Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

Kleine update,

afgelopen weken weer een paar klusjes gedaan.
Lekkage op de gashendel van de injectie pomp verholpen.
Gewoon rustig de duitse handleiding gevolgd (http://www.uwereimann.de/poel/esp-deckel.htm )
Alles duidelijk genoteerd en gefotografeerd wat ik ging demonteren.
en alles in tegenovergestelde richting terug plaatsen met succes!

Versnellings bak olie ververst, hier kwam mooie zwarte drap uit.
Deze was wel aan vervanging toe. Gekeken of er ook nog veel stukjes metaal in zaten maar dat viel mee gelukkig.

Gisteren eindelijk tijd om de stuurkogel links voor te vervangen. Deze was afgekeurd bij de APK.
Waarschijnlijk nog de originele, zat zo vast als een huis. gelukkig was de Bosch garage zo aardig om mij een vork te lenen die ik er tussen kon slaan.
Toen kwam ie na een paar tikken zo los. Meteen de stuurhuis hoes er achter ook maar vervangen.

Dinsdag naar de garage voor APK keuring en dan kunnen we weer weg!!


Ondertussen nog rustig aan het kijken voor een koelkastje. Wil graag een compressor koelkast maar het 2de hands aanbod hier van is niet zo groot.
Dus word waarschijnlijk een absorptie koelkast. Opzich ook geen probleem om lucht roosters in de bus te maken behalve dat het meer werk is.
Buitenkant is toch niet in perfecte staat. Hier en daar wat roest en een deukje dus daar kan nog wel een rooster bij.

Groet,
Klaas
Foto van injectie pomp zonder deksel
Foto van injectie pomp zonder deksel
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

APK is weer gehaald, we kunnen weer een jaar vooruit. Ondertussen een koelkast aangeschaft via marktplaats.
Het is een absorptie koelkast geworden een Dometic RM4181.
die was eigenlijk ook het enigste type wat paste. Kastje is 40,5 cm breedt en de meeste koelkasten zijn breeder.
Ben nu alles een beetje aan het aanpassen en er moeten dus lucht roosters in de bus.

Zijn er maten of berekeningen waar de lucht roosters minimaal aan moeten voldoen??

zat te kijken naar de orginele dometic LS100 lucht roosters, deze staan ook in de handleiding van de koelkast.
maar die dingen zijn 48 cm breedt en de koelkast maar 40 en ze zijn 18 cm hoog en de koelkast totaal maar 60 cm.

Die lucht roosters zouden wel wat kleiner kunnen toch? zat zelf te denken aan gewoon ronde roosters.
Onder en boven een gat van 10 cm met boven een ventilator of zou dat te weinig koelen?

hoor graag wat jullie ervan denken.

Groet,
Klaas
IMG-20220516-WA0012-min.jpg
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

Alweer een jaar verder...

Dus vond het wel weer tijd voor een update.
De apk keur meester vond dit jaar dat de roest schade te veel was om hem goed te keuren.
Vooral de dorpels RA en LV zijn zeer slecht. Vorig jaar heeft de keurmeester het nergens over gehad.
Dat er veel roest schade was wist ik ook wel. ik was ooit in 2019 ook z'n naïeve koper. Met een roze bril op die bus gekocht.

Verkopen zonder APK en met roest schade levert niks op en eigenlijk wil ik ook geen andere bus want ik nu ongeveer precies wat er
wel en niet is gebeurd aan deze.
Dus besloten om de dorpels zelf aan te pakken. Dan zien we wel waar het schip strand.

Bijrijders kant schoon gemaakt en bekeken waar overal schade zit. viel mij nog best mee op veel plekken was alleen de onderste knik rand verrot.
Alle verrotte stukken weg geslepen. 1mm plaat gehaald. Op het werk heb ik een knip en verzet bank tot mij beschikking.
De weg geslepen stukken weer op maat gemaakt. Met puntlassen om de 2cm netjes terug geplaatst.

Is het perfect? zeker niet maar dat is de bus ook niet. De bus is volgend jaar 30 jaar oud wil er ook geen fortuin meer aan uitgeven.
Op deze manier kost het ongeveer 200 euro om de schade te vervangen. Zo kunnen we hopelijk weer een nog een paar jaar van deze camper genieten.

