Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

Hoi allemaal,
Ik installeer deze week een andere accu in m’n camper, een 100ah AGM huishoudaccu. Er zit nu een 75ah loodaccu in die niet zo goed meer is.

Ik heb geen verstand van accu’s maar probeer me zo goed mogelijk in te lezen. Ik lees dat het funest is voor een accu om hem te ver te ontladen. Een AGM kan tot 30% ontladen staat erbij, dus functioneel heb ik dan 70ah.

Heeft zo’n accu een ingebouwde beveiliging waarbij hij afslaat op 30%, of moet je dit zelf in de gaten houden, en zo ja hoe?

Mijn standkachel heeft bijvoorbeeld een beveiliging dat die niet aanslaat wanneer de accuspanning te laag is (reden nummer 1 om een nieuwe accu te nemen want mijn kachel slaat alleen aan wanneer de accu helemaal vol zit én de motor draait). Ik weet alleen niet of mijn koelkastje dat ook heeft, en ik gok niet dat de lampjes etc dat wel hebben.

Dus mijn vraag is, sloop ik mijn accu wanneer ik elektrische apparaten (per ongeluk) te lang aan laat, of gaat de accu vanzelf ‘uit’? En zo niet, is er een tooltje waarmee ik kan checken hoe vol hij zit percentueel gezien? Ik heb wel een voltmetertje hangen welke aangeeft hoeveel volt de batterij nog levert.

Groetjes!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door J vd Pal »

Een standaard AGM accu heeft geen beveiliging erop zitten. Sommige modellen koelkast hebben dit wel maar zeker niet allemaal. Over het algemeen slaan deze af op de spanning van de accu.