Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio Blaupunkt werkend krijgen, lijkt opgelost!

vragen over de T4
Plaats reactie
JosT4
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jun 2022, 19:23

Radio Blaupunkt werkend krijgen, lijkt opgelost!

Bericht door JosT4 »

Mijzelf pas voorgesteld en nu al een beroep op jullie kennis. Had gehoopt dit wat langer uit te houden :lach

Ik heb voor de t4 een nieuwe radio gekocht => BLAUPUNKT Madrid 200 BT - USB/BT/AUX

Niet te modern uiterlijk en staat perfect. Alles netjes met de reeds aanwezige A en B iso stekkers aangesloten.

Radio gaat niet automatisch met contact aan maar wel uit als ik sleutel er uit haal. Dit is niet zo'n issue maar dat hij soms helemaal niet aangaat is wel een beetje jammer. Nu las ik al ergens op dit forum dat de polen a4 en a7 soms omgewisseld moeten worden. Dit omdat bij vw de constante + en de geschakelde + andersom zitten.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Omdat er een goed werkende radio inzat en omdat de radio wel uitgaat als ik de sleutel uit het contact haal én omdat de radio meer dan de helft van de tijd wel met de knop aangaat vraag ik mij dit af.
Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door JosT4 op 13 jun 2022, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Radio Blaupunkt werkend krijgen

Bericht door Snautzer »

Draad breuk? Mss een vebinding dieper in de dash die is wrak getrokken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio Blaupunkt werkend krijgen

Bericht door Multivan Generation »

Draai de rode en gele draad even om en je weet het.
Constante spanning voor het radio geheugen en geschakelde plus voor radio aan/uit.
Sommige radio's zijn er gevoelig voor, en andere niet.

Succes.

groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JosT4
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jun 2022, 19:23

Re: Radio Blaupunkt werkend krijgen

Bericht door JosT4 »

De kleuren van de draden lijken niet origineel, hij onthoudt de zenders nu wel.
Kan het vh weekend wel even proberen. Maar ik lijk dan wel meteen de draden door te moeten knippen of kan ik ze uit die iso trekken. Probeerde dat zojuist al een beetje maar voelde niet zo.
JosT4
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jun 2022, 19:23

Re: Radio Blaupunkt werkend krijgen, lijkt opgelost!

Bericht door JosT4 »

Hey, het lijkt opgelost. Mocht iemand er ooit wat aan hebben, als volgt opgelost: 1e probleem was inderdaad dat pool 4 en 7 dus de constante + en de geschakelde + vanuit de auto andersom zaten. Die omgewisseld en toen leek alles normaal...
Bij wat testen bleek de radio nog wel af en toe toch raar te doen. Multimeter gekocht en daarmee bleek dat de geschakelde toch niet altijd aan of uit schakelde. Misschien dus toch ook een kabelbreuk.

Vervolgens gekeken welke geschakelde draad relatief bereikbaar was om die te splitten en te gebruiken. Bleek die van de lampjes van de airco / lichtunits. Die op radio gezet en die doet nu wat die moet doen. Enige minpuntje (wat natuurlijk pas spontaan ontstond na alles dicht te bouwen en niet tijdens de testritjes) is dat als de radio aan staat en het geluid uit je over de boxen een hele lichte piep hoort. Zal wel iets met massa zijn. Maar als de radio uit is of het volume aan dan hoor/merk je het niet dus voor nu prima :jumpklap
Plaats reactie