Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Event 2.5TDI 2002 AUF automaat probleem

vragen over de T4
Plaats reactie
fredBe
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2022, 09:49

T4 Event 2.5TDI 2002 AUF automaat probleem

Bericht door fredBe »

Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een T4 California Event 2.5TDI uit 2002 (AUF) met bijna 290k km op de teller.

De wagen was redelijk afgeleefd dus er is al wat werk geleverd zoals verstuivers reviseren en alle riemen en poelies vervangen etc.etc. De motor draait weer erg zacht.

Het volgende wat ik graag wil aanpakken is de blijkbaar beruchte automaat. Ik heb al wat gelezen maar ik vind geen mogelijke oplossing terug. Ik hoop dat hij niet op revisie moet.

Het probleem is als volgt:
  • In D stand: van 2 naar 3 slipt hij door. Hoe meer kracht, hoe harder hij slipt. Als ik erg traag optrek (maar erg traag) dan komt het niet voor. Op zich nog wel haalbaar maar fijn rijden is het niet. Ook vraag ik me af of hij verder stuk gaat door er zo mee te rijden. Het probleem komt zowel koud als warm voor.
  • Ik krijg de pook niet naar 1,2 of 3 gezet, niet tijdens het rijden noch stationair. De pook gaat gewoon zo ver niet naar achteren.
  • Extra info is dat er ooit al wel een extra oliekoeling is geplaatst voor de radiator.
  • Bijkomend: het lichtje van de oliedruksensor gaat kort branden na het starten maar gaat nadien weer uit.
Ik veronderstel te starten met de olie te verversen, filter te reinigen en de sensor te vernieuwen maar heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast dank!

Frederick uit Antwerpen
fredBe
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2022, 09:49

Re: T4 Event 2.5TDI 2002 AUF automaat probleem

Bericht door fredBe »

Even zelf stand van zaken terugkoppelen moest er ooit iemand iets aan hebben..
  • Het doorslippen van 2 naar 3: na uitpluizen van alle gerelateerde artikels bleek het beste om de olie en zeef van de versnellingsbak te vervangen als stap 1. Blijkt dat je dit niet zelf kan doen, omdat je een machine nodig hebt die moet "flushen" of spoelen en niet gewoon aflaten omdat er dan nog te veel oude olie blijft zitten. Dus ben ik naar de garage in Heist op den Berg gegaan waar ze duidelijk veel ervaring in T4's hebben. Voor 262 euro was ik gesteld, en heeft men nog kleine details opgelost die men onderweg tegenkwam. Aanrader dus. Vreemd genoeg was het resultaat niet onmiddellijk ok en de enige mogelijkheid zou een revisie zijn moest het probleem erger worden. Maar wonder boven wonder, na een paar dagen rijden werd het probleem beter. Eerst schakelde hij van 2 naar 3 zonder slippen maar met een lichte schok. Ondertussen is ook het schokje verdwenen en schakelt hij feilloos. Ik onthoud dat een olie flush op deze leeftijd best om de 60k km's moet.
  • Het niet in manuele stand krijgen was een beginnersfoutje. Je drukt de knop van de pook in om in D stand te geraken. Vanaf dan gebruik je de knop niet voor 3 en 2, en opnieuw voor 1. Waarom opnieuw voor 1 begrijp ik niet, maar de rest is wel logisch.
  • De oliedruksensor is niet gerelateerd aan het versnellingsverhaal. Dat wordt gewoon een nieuwe sensor steken, staat op het todo lijstje.
Hopelijk heeft iemand er ooit wat aan.
Oja, met een T4 automaat moet je gewoon rustig rijden, want een andere conclusie is dat de automaat niet echt is gemaakt voor het hoge koppel van een 2.5 TDI.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: T4 Event 2.5TDI 2002 AUF automaat probleem

Bericht door limburger »

fredBe schreef: 31 mei 2022, 13:23
  • Het niet in manuele stand krijgen was een beginnersfoutje. Je drukt de knop van de pook in om in D stand te geraken. Vanaf dan gebruik je de knop niet voor 3 en 2, en opnieuw voor 1. Waarom opnieuw voor 1 begrijp ik niet, maar de rest is wel logisch.
trek je blind de keuzehandel naar achteren bij een te hoge snelheid en je zou in de 1 komen dan denk ik dat je een toerental krijgt waar je niet vrolijk van wordt...

:driveT4 :T44EVER
Plaats reactie