Komende week begin ik aan de bestuurders kant.
Roest onder de schuifdeur
Roest onder de schuifdeur
WhatsApp Image 2023-04-22 at 12.00.39 (7).jpeg
WhatsApp Image 2023-04-22 at 12.00.39 (5).jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door krekwakwol »

Ja, dat soort dingen valt altijd tegen bij zo'n oude bus.
Succes ermee en 200 euro is te overzien.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Snautzer »

Goed gedaan.
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

Gisteren was dan het verlossende woord! De camper is weer APK goed gekeurd!!!

Afgelopen weken vele uurtjes aan de verrotte dorpels gewerkt.
Beetje lassen kan ik op zich wel (al zeg ik het zelf) maar onder een bus is toch anders.
Beschik gelukkig over een garage waar de bus precies in past.
Ben gewoon op een klein stukje begonnen en dan maar kijken waar het schip strand.
Meeste problemen had ik nog met de stukken waar de vorige eigenaar al een wat had in gezet.
De stukken waar hij wat minder bij kon heeft ie vol met PUR gespoten.
en de flex houdt niet zo van PUR ben ik achter gekomen.

Maar alles is gelukt en bestaat weer uit nieuwe stukken zincor plaat.
Onderste rand van de bus was al zwart, deze rand heb ik nu wat ver hoogt.
Bij las werk heb ik ook stukken in het blauwe blauwe gedeelte moeten vervangen.

Iedereen wederom bedankt! Heb weer gehad aan alle berichten die iedereen al eens over zijn eigen las werk heeft geplaatst.

Wij kunnen weer een zomer vooruit!!
Past net in de garage
Past net in de garage
Zwarte rand een paar cm verhoogd
Zwarte rand een paar cm verhoogd
WhatsApp Image 2023-05-17 at 19.07.07.jpeg
mrcpstl
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2023, 20:33
Locatie: Den Haag - Delft

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door mrcpstl »

Ziet er goed uit hoor. Mooie beloning van je werk als hij daarna wel door de APK komt.

Bij mijn bus komen er ook soortgelijke werkzaamheden aan voor de APK dit najaar. Is er een reden dat je niet gebruik hebt gemaakt van kant en klare carrosseriedelen? Ik heb helemaal geen ervaring met dit soort werkzaamheden maar het lijkt me veel makkelijker om te beginnen met platen die vrijwel de goede vorm hebben. Prijs van die dingen vind ik ook wel meevallen...
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Remco_T5 »

Netjes gedaan hoor. Is de bus weer gekeurd?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

mrcpstl schreef: 19 mei 2023, 17:07 Is er een reden dat je niet gebruik hebt gemaakt van kant en klare carrosseriedelen? Ik heb helemaal geen ervaring met dit soort werkzaamheden maar het lijkt me veel makkelijker om te beginnen met platen die vrijwel de goede vorm hebben. Prijs van die dingen vind ik ook wel meevallen...
Ligt een beetje aan waar je roest schade hebt zitten. Bij mij was het hoofdzakelijk de binnen dorpels en dan vaak de onderste 2,5 cm.
Ik had de plaat geknipt en in een hoek gezet op het werk, hiermee kon ik de meeste rotte plekken al vervangen. Als ik dit met de imitatie delen had gedaan, had ik van de meeste alleen de onderste rand gebruikt.

Rotte plekken op de buitenste dorpels had ik bijna niet. Als dit wel het geval was geweest had ik zeker kant en klare delen gebruikt.

Het is dus een afweging van hoe erg je roest schade is en of je makkelijk plaat materiaal kunt knippen en zetten.
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

Remco_T5 schreef: 19 mei 2023, 21:23 Netjes gedaan hoor. Is de bus weer gekeurd?
Jazeker we kunnen weer een jaar vooruit!! reizen plannen kan weer beginnen!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door odorf »

Complimenten! Mooi dat hij weer goedgekeurd is.

Met laswerk liggend onder mijn bus had ik veel aan een groot leren schort en een zogenaamde ‘monnikskap’ als er dan lasspatten rondvliegen dan vliegen ze niet tegen je hoofd of in je oor. (Dit is heel naar heb ik van meerdere lassers gehoord)

En ik had altijd een grote pomp-plantenspuit met water bij de hand. (En opgepompt onder druk) Handig om beginnende brandjes mee te blussen of oververhitte lashandschoenen mee te koelen.

Misschien heb je er iets aan voor een volgende keer.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie