Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gastank - VW T4 2.5 TDI camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
KikivM
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2022, 15:51

Gastank - VW T4 2.5 TDI camper

Bericht door KikivM »

Hoi allemaal,

Sinds vorige week heb ik een nieuwe liefde op wielen. T4 uit 2000 die door de vorige eigenaar omgebouwd is tot praktische camper. Het is allemaal zeer nieuw voor mij en ik probeer nu het busje naar mijn eigen smaak in te delen en verbouwen zodat ik in augustus een langere tijd er mee naar het buitenland kan. Het is nog een beetje een plan zonder plannen maar het is fijn als ik wel een week 'off grid' ergens kan staan. Het keukenblokje wil ik vrij weinig tot niks aan doen. Er zit twee gaspit, koelkast en zelfs een oventje in welke alledrie op gas werken. Ik speel nog met het idee om zonnepanelen op het dak te leggen. Op de brug bij de garage vertelde ze me redelijk snel dat de bus met de huidige gastank sinds kort niet door de APK komt. De liggende gastank hangt onder de bus. Het roest was mij zelf opgevallen maar ik was tevreden met antwoord van de vorige eigenaar: dat is zulk dik materiaal, roest maakt niet uit. Nu blijkt van wel dus. De garage kan een nieuwe voor mij eronder hangen of ik kan m eraf halen voor de APK maar dat is op eigen risico. Hebben jullie tips voor goede goedkope gastanks (of damptanks? wat is het verschil?) Of juist klein staand tankje ipv liggend onder de auto? Of zeggen jullie ga helemaal van dat gas af?

Alvast dank!! Als ik heb uitgevogeld hoe ik een foto hier kan uploaden zal ik die toevoegen. Alvast bedankt :toppie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Gastank - VW T4 2.5 TDI camper

Bericht door krekwakwol »

Kun je niet de roest verwijderen, mits het niet te dik is (elke mm staal geeft 10mm roest is mij geleerd) en opnieuw in de zwarte lak of zwarte bodyschutz spuiten?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Gastank - VW T4 2.5 TDI camper

Bericht door limburger »

KikivM schreef: 24 jun 2022, 18:04 Hebben jullie tips voor goede goedkope gastanks (of damptanks? wat is het verschil?)
ik zou me daar maar even heel goed in verdiepen als ik jou was!!!

bij een echte lpg tank (waar je benzine motoren op kunt laten rijden) komt het gas vloeibaar eruit. bij een "normale" gasfles die 99% van de mensen in de camperwereld gebruiken komt het gas verdampt eruit. bij vloeibaar gas heb je een verdamper nodig die werkt op het warme koelwater van de motor of met elektrisch verwarmingselement.
er zijn mensen die op een lpg tank zo hoog mogelijk een aansluiting maken zodat ze daar de gasdamp kunnen aftappen voor de camper, als hier vloeibaar gas inkomt als je bent aan het koken zal het allemaal iets sneller gaan dan gewenst... een ander mogelijk probleem bij deze methode is dat lpg gemengd gas is en bij temperaturen onder 0 verdampt er maar 1 deel van het gas (het andere blijft vloeibaar) waardoor je een andere verbranding kunt krijgen.

:driveT4 :T44EVER
KikivM
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2022, 15:51

Re: Gastank - VW T4 2.5 TDI camper

Bericht door KikivM »

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik even langs iemand moet gaan voor goede info inderdaad. Misschien dat het beter is om een kleine gastank in het busje te plaatsen. ziet er ook naar uit dat het best moeilijk is om die liggende tanks onder de auto te vullen. Alsnog bedankt!
Plaats reactie