Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouwen politiebus

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Ombouwen politiebus

Bericht door Remco_T5 »

Ik heb een deel van de ombouw in het "even voorstellen" gedeelte gezet maar volgens mij hoort het hier thuis.

Vandaag gestart met het ombouwen van de Webasto. Best een klus voor je oprit zeg. Als eerste maar pen 1 gaan verzorgen.
20220122_130857.jpg
20220122_130909.jpg
Als iemand wil weten wat een "secundaire vergrendeling" is dan kan hij bij mij terecht. :jump Aldoende leert men :bonk

Als ik spanning op pen 1 zou zetten dan zou de Zuheiser moeten gaan draaien toch? Ik ben nog niet klaar maar dit stukje werkt al niet.
Ook met contact aan werkt het niet terwijl de Zuheiser wel onbedoeld draait.

Behalve de voeding van de blower omleiden moet ik ook iets met de pomp doen en een terugslagklep voor het expansieventiel zag ik maar dar ben ik nog niet helemaal uit.
Voor de pomp moet ik er waarschijnlijk weer onder :huilen .

Iemand nog suggesties?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door krekwakwol »

Ik niet, maar ik kijk naar je oprijbokje, ik heb ook een setje van die dingen, maar durf er geen bus op te rijden. (En er dan onder gaan liggen)
Maar goed, verder met je webasto.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Remco_T5 »

Snap ik, ik heb ook nog een assteun eronder gezet. Oprijbok moet 2000 kG kunnen hebben.

Iemand nog een idee voor de Webasto?

Ik heb de website al doorgezocht mar niemand geeft echt antwoord op de stappen. Pen 1 van de X14 is iedereen duidelijk over en de aanjager voorzien van spanning vanaf d 2e accu maar ik zie verschillen in de werkwijze. De één heeft het over de draad van de waterpomp doorknippen of een terugslagventiel plaatsen tot een omleiding aanbrengen. Ook ben ik tegengekomen een voorbeld om zekering 19 te voorzien van een schakelaar maar niemand is specifiek.

Ik hoop dat iemand een duidelijke uitleg heeft want ik ken het gehele koelsysteem niet en een elektrisch schema is ook niet te vinden. :huilen :huilen
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Multivan Generation »

Remco_T5 schreef: 24 jan 2022, 22:32 Ik hoop dat iemand een duidelijke uitleg heeft want ik ken het gehele koelsysteem niet en een elektrisch schema is ook niet te vinden. :huilen :huilen
Geen elektrisch schema en niet weten hoe je koelsysteem werkt en er dan zo aan beginnen.?
Respect .

Wat is precies je doel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Remco_T5 »

Bij mijn vorige auto's kon ik altijd eenvoudig een schema downloaden maar zo werkt dat tegenwoordig niet meer. Mijn doel is om de Zuheiser te gebruiken als standkachel zonder een kant en klaar setje te kopen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Multivan Generation »

Remco_T5 schreef: 25 jan 2022, 21:35 Bij mijn vorige auto's kon ik altijd eenvoudig een schema downloaden maar zo werkt dat tegenwoordig niet meer. Mijn doel is om de Zuheiser te gebruiken als standkachel zonder een kant en klaar setje te kopen.
En hoe wil je die omgebouwde zuheizer dan aansporen door als standkachel te werken?
Met andere woorden, hoe ga je die kachel aansturen?
Daarvoor zul je toch iets moeten hebben, bijvoorbeeld een klokje, een eitje, een afstandsbediening, een schakelaar.

Maar om aan zo iets te beginnen zonder dat je het passende elektrische schema hebt van jouw bus.. :groteogen :ie
Schema's kun je downloaden bij Erwin online(1), of je zoekt een leverancier op die Elsawin(2) heeft.
En dan bij (2) kost het je wat uurtjes om het programma te doorgronden..Maar heeft een enorme meerwaarde..

Succes..

Voor anderen: begin niet aan werkzaamheden aan jouw bus zonder dat je het passende schema hebt van jouw bus!
Veelal zijn de schema's die je ergens van internet download, toch net even anders als de situatie in jouw bus..
Hoe je aan elektrische schema's kunt komen heb ik hierboven genoemd.. In Elsawin bij merk Nutzfahrzeuge kiezen.
Wagensticker bij de hand hebben, en bij type het exacte type wat er op je wagensticker vermeldt staat selecteren, bijvoorbeeld 7HC
daarna komen alle subversies die vallen onder 7HC pas vrij om te selecteren, bijvoorbeeld 7HC-131.. Motorcode lijkt me vanzelfsprekend, versnellingsbakcode ook (staan beiden vermeldt op wagensticker). Investeer er een paar uur in en je zult de enorme meerwaarde zien..

Groeten Peter
Bijlagen
Schaltplan Aufrüstung Zuheizer.pdf
(1.87 MiB) 92 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Remco_T5 »

Het aansturen is niet moelijk. Ik ben van oorsprong een elektrotechnicus. Een klokje en een afstandbediening inclusief de bijbehorende relais heb ik al en verstand van schema's en storingzoeken heb ik ook. Daar ligt niet het gebrek aan kennis, ik heb zelf alle electronica voor de ombouw gedaan.

Het probleem zit erin dat ik niet exact weet wat er aan de Webasto zijde aangepast moet worden. Pin 1 heb ik al uitbedraad. De vraag is echter of er koelvloeistof gaat lopen als de Webasto draait of dat er nog een pomp ingeschakeld of bijgeschakeld moet worden. Daar ligt mijn uitdaging.

Op internet en het forum is veel te lezen maar voor mij niet echt duidelijk. Misschien kan iemand info delen over de werking van de Zuheiser in detail en vooral de aansturing zoals deze nu werkt. Ik begrijt dat deze in werking gaat onder de 10 graden met een nalooptijd. Volgens mij zit deze nu al geschakeld op de HH accu maar ik heb geen schema. Erwin online heeft alleen schema's vanaf 2017. Ik weet ook niet wat ik met Elsawin kan. Ik heb nu Vagcom.

Bedankt voor het schema, zo ver had ik het ook al door en voorbereid maar ik weet nog steeds niet of ik iets aan de koelvloeistofzijde moet doen of dat dit niet perse hoeft. Ik weet dat je ook je blok en radiator opwarm maar het is ook alleen maar voor nood.

Ps, als ik spanning op pen 1 zet van de Webasto zet gaat deze nog niet automatisch aan. In bijgaand schema wordt ook gesproken over het doorknippen van de sturing van de circulatiepomp (pag.8) maar dat is mij niet geheel duidelijk.
Schema ombouw Zuheizer NL.pdf
(3.41 MiB) 99 keer gedownload
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Remco_T5 »

Een paar weken geleden de vaste accu onder de bestuurdersstoel vervangen en nu blijkt dat er toch te veel gebruikers op zitten. De accu is in een week bijna leeg. Daar heb je niets aan al HH accu. Zover ik weet zit in ieder geval de constante voeding van de radio er op. De zekering van de Zuheiser ligt er al maanden uit dus die kan het niet zijn. Iemand nog een idee waarnaar ik moet kijken?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door peetjeadhdtje »

Remco_T5 schreef: 24 jan 2022, 22:32 Snap ik, ik heb ook nog een assteun eronder gezet. Oprijbok moet 2000 kG kunnen hebben.

Ik zie net ook je oprijbokjes.
Ik heb dezelfde. Check de lassen. Ze zijn heel slecht.
Laat je het bokje vallen springt een las los.
Ik heb ze na het ontdekken van een derde losse las allemaal preventief overgelast.
Rijdt je het ding op en zakt ie in elkaar heb je schade.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Remco_T5 »

Omdat we van de zomer de bus alleen voor vervoer willen gebruiken wil ik de keuken met koelkast eruit halen. Zoals velen aangaven is er dan een risico in Nederland maar omdat het toch wel makkelijk is een beetje water te kunnen tappen en een kopje koffie te zetten heb ik een mini keuken gebouwd.
Nieuwe keuken.jpg
Originele keuken.
20220502_225635.jpg
20220502_225746.jpg
Nieuwe keuken.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door krekwakwol »

Fris keukentje.

Maar heb je dan nog wel 2 zitplaatsen, of kunnen de voorstoelen draaien.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Remco_T5 »

Jazeker, 2 stoelen voor die kunnen draaien en een driezitsbank. De extra stoel moet ik nog plaatsen maar nu is het verlengstuk van de aandrijfas gesneuveld. De tanden verroest wordt mij gezegd. De kenners zullen dit wel herkennen. Vlak voor de deur van de tuning garage :huilen
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Jan anno NU »

Dat is een leuk en fris keukenblokje .
:toppie

Vergeet het verplichte tafelblad niet , dan ben je helemaal compleet.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door Remco_T5 »

Balen, de spiebanen van de rechter aandrijfas zijn versleten maar het ergste is dat de vertanding in de bak ook voor een deel weg is. Enig idee of dit gemakkelijk te verhelpen is?
IMG-20220505-WA0002.jpg
IMG-20220505-WA0000.jpg
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouwen politiebus

Bericht door krekwakwol »

Dat is idd balen Remco, daarom is het invetten van die spiebanen ook zo belangrijk, maar helaas heb jij hier niets meer aan.

Wat voor bak heb je.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie