Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lengte wielbouten?

vragen over de T4
Plaats reactie
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Lengte wielbouten?

Bericht door Porcini4 »

Heb een nieuwe set velgen gekocht en twijfel over of mijn oude bouten lang genoeg zijn. Hoe kan ik dat precies bepalen?
Ik heb er orginele stalen velgen op liggen (6Jx15H2 et55) en de nieuwe set zijn ook stalen velgen ( 6Jx 16H2 et53).
Ik ging er vanuit dat ik gewoon de oude bouten kon gebruiken voor deze nieuwe set maar twijfel nu omdat ik bij het monteren van het eerste wiel het gevoel kreeg dat ik de bouten niet veel hoefde aan te draaien voor ze vast zaten.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Lengte wielbouten?

Bericht door limburger »

je kunt de slagen tellen met vast zetten (oude velg en nieuwe velg)

je kunt het proberen te meten, losse velg bout erin en aan de achterkant de uitstekende bout opmeten. let hierbij op dat het boutgat niet het raakvlak hoeft te zijn waar je velg mee tegen de remschijf komt... leg eventueel een plaatje over de raakvlakken heen tegen de bout aan en meet het dan. doe dit uiteraard precies hetzelfde bij de oude en nieuwe velg.

laatste optie (wat niet bij iedere auto lukt...) kijk onder de auto achter de remschijf of je de bout kunt zien zitten, ook dit vergelijken met de oude en de nieuwe.

houd er ook rekening mee dat je verschillende bouten hebt, conisch en bolconisch. dit moet bij beide velgen hetzelfde zijn om dezelfde bouten te kunnen gebruiken.

:driveT4 :T44EVER
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Lengte wielbouten?

Bericht door Porcini4 »

Ik heb gemeten hoeveel de bout uit de velg steekt voorbij het raakvlak en dat is zo'n 2 cm. Als je dan ziet dat er eerst ongeveer een cm binnen in de naaf overbrugd moet worden voor je aan de draad komt dan zou hij slechts een cm draad contact maken. Ongeveer 3 volledige slagen. Dat is wel precies het zelfde bij de oude velg als ook nu bij de nieuwe velg. Maar ik heb het gevoel dat de bouten dus wel een stukje langer mogen ( moeten?) zijn..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lengte wielbouten?

Bericht door Hanz »

Hoe lang is het schroefdraadgedeelte in de naaf? Als dat ook maar een centimeter is dan heeft een langere bout geen zin.
Je kunt ook even meten of je de juiste lengte hebt, de standaard wielbout voor een T4 is M14/1,5 x 34. Dus 34 mm lang.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Lengte wielbouten?

Bericht door Porcini4 »

Het schroefdraadgedeelte in de naaf is duidelijk meer dan de ongeveer 1 cm die zichtbaar op de bouten te zien is dat ze erin gezeten hebben.
Heb de bout opgemeten en deze is 25mm. Ongeveer een cm korter dan benodigd dus, dat gevoel had ik al.
Bedankt Hanz, nu is het duidelijk!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lengte wielbouten?

Bericht door Hanz »

:toppie Geen beste monteur die deze korte bouten erin gezet heeft. Goed dat je twijfelde, met de juiste bouten is het toch een stuk veiliger.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie