnetje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Multivan Generation schreef: 07 mar 2022, 16:29 Voor punt 2:
http://www.eldiape.com/ruitensproeier/a ... roeier.htm

Voor punt 3:
laat er deblockolie in lopen van innotec.
Dank voor de tips! Vooral de link naar je site is behulpzaam. Alleen schrijf je daar dat een nieuwe sproeikop+bij behorende onderdelen 8 euro kosten. Kan het zijn dat dat oude prijzen zijn? Ik heb hem niet goedkoper dan 30 euro kunnen vinden.

Ook Lutra en Hans (weer) bedankt voor de tips!
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Multivan Generation »

Prijzen zijn onderhevig aan prijsstijgingen en schaarste van onderdelen he.
De meeste artikelen zijn al bijna 10 jaar oud zo niet ouder.
Maar ruim 3,5 keer zoveel lijkt me een beetje sterk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Hanz »

Veel goedkoper dan dit zie ik ze ook niet. Komen nog wel verzendkosten bij dus weet niet waar je uiteindelijk op uit komt.
https://www.volkswagen-classic-parts.co ... 701955985A

Edit: volgens de site nog 13,90 aan verzendkosten. Kom je ook ongeveer op 30 euro uit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Precies, wat Hanz zegt. Ik heb nu via eBay een exemplaar besteld. Wellicht had ik voor een paar Euro minder bij het onderdelenmagazijn van Wittenbrug langs kunnen fietsen, maar ja. Even afwachten tot deze geleverd wordt, dan kan ik verder.
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door J vd Pal »

In september 2019 kostte de sproeier met aansluitleiding bij de dealer €13,12.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Gisteren de hele spullenboel weer uitgebouwd en met genoeg Deblock olie gesmeerd en alles draait en werkt weer. De ruitensproeier onderdelen zaten flink vast maar door er een schroef in te draaien is het gelukt om alle afgebroken onderdelen er uit te krijgen. Daarna het "kanaal" schoongemaakt met een boor en een vijltje.

Na alles opnieuw ingebouwd te hebben, werkte ook de ruitensproeier weer zonder lekken! :jumpklap
Nu zit ik nog te zoeken hoe ik de ruitensproeiers aan de voorzijde kan afstellen, want die sproeien meer de tegen de motorkap aan dan op het raam. Daar bij kwam ik op Youtube nog wat andere filmpjes tegen van de achterruitenwisser en daarbij valt me op dat de achtersproeier stil staat bij het spoeien, terwijl die bij mij voor de arm uit mee beweegt. Ik twijfel er nu dus aan of ik het nu wel goed heb gedaan?
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Plaats reactie