Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifraam knop vervangen '92

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Mixel
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:09
Locatie: Den Bosch

Schuifraam knop vervangen '92

Bericht door Mixel »

Beste mensen,

Mijn schuifraam knop van mijn T4 '92 California is gedeeltelijk afgebroken. Het bovenste schroefje is afgebroken en mijn doel is om het geheel uit elkaar te halen zodat ik er een nieuw schroefje in kan zetten. Ik kom er alleen niet uit hoe ik het geheel uit elkaar kan halen zonder iets te slopen en heb niks op het forum kunnen vinden voor deze knop. Ik heb wel een 'exploded view' gevonden van de schuifknop, maar heeft helaas nog niet veel geholpen :)

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen/installeren van een soort gelijke schuifraam knop?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifraam knop vervangen '92

Bericht door Hanz »

Het lijkt mij dat je de metalen pin (op de onderste foto onder het veertje, direct links van de bedieningsknop) er uit moet draaien waardoor de bedieningsknop vrij komt van het vaste deel op het raam. Misschien kan je hier alleen bij als de bekleding onder het raam verwijderd is? Ik heb zelf geen ervaring met deze constructie maar de exploded view laat weinig andere mogelijkheden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifraam knop vervangen '92

Bericht door Hanz »

Hier nog een foto van de knop waarop het gat te zien is waar de metalen pen in zit.
type2bay-t25-and-t4-latch-part-for-sliding-window-latch-oe-nr-281847733_3.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mixel
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:09
Locatie: Den Bosch

Re: Schuifraam knop vervangen '92

Bericht door Mixel »

Bedankt voor de reactie Hanz. Ik had het plaatje van de onderkant van de knop nog niet eerder gezien, maar lijkt er inderdaad op dat daar de metalen pin losgedraaid kan worden zoals je schrijft.
Het volgende probleem zal zijn om erbij te komen :) Ik ga morgen nog eens kijken of er een manier is om erbij te komen of dat er toch nog wat meer verwijderd moet worden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifraam knop vervangen '92

Bericht door Hanz »

Mixel schreef: 14 apr 2022, 22:15 Het volgende probleem zal zijn om erbij te komen :) Ik ga morgen nog eens kijken of er een manier is om erbij te komen of dat er toch nog wat meer verwijderd moet worden.
Misschien dat je met een lange dunne schroevendraaier onder de juiste hoek kan komen om de pin los te draaien, maar ik ben bang dat je toch de bekleding van de schuifdeur moet verwijderen. Hier, op de site van Peter, kan je lezen hoe je dat doet. http://www.eldiape.com/schuifdeur/schuifdeur.htm
Als daarbij de clipjes van het paneel loslaten dan kan je die heel goed weer vastplakken met Bison Kombi Power.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mixel
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:09
Locatie: Den Bosch

Re: Schuifraam knop vervangen '92

Bericht door Mixel »

Het is gelukt na wat gepriegel. Ik heb de bekleding van de deur moeten verwijderen zoals Hanz had voorgesteld. Vervolgens kon ik met behulp van een bitje door het gat in de onderkant van de schuifknop. Met het bitje heb ik de schroef in de schuifknop los kunnen draaien en de schuifknop kwam los. Uiteindelijk waren de schroeven nog heel maar gewoon los gedraaid, dus deze weer vast gedraaid. Vervolgens alles herhaald in omgekeerde volgorde :)

Bedankt Hanz voor de tips.

Nog een paar afbeeldingen van het process:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifraam knop vervangen '92

Bericht door Hanz »

Mooi dat het gelukt is en een meevaller dat er niets kapot was. Zijn er geen clips van de bekleding losgeraakt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mixel
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:09
Locatie: Den Bosch

Re: Schuifraam knop vervangen '92

Bericht door Mixel »

Er waren 2 clips van de bekleding losgelaten en deze heb ik weer vast geplakt, dus dat viel gelukkig nog wel mee. Uiteindelijk was het verwijderen en installeren van de bekleding nog wel het meeste werk :lach
Plaats reactie