Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kan het aan het subframe liggen?

vragen over de T5
Plaats reactie
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

kan het aan het subframe liggen?

Bericht door Antonio Due »

Inmiddels ben ik bijna 2 jaar verder sinds vervanging van draagarmrubbers, fuseepennen en stabiiisatorstangrubbers.
Aanleiding was heftig gekraak (metaal op metaal) tijdens optrekken en tot stilstand komen. Tijdens rijden was er geen geluid.
Het geluid was enige tijd weg, maar kwam weer terug.
Als het geluid zich voordoet, 'klapperen' de voorwielen licht en bij remmen ontstaat er dan een trilling.
Vandaag met sthetoscoop al rijdend het geluid opnieuw ter plekke van de draagarmrubber getraceerd. Keihard metaal op metaal-geluid in mijn oren.
Vraag:
Heeft iemand 'n idee wat ik nu nog moet vervangen? Wat er aan de ahand kan zijn?
Kan het zijn dat het gaat om de bevestiging van de draagarmrubbers aan het hulpframe en het probleem dus zit in het hulpframe?

Dank voor de aandacht,
Anton
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: kan het aan het subframe liggen?

Bericht door krekwakwol »

Heb je de motor/versnellingbak steunen al gecontroleerd of die allemaal goed zijn?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: kan het aan het subframe liggen?

Bericht door Antonio Due »

Ondanks de heldere klikken via de stetoscoop en het vermoeden dat we het daar moeten zoeken, staan de steunen ook op het programma van onderzoek. Volgende week heeft monteur weer tijd en gaat de stalen onderplaat er onder de motor uit.
Denk je dat het subframe een rol kan spelen in de misere?? Of moeten we het echt zoeken in de draagarmrubbers?

Anton
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kan het aan het subframe liggen?

Bericht door Multivan Generation »

Antonio Due schreef: 29 jun 2022, 19:41 Ondanks de heldere klikken via de stetoscoop en het vermoeden dat we het daar moeten zoeken, staan de steunen ook op het programma van onderzoek. Volgende week heeft monteur weer tijd en gaat de stalen onderplaat er onder de motor uit.
Denk je dat het subframe een rol kan spelen in de misere?? Of moeten we het echt zoeken in de draagarmrubbers?

Anton
Welke stalen onderplaat?
De motorbeschermingsplaat is toch van kunststof?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: kan het aan het subframe liggen?

Bericht door Antonio Due »

Sorry, geen staal maar aluminium. De vorige eigenaar heeft ter bescherming van de motor tijdens winterse uitstappen, de kunststofplaat laten vervangen door een originele aluminium beschermingsplaat.

Nog ideeen mbt het getik bij optrekken en tot stilstand komen? Als ik er niet verder mee kom dan ga ik over 3 weken toch maar naar VW.

groet,
Anton
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kan het aan het subframe liggen?

Bericht door Multivan Generation »

ik zou naar de spiebanen van de aandrijfassen kijken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: kan het aan het subframe liggen?

Bericht door Antonio Due »

Dank voor de reactie, zal er zeker nog eens naar kijken, maar ik rijm de 2 tot 5 kraakklikken achter elkaar niet met de steekassen.
Als ik eruit ben rapporteer ik terug. Suggesties blijven welkom.
Anton
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: kan het aan het subframe liggen?

Bericht door Antonio Due »

Het kraakprobleem is opgelost en ik ben nog een verklaring daarover schuldig,
Niet te geloven maar mijn garagist ten spijt bleek het niet aan de draagarmrubbers, de fusepennen, de motorsteun, de versnellingsbaksteun en de rubbers van de stabilisatorstang te liggen. maar - niet te geloven - aan de aluminium dekplaat onder de motor! Die raakte bij optrekken en tot stilstand komen het subframe...
Herstel kostte half uurtje. De plaat werd iets verbogen.
Niet te geloven...toch. Meer dan 2 jaar mee geklungeld.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: kan het aan het subframe liggen?

Bericht door Mickel Moen »

Gefeliciteerd, dat het opgelost is.

Tja aluminium.

Totaal wat anders, maar wel een mooie illustratie. Bij de ombouw van onze bus naar camper, had ik bedacht, dat het campingtafeltje en stoelen mooi achter op het (omgeklapte) bed konden liggen. Allemaal aluminium buis. Je wilt niet weten, hoe akelig dat piept, aluminium op aluminium. Met twee dekentjes ertussen was het probleem opgelost.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie