Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppelingspedaal hangt onderin

vragen over de T5
Plaats reactie
boswan
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 18, 2017 21:27

Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door boswan »

Bij het zoeken naar een topic over de koppeling vind ik dat het onderin blijven hangen van het koppelingspedaal mogelijk een gevolg zou zijn van een defecte koppelingscylinder.
Of dat ook de oplossing heeft gebracht kon ik niet vinden.
Mijn koppelingspedaal blijft regelmatig onderin hangen, vooral na wat intensiever gebruik van de koppeling. Wanneer ik hem met de teen terugtrek functioneert alles weer normaal.
Is dit inderdaad het gevolg van een defecte koppelingscylinder ?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3678
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Snautzer »

Waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3888
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Hanz »

Met mijn T4 hetzelfde gehad. Na vervangen van de koppelingscilinder was het probleem opgelost.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2495
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Erdem50 »

Voor de duidelijkheid, je hebt de koppelingscommandocilinder welke bij het pedaal zit en de koppelingswerkcilinder ofwel het druklager welke in de versnellingsbak zit. Om die te vervangen zal de versnellingsbak eraf moeten. Vaak is deze het probleem en als je er te lang mee doorrijd kan je er mee stil komen te staan. Heb er laatst eentje gehad.
Bijlagen
2E2A6087-5030-46F1-A081-06092B3B9A5C.jpeg
01C6ADE5-8A27-4B74-9CF2-FAC311F197DD.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3678
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Snautzer »

Deze bedoel ik. Bedankt Erdem voor de verduidelijking :toppie
Gebruikersavatar
freggel01
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 10, 2022 16:06

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door freggel01 »

Ik heb hier sinds kort ook last van.
Is nog niet nodig om koppeling met tenen terug te trekken.
Probleem lijkt zich vanzelf op te lossen als er een stukje is gereden. Is dus vooral bij een koude start. Voelt als iets hydrologisch dat na druk opbouw weer functioneert.

Zou dit de koppelingscommandocilinder bij het pedaal zijn of de koppelingswerkcilinder of toch iets anders?
Zijn dit kostbare reparaties?
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2495
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Erdem50 »

De koppelingscommandocilinder is in mijn ervaring best een goed onderdeel wat eigenlijk geen problemen geeft of stuk gaat. De werkcilinder/druklager daarentegen gaan vaker defect. Je zou eens kunnen proberen om het koppelingsysteem goed te ontluchten.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3888
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Hanz »

freggel01 schreef: do apr 28, 2022 22:42 Zou dit de koppelingscommandocilinder bij het pedaal zijn of de koppelingswerkcilinder of toch iets anders?
Zijn dit kostbare reparaties?
Ik had precies hetzelfde. Commandocilinder bij pedaal vervangen heeft het opgelost. Cilinder maakte ook al een tijdje een krakend geluid als het warm was. Kosten waren € 350,-
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 32554
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Multivan Generation »

En zit het bij de werkcilinder in de bak, maak dan ook even de afweging om de koppeling en 2 massavliegwiel en krukas pakking ook mee te nemen. Als alles open ligt en het ongeveer 7 uur werk is, dan is die extra stap en half uur extra werk eigenlijk logisch en zorgt weer voor vele onbezorgde kilometers.

Is maar een tip.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
freggel01
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 10, 2022 16:06

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door freggel01 »

Multivan Generation schreef: vr apr 29, 2022 8:37 En zit het bij de werkcilinder in de bak, maak dan ook even de afweging om de koppeling en 2 massavliegwiel en krukas pakking ook mee te nemen. Als alles open ligt en het ongeveer 7 uur werk is, dan is die extra stap en half uur extra werk eigenlijk logisch en zorgt weer voor vele onbezorgde kilometers.

Is maar een tip.. :knipoog
Dank voor tips!

Waaraan merk je dat massa vliegwiel minder/slecht wordt?
Geldt dit voor zowel DSG en hand bak?

Rij zelf een 180pk 2.0 TDI hand geschakeld. Heeft deze motor nog specifieke punten?
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2495
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Erdem50 »

Geluid met stationair draaien, vooral koude motor. Trillen/tikken of schudden. Zoveel handbak als dsg heeft een 2 massa vliegwiel.

De 180pk TDI motor, daar is al zeer veel over geschreven en helaas weinig goeds. Heb er nu ook eentje staan met mega olieverbruik.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
freggel01
Berichten: 13
Lid geworden op: do feb 10, 2022 16:06

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door freggel01 »

Erdem50 schreef: do apr 28, 2022 22:57 De koppelingscommandocilinder is in mijn ervaring best een goed onderdeel wat eigenlijk geen problemen geeft of stuk gaat. De werkcilinder/druklager daarentegen gaan vaker defect. Je zou eens kunnen proberen om het koppelingsysteem goed te ontluchten.
Nog even de terugkoppeling :lach
Hulp cilinder bleek onlangs al vervangen te zijn.
Ga hem eerst opnieuw laten ontluchten

Preventief versnellingsbak opentrekken ga ik niet doen. Komt tijd komt dag :ikrij
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 32554
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal hangt onderin

Bericht door Multivan Generation »

Hou goed je olie verbruik in de gaten en kijk eens goed naar het onderdeelnummer wat op je EGR-koeler staat. Eindigde dat niet op de letter D, dan is het zeer aan te raden om hem te vervangen voor zo'n versie..

Is maar een welgemeende tip..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie