Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1991 T4 voor dagelijks gebruik?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Chris1974
Berichten: 244
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door Chris1974 »

Ik heb een 1991 T4 2.4D. In min of meer perfecte staat. Geen roest, 211.000 op de teller. Deze gebruik ik alleen in de zomer en staat in de winter gestald.
En ik heb een BMW 320i uit 2009 die ik gebruik voor dagelijks vervoer.

Echter werk ik vanuit huis. Woon werk verkeer heb ik niet. Ook verder gebruik ik de auto weinig.

Het dilemma: Ik heb 2 dure auto's met 2x onderhoud, wegenbelasting, verzekering, stalling, APK etc. En ik rij maar heel weinig.

Nou wil ik de bus uiteraard niet kwijt, dus ik vraag me af wat er zou gebeuren al ik zou besluiten om de bmw weg te doen en in de T4 te gaan rijden Ja hij is niet de snelste en dat maakt me niet uit. Ik weet dat deze bussen niet heel best tegen zout etc kunnen, wat ook de voornaamste reden is dat hij altijd binnen staat in de winter. Hoe erg is het als ik er toch het hele jaar in zou gaan rijden...??? Iemand een mening daar over?

Wat zouden jullie doen?
IMG_20210729_204102.jpg
IMG_20210729_203926.jpg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door Pascal-141 »

De eerste serie T4 werden in de Audi fabriek gebouwd en zijn (ik dacht) verzinkt , en bijgevolg heel goed bestand tegen roest . Ik denk dat deze serie diegene waren met het hoge VW logo in de achterklep .
Als jij zo eentje hebt , hoef je niet bang te zijn van de roestduivel
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: 1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door Timy »

Het geld dat je bespaard op een rekening zetten voor evt onderhoud. Kan er héél veel kapot gaat voor je die rekening leeg haalt..
Je verslijt echt niet zomaar een T4.

Evt investeren in een anti roest behandeling voor de bodem en holle ruimtes helpt ook voor de lange termijn.
Wij gebruiken onze 2.4d dagelijks en investeren erin. Geen klachten maar vooral plezier ervan. Pokopoko, rustig aan en relaxt :ikrij

Daarnaast met bewaren loop je het risico dat ie ooit weg moet vanwege allerlei regelgeving, kan je beter nu genieten :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door Multivan Generation »

Timy schreef: 28 jan 2022, 23:13 Het geld dat je bespaard op een rekening zetten voor evt onderhoud. Kan er héél veel kapot gaat voor je die rekening leeg haalt..
Je verslijt echt niet zomaar een T4.

Evt investeren in een anti roest behandeling voor de bodem en holle ruimtes helpt ook voor de lange termijn.
Wij gebruiken onze 2.4d dagelijks en investeren erin. Geen klachten maar vooral plezier ervan. Pokopoko, rustig aan en relaxt :ikrij

Daarnaast met bewaren loop je het risico dat ie ooit weg moet vanwege allerlei regelgeving, kan je beter nu genieten :yes
Dat is het technische verhaal ja,
maar het hangt er sterk vanaf waar je woont, of je met de T4 voor dagelijks gebruik ook zomaar overal (nog) mag komen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Chris1974
Berichten: 244
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: 1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door Chris1974 »

Pascal-141 schreef: 28 jan 2022, 21:07 De eerste serie T4 werden in de Audi fabriek gebouwd en zijn (ik dacht) verzinkt , en bijgevolg heel goed bestand tegen roest . Ik denk dat deze serie diegene waren met het hoge VW logo in de achterklep .
Als jij zo eentje hebt , hoef je niet bang te zijn van de roestduivel
Ik heb inderdaad eentje met een hoog logo en misschien daarom wel relatief weinig roest gehad. Maar roesten doet hij uiteindelijk toch wel. Weet niet of dat echt verzinkt is of dat dat toch een fabeltje blijkt te zijn.
Timy schreef: 28 jan 2022, 23:13 Het geld dat je bespaard op een rekening zetten voor evt onderhoud. Kan er héél veel kapot gaat voor je die rekening leeg haalt..
Je verslijt echt niet zomaar een T4.

Evt investeren in een anti roest behandeling voor de bodem en holle ruimtes helpt ook voor de lange termijn.
Wij gebruiken onze 2.4d dagelijks en investeren erin. Geen klachten maar vooral plezier ervan. Pokopoko, rustig aan en relaxt :ikrij

Daarnaast met bewaren loop je het risico dat ie ooit weg moet vanwege allerlei regelgeving, kan je beter nu genieten :yes
Interessante manier om er naar te kijken. Zit wel wat in ook nog.

Ben er nog niet uit of ik het wel zou willen. Ergens vind ik het heel erg zonde van die mooie bus... Ik zou het puur voor het geld doen en dan nog niet eens omdat ik het niet kan betalen. Nog maar even laten bezinken en met de tijd wordt het wel duidelijk denk ik.

Bedankt voor het meedenken in elk geval
Laatst gewijzigd door Chris1974 op 01 feb 2022, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3753
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door krekwakwol »

Pascal-141 schreef: 28 jan 2022, 21:07 De eerste serie T4 werden in de Audi fabriek gebouwd en zijn (ik dacht) verzinkt , en bijgevolg heel goed bestand tegen roest . Ik denk dat deze serie diegene waren met het hoge VW logo in de achterklep .
Als jij zo eentje hebt , hoef je niet bang te zijn van de roestduivel
Wij hadden hiervoor een uit Duitsland geimporteerde T4 camper van juni 1991, maar ook die wilde wel roesten en die was schade vrij.
Dus die was zeker niet verzinkt.
Maar misschien was dat nog eerder.
IMG_20180426_194706.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door Pascal-141 »

krekwakwol schreef: 31 jan 2022, 21:46
Wij hadden hiervoor een uit Duitsland geimporteerde T4 camper van juni 1991, maar ook die wilde wel roesten en die was schade vrij.
Dus die was zeker niet verzinkt.
Maar misschien was dat nog eerder.
IMG_20180426_194706.jpg
Verzinkung

Der T4 war grundsätzlich nie vollverzinkt. Vielmehr wurden über die Jahre immer mehr Teile teilverzinkt, wobei der maximale Verzinkungsumfang der Karosserie außen im Wesentlichen zur großen Produktaufwertung (MJ1996) erreicht wurde. Teilverzinkt wurden mit großer Wahrscheinlichkeit in der folgenden zeitlichen Reihenfolge:

Motorhaube und Kühlerblende (1990)
Kotflügel vorne (1990)
vordere Türen und Schiebetür (1993)
Seitenteile zwischen B-, C- und D-Säule (1994)
Radläufe hinten (1995)
Heckklappe/Flügeltüren (1996)
Tankdeckel (1998)

In nicht wenigen Fällen wurden Teile zunächst nur einseitig verzinkt.

Es soll aber im 1. Fertigungsjahr bei Audi vollverzinkte Karosserien gegeben haben. Solche T4 sollen an einem im Vergleich zu anderen T4 deutlich hochgesetzten VW-Zeichen an der der Heckklappe erkennbar sein.

Ik heb al meerdere 91-er T4 gezien die nog verrassend goed bewaard gebleven zijn , terwijl ik al vele 92,93,94-.... T4 gezien heb die compleet verrot waren en eigenlijk rijp voor de schroot waren . Dus dat die eerste T4 die in de Audi fabriek gemaakt zijn beter geconserveerd waren , daar zit zeker iets van waarheid in. Wat niet wil zeggen dat ze niet roesten hé , ze zijn tenslotte ook al +30 jaar oud
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3753
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door krekwakwol »

Klopt, daar heb je ook gelijk in, die zinklaag heeft ook niet het eeuwige leven.
En als daar vocht van binnen uit bij komt zal het ook niet goed gaan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Mupke
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 jan 2022, 14:31
Locatie: ZH

Re: 1991 T4 voor dagelijks gebruik?

Bericht door Mupke »

Let ook op hoe je verzekerd bent(recreatief gebruik is wat anders dan “gewoon gebruik” :ikrij
:T44EVER T4 ‘02 california coach :T5cruisin
Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03

Groetjes Arnold.
Plaats reactie