Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 california kopen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
vwliefhebberr
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 aug 2021, 08:46

T4 california kopen

Bericht door vwliefhebberr »

Ik lees berichten over niet originele california westfalia campers..
Is er iemand die een blik kan werpen op de volgende advertentie?
Ik weet niet zo goed waar ik op moet letten.

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... -westfalia
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 california kopen

Bericht door Hanz »

Deze ziet er inderdaad origineel uit. Je kan ook hier kijken om te zien hoe een California van dat bouwjaar eruit ziet. https://westfaliat4.info/html/1990_vw_w ... ornia.html
De huidige eigenaar heeft hem nog niet zo lang, vanaf maart 2021, dus alle genoemde reparaties zijn door eerdere eigenaren gedaan. Dus wel opletten of dit allemaal aantoonbaar gedaan is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: T4 california kopen

Bericht door eindgebruiker »

Op foto 15 zie je links onderin een typeplaatje. Dat is een belangrijke aanwijzing dat ie origineel is. De verweerde sticker boven de linker koplamp helpt ook wel.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 california kopen

Bericht door Hanz »

Alleen staat achterop wel 'Transporter' en bij mijn weten stond dat nooit op een California. Maar misschien was dat in de eerste jaren anders.
Die zwarte onderrand voorspelt meestal niet veel goeds wat roest betreft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
vwliefhebberr
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 aug 2021, 08:46

Re: T4 california kopen

Bericht door vwliefhebberr »

Hanz schreef: 24 mar 2022, 09:53 Alleen staat achterop wel 'Transporter' en bij mijn weten stond dat nooit op een California. Maar misschien was dat in de eerste jaren anders.
Die zwarte onderrand voorspelt meestal niet veel goeds wat roest betreft.


Ah oke, iemand die hier wellicht meer van weet wat betreft 'transporter'?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 california kopen

Bericht door Hanz »

Bij zo'n oud exemplaar is het altijd lastig met zekerheid te zeggen of het om een originele Westfalia gaat. Dat typeplaatje zegt wel iets maar kan bij een eventuele ombouw met paneel en al meegekomen zijn. Op Marktplaats staat nu een camper te koop uit 2001, oorspronkelijk een Transporter, met een interieur dat ongeveer 10 jaar ouder is maar wel met typeplaatje. Die sticker voorop zegt ook niets. Hij is wel oud en verweerd maar niet van hetzelfde type als de stickers die in 1991 werden gebruikt. En dit soort stickers kan je nu nog steeds kopen. Transporter plaatje achterop kan ik in geen enkele brochure vinden. Op die plaats zit eigenlijk altijd een California sticker. Maar het kan natuurlijk dat de achterklep een keer vervangen is. Er zit zoveel kleurverschil in de carrosserie dat je daar ook weinig van kunt zeggen.
De vraag is natuurlijk of origineel of ombouw bij een exemplaar uit 1991 nog iets uitmaakt. Het interieur past in ieder geval bij het bouwjaar van de bus zelf. Belangrijker is dat alles functioneert, dat de onderhoudshistorie, in ieder geval van de laatste jaren, bekend is en dat het qua roest geen nachtmerrie wordt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Chris1974
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: T4 california kopen

Bericht door Chris1974 »

De achterklep is zeker niet origineel. Die zou "California" stickers moeten hebben ipv Transporter. Ook het logo op de achterklep zou hoger moeten zitten bij een 91-er.

De zwarte kleur onderop en rond de ramen is ook niet origineel, maar is later toegevoegd.

Bij originele Westies is de rail van de schuifdeur aan de buitenkant zwart ipv glanzend. In de loop van de tijd kan dat zwart er af gesleten zijn, maar er moeten altijd wel resten te vinden zijn.

Verder komt de vloer niet overeen met mijn 1991 vloer. Daar ligt tapijt ipv plastic, maar ook dat kan later toegevoegd zijn uiteraard.

Zekerheid kun je verkrijgen met het vinnummer, maar ik weet inmiddels niet meer hoe dat werkt helaas...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 435
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 california kopen

Bericht door Timy »

Niet helemaal eens Chris.

Wij hebben een originele California en ook de RVS schuifdeurrail. Idem voor de vloerbedekking.
Volgens mij was er een wat luxer type op basis van de Caravelle, die had vloerbedekking en ook elektrische ramen bijv.
Overigens is de vloerbedekking wel ruk omdat het mega snel vies wordt.

Rest eens :nuts
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: T4 california kopen

Bericht door hangover »

Als je een kenteken check doet heeft die camper een Max. toegestane massa voertuig van 2590kg. Alle California's die ik tot nu toe heb bekeken zitten op 2800 of meer. Dus waarschijnlijk niet als camper op de weg gekomen indertijd.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
peetjeadhdtje
Berichten: 1011
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T4 california kopen

Bericht door peetjeadhdtje »

hangover schreef: 29 mar 2022, 12:55 Als je een kenteken check doet heeft die camper een Max. toegestane massa voertuig van 2590kg. Alle California's die ik tot nu toe heb bekeken zitten op 2800 of meer. Dus waarschijnlijk niet als camper op de weg gekomen indertijd.


Mensen laten het max gewicht van hun auto vaak terug brengen opdat ze een aanhangwagen wel mogen trekken achter dit voertuig en toch onder de 3500 kg blijven.
Zo heb ik mijn California terug laten brengen naar 2650 kg zodat ik mijn aanhangwagen op papier max 850kg kan blijven gebruiken. Bij een controle kijkt/
telt men de totaal max gewichten van de bus en max van aanhanger bij elkaar op. Heb je een rijbewijs voor max 3500kg mag het totaal laadvermogen op papier max 3500kg zijn.
peetjeadhdtje
Berichten: 1011
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T4 california kopen

Bericht door peetjeadhdtje »

en ja, je kunt ook max gewicht van je aanhangwagen laten terugbrengen maar dat zou in mijn geval van nadeel zijn geweest.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 california kopen

Bericht door odorf »

Chris1974 schreef: 25 mar 2022, 08:12 De zwarte kleur onderop en rond de ramen is ook niet origineel, maar is later toegevoegd.
NIET mee eens. :toppie

De zwarte banaan bovenaan de motorkap en de zwarte delen tussen de ramen is wel origineel bij de vroege bouwjaren. Veel California’s hadden het niet. Maar een aantal wel. Vaak alleen de zwarte rand boven de motorkap. En op originele publiciteitsfoto’s staan ze soms ook met deze zwarte accenten. Ook bij Caravelles en Multivans overigens.

Edit, wat plaatjes;
Exclusive 1994 uit boek van Wolff-Klee
Exclusive 1994 uit boek van Wolff-Klee
Multivan brochure van internet
Multivan brochure van internet
EAD10B0F-BA11-4D36-8C6A-046574CDF633.jpeg (26.81 KiB) 987 keer bekeken
Odorf.
Laatst gewijzigd door odorf op 01 apr 2022, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3665
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 california kopen

Bericht door krekwakwol »

peetjeadhdtje schreef: 31 mar 2022, 12:35
hangover schreef: 29 mar 2022, 12:55 Als je een kenteken check doet heeft die camper een Max. toegestane massa voertuig van 2590kg. Alle California's die ik tot nu toe heb bekeken zitten op 2800 of meer. Dus waarschijnlijk niet als camper op de weg gekomen indertijd.


Mensen laten het max gewicht van hun auto vaak terug brengen opdat ze een aanhangwagen wel mogen trekken achter dit voertuig en toch onder de 3500 kg blijven.
Zo heb ik mijn California terug laten brengen naar 2650 kg zodat ik mijn aanhangwagen op papier max 850kg kan blijven gebruiken. Bij een controle kijkt/
telt men de totaal max gewichten van de bus en max van aanhanger bij elkaar op. Heb je een rijbewijs voor max 3500kg mag het totaal laadvermogen op papier max 3500kg zijn.
Ben ik blij met mijn CE rijbewijs anders zou ik dus maar 500 kg achter de bus mogen hebben??
Maar max. totaal gewicht is 5200 kg.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: T4 california kopen

Bericht door limburger »

krekwakwol schreef: 01 apr 2022, 19:23 Ben ik blij met mijn CE rijbewijs anders zou ik dus maar 500 kg achter de bus mogen hebben??
Maar max. totaal gewicht is 5200 kg.
750kg mag er altijd achter ongeacht het maximaal gewicht van trekkend voertuig, hiervoor heb je dus ook geen E nodig

:driveT4 :T44EVER
WelkomBuiten
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: T4 california kopen

Bericht door WelkomBuiten »

Volgens mij (zo vertelde een vriend die net zijn politierijtesten had gedaan) mag je totale combinatie (voertuig en aanhanger) met B gewoon niet boven de 3500 komen. Staat lost van toegestane gewichten op je kenteken

Als je bus zelf al volgeladen is en met jou erin 3500 weegt, mag je dus niets meer trekken.
Plaats reactie