Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

Hoi allemaal,
Ik installeer deze week een andere accu in m’n camper, een 100ah AGM huishoudaccu. Er zit nu een 75ah loodaccu in die niet zo goed meer is.

Ik heb geen verstand van accu’s maar probeer me zo goed mogelijk in te lezen. Ik lees dat het funest is voor een accu om hem te ver te ontladen. Een AGM kan tot 30% ontladen staat erbij, dus functioneel heb ik dan 70ah.

Heeft zo’n accu een ingebouwde beveiliging waarbij hij afslaat op 30%, of moet je dit zelf in de gaten houden, en zo ja hoe?

Mijn standkachel heeft bijvoorbeeld een beveiliging dat die niet aanslaat wanneer de accuspanning te laag is (reden nummer 1 om een nieuwe accu te nemen want mijn kachel slaat alleen aan wanneer de accu helemaal vol zit én de motor draait). Ik weet alleen niet of mijn koelkastje dat ook heeft, en ik gok niet dat de lampjes etc dat wel hebben.

Dus mijn vraag is, sloop ik mijn accu wanneer ik elektrische apparaten (per ongeluk) te lang aan laat, of gaat de accu vanzelf ‘uit’? En zo niet, is er een tooltje waarmee ik kan checken hoe vol hij zit percentueel gezien? Ik heb wel een voltmetertje hangen welke aangeeft hoeveel volt de batterij nog levert.

Groetjes!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door J vd Pal »

Een standaard AGM accu heeft geen beveiliging erop zitten. Sommige modellen koelkast hebben dit wel maar zeker niet allemaal. Over het algemeen slaan deze af op de spanning van de accu.

Zonder te weten wat je precies hebt qua camper, merk en type koelkast, merk en type standkachel enz is een nauwkeurig antwoord niet te geven.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Hanz »

Goldkiwi schreef: 10 jun 2022, 13:25 Hoi allemaal,
Ik installeer deze week een andere accu in m’n camper, een 100ah AGM huishoudaccu. Er zit nu een 75ah loodaccu in die niet zo goed meer is.

Ik heb geen verstand van accu’s maar probeer me zo goed mogelijk in te lezen. Ik lees dat het funest is voor een accu om hem te ver te ontladen. Een AGM kan tot 30% ontladen staat erbij, dus functioneel heb ik dan 70ah.

Heeft zo’n accu een ingebouwde beveiliging waarbij hij afslaat op 30%, of moet je dit zelf in de gaten houden, en zo ja hoe?

Nee, een accu slaat niet vanzelf af. Zolang er werkende verbruikers aan hangen blijft de accu stroom leveren tot hij leeg is.

Mijn standkachel heeft bijvoorbeeld een beveiliging dat die niet aanslaat wanneer de accuspanning te laag is (reden nummer 1 om een nieuwe accu te nemen want mijn kachel slaat alleen aan wanneer de accu helemaal vol zit én de motor draait). Ik weet alleen niet of mijn koelkastje dat ook heeft, en ik gok niet dat de lampjes etc dat wel hebben.

Standkachels en koelkasten hebben meestal zo'n beveiliging dat ze afslaan of niet aanslaan als de accuspanning te laag is. Lampen hebben dat niet, die gaan gewoon zwakker branden.

Dus mijn vraag is, sloop ik mijn accu wanneer ik elektrische apparaten (per ongeluk) te lang aan laat, of gaat de accu vanzelf ‘uit’? En zo niet, is er een tooltje waarmee ik kan checken hoe vol hij zit percentueel gezien? Ik heb wel een voltmetertje hangen welke aangeeft hoeveel volt de batterij nog levert.

Het eenvoudigst is om een voltmeter aan de accu te hangen. Een volle 12V accu heeft in rust een spanning over de polen van ongeveer 12,8V. Als de spanning in de buurt van de 11V komt is het tijd om de accu bij te laden.
Er zijn ook meters die de (rest)capaciteit (Ah) meten maar die zijn vaak wat duurder. Google maar eens op 'accubewaking' of 'accucapaciteit meten'.


Groetjes!
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

J vd Pal schreef: 10 jun 2022, 13:51 Een standaard AGM accu heeft geen beveiliging erop zitten. Sommige modellen koelkast hebben dit wel maar zeker niet allemaal. Over het algemeen slaan deze af op de spanning van de accu.

Zonder te weten wat je precies hebt qua camper, merk en type koelkast, merk en type standkachel enz is een nauwkeurig antwoord niet te geven.
Ik heb een electrolux compressor koelkast, zo’n camping ding die op 230 en 12 en gas werkt. Maar die staat meestal op gas als ik niet aan het rijden ben.

De standkachel is een airtronic D2.

Groetjes Jantine
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

:T6NOLESS
Hanz schreef: 10 jun 2022, 13:56
Goldkiwi schreef: 10 jun 2022, 13:25 Hoi allemaal,
Ik installeer deze week een andere accu in m’n camper, een 100ah AGM huishoudaccu. Er zit nu een 75ah loodaccu in die niet zo goed meer is.

Ik heb geen verstand van accu’s maar probeer me zo goed mogelijk in te lezen. Ik lees dat het funest is voor een accu om hem te ver te ontladen. Een AGM kan tot 30% ontladen staat erbij, dus functioneel heb ik dan 70ah.

Heeft zo’n accu een ingebouwde beveiliging waarbij hij afslaat op 30%, of moet je dit zelf in de gaten houden, en zo ja hoe?

Nee, een accu slaat niet vanzelf af. Zolang er werkende verbruikers aan hangen blijft de accu stroom leveren tot hij leeg is.

Mijn standkachel heeft bijvoorbeeld een beveiliging dat die niet aanslaat wanneer de accuspanning te laag is (reden nummer 1 om een nieuwe accu te nemen want mijn kachel slaat alleen aan wanneer de accu helemaal vol zit én de motor draait). Ik weet alleen niet of mijn koelkastje dat ook heeft, en ik gok niet dat de lampjes etc dat wel hebben.

Standkachels en koelkasten hebben meestal zo'n beveiliging dat ze afslaan of niet aanslaan als de accuspanning te laag is. Lampen hebben dat niet, die gaan gewoon zwakker branden.

Dus mijn vraag is, sloop ik mijn accu wanneer ik elektrische apparaten (per ongeluk) te lang aan laat, of gaat de accu vanzelf ‘uit’? En zo niet, is er een tooltje waarmee ik kan checken hoe vol hij zit percentueel gezien? Ik heb wel een voltmetertje hangen welke aangeeft hoeveel volt de batterij nog levert.

Het eenvoudigst is om een voltmeter aan de accu te hangen. Een volle 12V accu heeft in rust een spanning over de polen van ongeveer 12,8V. Als de spanning in de buurt van de 11V komt is het tijd om de accu bij te laden.
Er zijn ook meters die de (rest)capaciteit (Ah) meten maar die zijn vaak wat duurder. Google maar eens op 'accubewaking' of 'accucapaciteit meten'.


Groetjes!
Hartelijk dank!
Bedoelt u zo'n metertje? Die zit er in :)
Afbeelding
Dan zou ik hem dus bij moeten laden als het streepje op het streepje tussen rood en geel in, heb ik dat goed? Ook wel logisch nu ik het zo bekijk, aangezien een metertje in het rood nooit een goed teken is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Multivan Generation »

En anders kun je het voltage meten met een batterij monitor zoals een Victron BMV7xx,
die meet d.m.v. een meetshunt en geeft dan een vrij betrouwbare voorspelling van de resterende accucapaciteit en resttijd.

https://www.victronenergy.nl/battery-monitors/bmv-700

Je hebt deze ook als smart-shunt waardoor je met een telefoon en de victron-app dit draadloos kunt uitlezen.

https://www.victronenergy.nl/battery-mo ... tery-shunt

Dat is wat preciezer als een analoog meter, wat toch wat grover is.

Je hebt ze ook van andere merken hoor. :knipoog

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Hanz »

Maar zoals ik al zei, dat soort meters kost wat meer. Voor die Victrons ben je al gauw € 120,- kwijt terwijl je al een voltmeter hebt die naar mijn mening in de praktijk prima kan voldoen.
Ik denk zo maar dat bij deze camper dat geld beter in andere zaken gestoken kan worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 10 jun 2022, 15:50
Ik denk zo maar dat bij deze camper dat geld beter in andere zaken gestoken kan worden.
100% zeker weten !
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Mickel Moen »

Even over dat tot 30% ontladen. Theoretisch kan dat. Hij gaat niet meteen kapot als je zover ontlaadt en er vervolgens wel voor zorgt dat hij zo spoedig mogelijk weer geladen wordt. Meer iets voor professioneel gebruik in omstandigheden waarin vaste laadcycli zijn.

Voor ons gebruik betekent dit, dat een AGM zeer snel veroudert. Ook voor een AGM zou ik Max 50% aanhouden. liever nog minder. Nogmaals zorg er daarbij ook voor, dat de accu zo spoedig mogelijk weer volgeladen wordt. Met name de AGM is hier gevoelig voor.

Al met al is het een kwestie van levensduur. Ga je vaak vrij diep ontladen heb je een korte levensduur. Zorg je er voor, dat de accu vooral vol is, niet diep ontladen wordt, en na ontladen, weer vlot geladen wordt, kun je er lang mee.

Hoe lang? Dat is voor iedereen weer anders. Ik heb zonnepanelen. Die van mij komen zelden onder de 85% en zijn nu met hun 13e jaar bezig.

Maar ik heb ook al eens een posting gelezen van iemand die het prima vond, dat hij om de twee jaar nieuwe moest kopen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Freds »

Er is toch zo’n tabelletje waarin je kan lezen hoeveel volt in het display correspondeert met het ontladingspercentage?
Dan kan je namelijk het display in de gaten houden en bij, bijvoorbeeld 12,0 volt weet je dan dat je op 50% zit.
Wie heeft die tabel paraat?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

Freds schreef: 11 jun 2022, 20:11 Er is toch zo’n tabelletje waarin je kan lezen hoeveel volt in het display correspondeert met het ontladingspercentage?
Dan kan je namelijk het display in de gaten houden en bij, bijvoorbeeld 12,0 volt weet je dan dat je op 50% zit.
Wie heeft die tabel paraat?
Oh ik wist niet dat die bestond!

Ik lees ook nu pas dat een AGM juist heel gevoelig is voor ver ontladen etc eerder zag ik juist allemaal aanbevelingen dat een AGM beter zou zijn etc.

Ik hoop dat ik geen miskoop heb gedaan want die dingen zijn duur!

Nu dat ding nog naar binnen zien te krijgen, jeetje hij is loeizwaar :lach
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Hanz »

Freds schreef: 11 jun 2022, 20:11 Er is toch zo’n tabelletje waarin je kan lezen hoeveel volt in het display correspondeert met het ontladingspercentage?
Dan kan je namelijk het display in de gaten houden en bij, bijvoorbeeld 12,0 volt weet je dan dat je op 50% zit.
Wie heeft die tabel paraat?
Het gaat hier niet om een Westfalia camper dus er is ook geen display zoals in een Westfalia. Ik weet niet of die tabel ook bruikbaar is bij een gewone voltmeter zoals in deze camper en of de tabel van toepassing is op zowel gelaccu's als AGM accu's.

Aanvulling: Mickel Moen heeft daar op zijn site iets over geschreven en daar staat ook de tabel die jij waarschijnlijk bedoelt.
https://mickelmoen.blogspot.com/2015/05 ... t-soc.html
Laatst gewijzigd door Hanz op 11 jun 2022, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Timy »

Freds schreef: 11 jun 2022, 20:11 Wie heeft die tabel paraat?
Werkt deze voldoende? Dir hanteer ik altijd..
Bijlagen
Screenshot_20220611-220637_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door krekwakwol »

Hanz schreef: 10 jun 2022, 15:50 Maar zoals ik al zei, dat soort meters kost wat meer. Voor die Victrons ben je al gauw € 120,- kwijt terwijl je al een voltmeter hebt die naar mijn mening in de praktijk prima kan voldoen.
Ik denk zo maar dat bij deze camper dat geld beter in andere zaken gestoken kan worden.
Hij zou zelfs een USB stopcontact kunnen kopen met ingebouwde voltmeter, kost maar weinig en je hebt gelijk een dubbele functie.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 11 jun 2022, 22:30 Hij zou zelfs een USB stopcontact kunnen kopen met ingebouwde voltmeter, kost maar weinig en je hebt gelijk een dubbele functie.
Er zit al een voltmeter in de camper, zie de foto in een vorig bericht.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie