Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

winterstop

vragen over de T4
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

winterstop

Bericht door red devel »

Ik probeer vanmorgen de bus weer te starten na een winterstop. Ik had de accu er deze winter uitgehaald en regelmatig aan de lader gehad. De accu gaf vanmorgen 12.6 volt aan en heb daarmee de auto proberen te starten. Geen succes! Gekke vraag: maar de plus pool toch op de rode bedrading, rechts?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: winterstop

Bericht door krekwakwol »

Als het goed is staat er ook een + en - op je accuklemmen. Maar de min klem past sowieso niet op de plus pool door dikte verschil, dus je kunt het eigenlijk niet fout doen.
Maar 12.6V is sowieso onbelast al laag en wil nog niet zeggen dat dat nog over is tijdens starten (belasten).
Meet de spanning op de accu eens terwijl een ander gaat starten. Ik denk dat de spanning behoorlijk inzakt.
Hoe oud is je accu en wanneer heb je hem voor het laatst opgeladen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: winterstop

Bericht door red devel »

accu is vorig jaar vernieuwd. Hij heeft eergisteren hele dag aan de lading gestaan en vanmorgen gemonteerd.
Zou het wel werken als ik de bus met startkabels over start?
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: winterstop

Bericht door red devel »

ik heb het zojuist geprobeerd met startkabels, maar kan het nog niet maken!
Denk dat het de startmotor wel eens kan zijn. Deze wordt ook iets warm na enkele keren starten!
Ik heb er al een aantal keren met de hamer op getikt, maar ook geen verandering!
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: winterstop

Bericht door Beckontheroad »

Draait je startmotor wel rond?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: winterstop

Bericht door red devel »

Startmotor draait heel even en dan kan hij het niet meer trekken! Daarna niets meer!
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: winterstop

Bericht door Beckontheroad »

En met startkabels nadat je de donor auto een 5 tal minuten hebt laden draaien met kabels verbonden?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: winterstop

Bericht door red devel »

Geen 5 minuten laten lopen, maar wel geprobeerd over te starten.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 666
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: winterstop

Bericht door Jan anno NU »

Zet die bus eens in een hoge versnelling en probeer die bus eens heen en weer te duwen.

Wellicht hapert de overbrenging van de startmotor , de bendix.
Met handmatig heen en weer duwen in een versnelling zou deze kunnen pakken , daarna met het voetje op de koppeling in een versnelling starten.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: winterstop

Bericht door krekwakwol »

Toch even met een multimeter je accuspanning meten tijdens het starten, dan weet je of je accu nog genoeg power heeft.
Dat is het eerste wat je zou kunnen doen, voor dat je verdere stappen onderneemt.
Het zou niet de eerste accu zijn die binnen een jaar kapot gaat.
Want als hij gisteren geladen is dan is 12.6V toch echt te weinig voor een pas geladen, jaar oude accu.
Als er een cel kapot is, zakt je spanning direct tijdens belasting.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 01 mar 2022, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: winterstop

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 01 mar 2022, 17:52 Geen 5 minuten laten lopen, maar wel geprobeerd over te starten.
Dat wordt wel geadviseerd en ook nog 5 minuten met beide motoren draaiend verbonden laten als het starten gelukt is om de accu bij te laden.
Waren de startkabels wel dik genoeg? Een diesel starten met te dunne kabels zorgt alleen maar voor warme kabels.
En had de donorauto wel genoeg power om jouw accu te helpen? Met hulp van mijn Hyundai i10 krijg ik de T4 ook niet aan de praat.
Hier nog wat tips https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... hulp-geven
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: winterstop

Bericht door red devel »

Dank allemaal. Er zitten erg handige tips tussen waar ik morgen of donderdag mee aan de slag ga.
Het heen en weer schommelen in de versnelling had ik ook al gedaan. Wellicht toch een defecte accu?
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: winterstop

Bericht door red devel »

Nou! Vandaag de accu de hele dag aan de lading gehad, en geladen tot 13,4 volt. Meer ging er niet in!
Gemonteerd en toen gaf de voltmeter 12,4 volt aan. Tijdens starten zakt de voltmeter terug naar 9,6 -11,3 volt.
Motor slaat niet aan.
Zou het toch een slechte accu zijn? Is dus vorig jaar vernieuwd!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: winterstop

Bericht door krekwakwol »

Kijk eens wat de voltage doet als je niet start, maar grote gebruikers aanzet, je startmotor kan ook af zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: winterstop

Bericht door red devel »

Ik weet bijna zeker dat het de startmotor is. Ik heb een stroomkabel rechtstreeks van de startrelais naar de pluspool gekoppeld.
Normaal zou hij dan moeten starten, en dat doet hij dus niet! Dus startrelais of startmotor.
Komend weekend maar eens demonteren.
Plaats reactie