Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

vragen over de T4
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door jheisterkamp »

Toch maar even een vraag over de spiegels. Elke bus is weer anders
Wat gebeurt er,

De spiegels kan ik niet verstellen, ik hoor wel een klik. Er gebeurt dan niets. De verwarming van de spiegels functioneert wel.
Soms, heel soms, dan rijd ik met open raam, doe dan als ik stil sta het raam dicht, dan gaat deze weer vanzelf open op een derde van de bovenkant. Dan moet ik het contact weer aandoen om hem dicht te krijgen.
Ligt dit echt aan de kabelboom of kan ik het ook elders zoeken.

Gister deurpaneel eraf. Kabelboom nagekeken. Lijkt in orde. Ik zie geen scheuren of iets in die vorm dan ook.
Zekeringen nagelopen, zijn ook allemaal goed.
Kan er ook een relais zijn wat niet goed meer is? Welke kan ik dan controleren?

Ander puntje is, als ik er Verstuivers in doe van een 102 PK, nu heb ik een gechipte 88 pk, naar 115 pk, walmt ie dan minder? Ik heb me dat laten vertellen, maar is dat dan ook echt zo, voor ik die investering ga doen.

Busje rijd prima, en wil er nog ff een tijdje inrijden. Soms zit ik ook aan een 6 bak te denken, in Duitsland zit een bedrijf die dat doet. Iemand daar ervaringen mee?
We rijden heel veel op Zuid Italië dus iets meer comfort qua geluid is natuurlijk ook fijn..
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door raf_construct »

Kabelboom gaat niet kapot achter het deurpaneel, wel in de balg tussen de bus en de deur. Daar altijd eerst nakijken voor je verder gaat zoeken, de kans is erg groot dat daar wat mis is.

Verstuivers van een 102 pk zijn zeker de moeite waard, wel een setje verstuiverleidingen erbij kopen want die zijn anders.

In plaats van een 6 bak kan je ook die van een 102pk zoeken, die is al veel beter dan die van de 88pk.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Chalet
Berichten: 134
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door Chalet »

Duitse versnellingsbakombouwer ken ik niet, maar heb uitstekende ervaringen met https://www.eurotuning.cz/ voor zesde versnelling.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door Multivan Generation »

jheisterkamp schreef: 29 mei 2022, 12:06
Ander puntje is, als ik er Verstuivers in doe van een 102 PK, nu heb ik een gechipte 88 pk, naar 115 pk, walmt ie dan minder? Ik heb me dat laten vertellen, maar is dat dan ook echt zo, voor ik die investering ga doen.

Busje rijd prima, en wil er nog ff een tijdje inrijden. Soms zit ik ook aan een 6 bak te denken, in Duitsland zit een bedrijf die dat doet. Iemand daar ervaringen mee?
We rijden heel veel op Zuid Italië dus iets meer comfort qua geluid is natuurlijk ook fijn..
Om aan dat vermogen van 115 pk te komen,wordt er meer brandstof ingespoten.
Dit kan op 2 manieren. Of je hebt grotere nozzle openingen, of je je verlengt de openingstijd.
Omdat je met dezelfde verstuivers nog rondrijdt, is er dus gekozen voor het verlengen van de openingstijd.
Ga je nu verstuivers van een 102 pk er in zetten, dan krijg je dus dubbel op;
de verlengde openingstijd blijft bestaan en er komt veel meer diesel naar binnen door grotere nozzle openingen.
Dit zal een aggresiever en allerter reagerende motor opleveren, maar ook eentje waarvan je weet dat er te veel diesel ingespoten wordt.
Eigenlijk zou je daarvoor dan een software optimalisatie nodig hebben, dat is het mooiste en beste. Maar ik zou dan meteen een (grotere) interkoeler plaatsen.

Met 102 pk verstuivers er in, zal je zo rond de 122 pk uitkomen en een koppel rond de 270-280 Nm.
Dat is echt veel te weinig koppel om een 6-bak te rechtvaardigen. Daar zou ik pas aan beginnen te denken als je boven de 340Nm zit.
Wel kun je de overbrengingsverhoudingen van de tandwielen van de 5de versnelling iets anders kiezen zodat hij iets minder toeren gaat maken.
Echter de lagers etc in de bak worden er niet sterker van dus ik zou niet te dolletjes doen qua vermogen op een 88 pk 02B-bak.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door jheisterkamp »

Bedankt voor de informatie.

De 6 bak laat ik even varen. Ik heb nu niet zo veel puf om naar Tsjechië te rijden eerlijk gezegd.

Mocht ik dan een bak willen van de 102 pk, met verstuivers en intercooler, dan begrijp ik dus dat hij opnieuw getuned moet worden.

Kan iemand mij vertellen hoeveel dat in toeren scheelt als je bijvoorbeeld 110 rijd? Dus ook zuiniger, dus ook brandstofbesparing. Dus dan kan je ook een rekensom maken over bijvoorbeeld 3 jaar, kosten baten en een stukje comfort wat je koopt.

Nu rijd ie prima hoor, en een aanhanger trekken van 2000 kilo doet ie met 2 vingers in zijn neus. Ik rijd altijd rustig, rijd em lekker warm, en jaag em niet over zijn toeren. Helemaal niet volle aanhanger. Ik rij gemiddeld 1:14 nu.

Van de week maar weer eens de spiegelboom los maken. :bonk
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door Erdem50 »

Even mbt een 6 bak, of het nou wel of niet geschikt is voor je. Nagenoeg iedereen haakt af als ze horen wat het kost :nuts
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door jheisterkamp »

Erdem50 schreef: 29 mei 2022, 18:19 Even mbt een 6 bak, of het nou wel of niet geschikt is voor je. Nagenoeg iedereen haakt af als ze horen wat het kost :nuts
Ja, ik had me al ingelezen. Ik schrik daar niet zo gauw van.

Afgelopen weken ben ik bezig geweest om te kijken wat ik nou wil qua bus. Er is niet heel veel beters, leukers wat voor mij geschikt is. Ik ben bewust een yountimer gaan rijden, vanwege diverse redenen. Op het moment dat zo een keuze is gemaakt, ( dat ik blijf door rijden met mijn bus ) vind ik het ook niet erg te investeren. En dan mag zo een 6 bak van mij ook wel wat kosten. Ik las iets van 3 a 3,5 K ex. btw. dat zou ik er dan wel weer voor over hebben.
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door Hanz »

jheisterkamp schreef: 29 mei 2022, 17:52 Van de week maar weer eens de spiegelboom los maken. :bonk
Ik weet niet wat je precies onder de spiegelboom verstaat maar het probleem van kabelbreuk zit in de rubber balg tussen portier en A-stijl.
Hier vind je wat plaatjes van dit probleem https://www.t4-wiki.de/wiki/Kabelbaum_(Bruch)
Even de balg aan één kant losmaken en je ziet het meteen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door Multivan Generation »

jheisterkamp schreef: 29 mei 2022, 19:25
Erdem50 schreef: 29 mei 2022, 18:19 Even mbt een 6 bak, of het nou wel of niet geschikt is voor je. Nagenoeg iedereen haakt af als ze horen wat het kost :nuts
Ja, ik had me al ingelezen. Ik schrik daar niet zo gauw van.

Afgelopen weken ben ik bezig geweest om te kijken wat ik nou wil qua bus. Er is niet heel veel beters, leukers wat voor mij geschikt is. Ik ben bewust een yountimer gaan rijden, vanwege diverse redenen. Op het moment dat zo een keuze is gemaakt, ( dat ik blijf door rijden met mijn bus ) vind ik het ook niet erg te investeren. En dan mag zo een 6 bak van mij ook wel wat kosten. Ik las iets van 3 a 3,5 K ex. btw. dat zou ik er dan wel weer voor over hebben.
Zie ook hier:
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 32#p291232
Leuker en duidelijker kan ik het niet voor je maken :knipoog

groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door jheisterkamp »

Bedankt voor je bericht.

Duidelijk. Heb vandaag maar eens gereden op toerentallen met jouw lijstje bij de hand. Het scheelt dus wel.

Ik heb zelf ooit een 151 er pk gehad, ( die had ik nooit weg moeten doen ) maar er nooit op gelet in deze zin. Nu rijden we altijd rustig, maar iets meer comfort qua motorgeluid zou fijn zijn. We rijden altijd lange ritten, en dan rond de 110.

Bij wie zou ik kunnen vragen voor een bakwissel, andere intercooler.. Ect. Ik heb geen idee.

Bedankt alvast.
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door powerpiep »

Waar zit je ergens?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door powerpiep »

Ivm de spiegels,
Haal je schakelaar eens uit elkaar, wel oppassen, daar zitten veertjes in.
De koperplaatjes zijn meestal heel vies, even schuren met p1000.
Ook de hondenbotjes even zuiver maken.
Dan nieuw vet er op en klaar.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door Erik450 »

Als je de 102 pk verstuivers zoekt, die heb ik nog liggen.
Ik had ze gekocht met hetzelfde idee als jij, maar heb nu een complete 102 pk motor in m'n bus gebouwd, dus de verstuivers niet meer nodig.

Groeten Erik-Jan
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door jheisterkamp »

powerpiep schreef: 31 mei 2022, 22:26 Waar zit je ergens?
Ik woon in Hilversum

Bedankt voor zover de updates. Ik lees alles maar ben inmiddels wel aan het nadenken.
Altijd op zoek naar een andere bus
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Spiegels, nog maar eens. Ik kom er niet uit... En Verstuivers en een 6 bak

Bericht door jheisterkamp »

Vandaag maar eens de kabelboom tevoorschijn gehaald. Draadbreuk op een blauw wit draadje. Zo. Een jaar tegenaan zitten hikken. :bonk

Even gerepareerd, en de beide spiegels doen het weer.

Ik zag overigens dat de kabelboom vaker is gerepareerd. Ik ben eens gaan kijken, en zag dat de hoes in de deur en chassis er eigenlijk maar in gefrommeld is. Rechts zit ie er keurig in, links niet. Ik denk als dat niet goed zit is het vragen om problemen want dan komen de draadjes knel.

Toch wil ik preventief een nieuwe kabelboom plaatsen. Wie heeft er een adres voor me waar ik dat kan bestellen. Zijn ze nog nieuw te koop?

Meteen nieuwe telefoonhouder erin, kan ik weer 2 punten wegstrepen.

Nog het veertje in de deur, dan kan ik me centraal weer aan zetten, en dan ga ik me eens verdiepen in de vestuivers. Oh ja, de distibutie zit er aan te komen, dus hij wordt weer verwend.

Bedankt in ieder geval weer voor het mee denken en de reacties.

:jumpklap :adhd :sjaal
Altijd op zoek naar een andere bus
Plaats reactie