Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 20 jul 2022, 20:31 En vernieuw meteen de witte kunststof knietjes, dan kun je dat meteen ook afvinken,
en de sloten goed smeren.. Er zit waarschijnlijk nu oud en verhard vet in.. :knipoog
In dit topic lees je waar dat oude verharde vet zit en hoe ik het opgelost heb viewtopic.php?p=477712#p477712
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Multivan Generation schreef: 20 jul 2022, 20:31 Ook het stangetje van het voorste deurslot naar het achterste slot overzetten,
de gebogen heb je nodig,
dan past je camper deurpaneel er op. :knipoog
En vernieuw meteen de witte kunststof knietjes, dan kun je dat meteen ook afvinken,
en de sloten goed smeren.. Er zit waarschijnlijk nu oud en verhard vet in.. :knipoog

Rails zit er nu een stuk beter en vooral veiliger uit :yes
Dan wordt het toch het hele mechaniek over zetten ander is het stangetje te kort. Maar dan dus even goed smeren en oud vet verwijderen.
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Hanz schreef: 21 jul 2022, 13:57 Heb je al met de bank erin gecontroleerd of de rails goed zitten? Zo sneu als je de vloer verder afwerkt en het blijkt dan niet te passen.
hmm, nog niet met de bouten flink aangedraaid. Dat ga ik volgende keer nog eens checken dank voor de tip :)
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Update:

Vandaag zat alles mee!

Ik heb de bus laten wrappen, wat vinden jullie ervan? :bifun
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

voorbereiding voor de sparing voor het hefdak natuurlijk. Ik was in een goeie bui dus gelijk de slijptol erin gezet. en even een mal gemaakt van het stuk boven het hoofd. Natuurlijk afgekeken bij eldiape.com :yes
Afbeelding

zie daar het gat. Als een wilde bras te werk gegaan en in me uppie het dak eraf getild. Ik lees her en der dat het beter is met drie of vier man maar je moet wat als je alleen aan het stieren bent.
Afbeelding

alle scherpe randen geschuurd en in de primer gezet. Ook eindelijk het spuitbusje met kleur code LL7E terug gevonden in de werkplaats. Je ziet het nooit weer en toch doet het me goed :knipoog
Afbeelding

Even met klemmen alle lijsten vastgezet. Past perfect!
Afbeelding
Afbeelding

Flink resultaat met slechts 4 uurtjes werk! De enige tegenslag vandaag was het antidreun paneel boven de cabine. Ik lees overal dat het met droog ijs zo los komt. Ik heb wat ijs uit de vriezer geschraapt en erop gelegd maar ik kreeg het met geen mogelijkheid los iemand tips?
Afbeelding
Afbeelding

De Lijsten zijn goed van de anderen bus af gekomen maar zitten wel onder de kit. Ik wil ze eigenlijk gewoon naar een poeder coat bedrijf brengen kunnen zij het lekker zandstralen en poeder coaten. Scheelt mij een hoop werk.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Lutra »

Kit eraf stralen kan wel eens tegenvallen. De kit is elastisch en absorbeert als het ware de energie van de straalkorrels.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Lutra schreef: 24 jul 2022, 11:25 Kit eraf stralen kan wel eens tegenvallen. De kit is elastisch en absorbeert als het ware de energie van de straalkorrels.
Hmm jammer. Ik bel morgen wel even met de poedercoater kijken wat hij zegt. Anders maar een dik vuur bouwen en ze daar even op leggen :nuts
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Hanz »

Theetje4 schreef: 24 jul 2022, 16:56Anders maar een dik vuur bouwen en ze daar even op leggen
Lijkt mij niet zo goed voor aluminium profielen. Lukt het niet met wasbenzine?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

[/quote]
Lijkt mij niet zo goed voor aluminium profielen. Lukt het niet met wasbenzine?
[/quote]

De aluminium profielen zijn al schoon. Dit is allemaal blik of ijzer. In het vuur is wel wat lomp misschien. Anders veel wasbenzine kopen en in grote zakken laten weken.
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Ilja1974 »

Ik heb zelf geen ervaring met die antidreun plaat weghalen maar als deze op een bitumen achtige basis is dan zou je het ook kunnen om deze te verwarmen met een verfstripper en dan los proberen te steken met een plamuurmes.
Misschien zou zo’n caramelschijf ook uitkomst kunnen bieden.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Remco_T5 »

Ilja1974 schreef: 24 jul 2022, 23:02 Ik heb zelf geen ervaring met die antidreun plaat weghalen maar als deze op een bitumen achtige basis is dan zou je het ook kunnen om deze te verwarmen met een verfstripper en dan los proberen te steken met een plamuurmes.
Misschien zou zo’n caramelschijf ook uitkomst kunnen bieden.
Dit zou ook mijn advies zijn. Warm maken en los steken. Daarna met wasbenzine de resten verwijderen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Update:

Alle lijsten van het hefdak zitten op zijn plek net als de rails voor het tentdoek. Ik ben halverwege over gegaan op normale parkers nadat ik 6 boortjes en meer dan 10 lenskop parkertjes had gebroken. Niet super mooi die parkers zo maar we moeten door :nuts wel super relax voor diegene die het over 20 a 30 jaar wellicht een keer los moet schroeven! Mijn vader kwam met het idee om de lijsten in de carrosserie kleur te spuiten. staat erg goed! De scharnieren heb ik toch maar niet uit elkaar gehaald, zijn allemaal klinknagels dat is wel een bult werk voor iets wat achterin een donker nisje zit. Gewoon goed geschuurd, schoongemaakt en gespoten. Verder een vervangende bedplank gemaakt van berken multiplex af van al dat saaie grijs :)

De antidreun is uiteindelijk losgekomen met 'freezer'. Ik kenden het niet. Werkte helaas niet zo goed als op de youtube filmpjes ik moest het alsnog aardig weg hakken met een beitel.

Op vele verzoek ook extra antidreun panelen aangebracht.

Nu een keuze maken of ik het hefdak laat mee spuiten. Hij ziet er niet meer super goed uit maar spuiten gaat wel wat wachttijd opleveren (had ik eerder moeten bedenken dus)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erg blij dat het kitten voorbij is... Ben niet voor niets meubelmaker geworden... Ik moet bekennen dat ik weinig plezier beleeft heb aan het schoonmaken van die lijsten en alles opnieuw kitten. Het wordt zo'n bende als ik dat doe.
Zie ook de plakband resten lekker dom van mij :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Multivan Generation »

Lekker bezig geweest en hopelijk kun je de handleidingen die ik er over geschreven heb, waarderen..

Groetjes Peter (eldiape.com)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Multivan Generation schreef: 31 jul 2022, 13:46 Lekker bezig geweest en hopelijk kun je de handleidingen die ik er over geschreven heb, waarderen..

Groetjes Peter (eldiape.com)
Ja Ja zeker die heb ik er regelmatig bij gehad :yes
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Update:

Dat hefdak zit. Super mooi zelfs. Was van tevoren nog best onzeker over hoe dat allemaal zou gaan. Hij moet eigenlijk nog gespoten worden maar dat doe ik wel wanneer hij klaar en gekeurd is.

Ook blij met mijn berken bedplank. Ik kijk daar liever naar dan een beetje plakfolie :yes

In het werk besloten om de aluminium strips eerst door het tentdoek heen schroeven kon ik daarna makkelijk de gaatjes in het hefdak vinden. Echt een aanrader.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Ilja1974 schreef: 24 jul 2022, 23:02 Ik heb zelf geen ervaring met die antidreun plaat weghalen maar als deze op een bitumen achtige basis is dan zou je het ook kunnen om deze te verwarmen met een verfstripper en dan los proberen te steken met een plamuurmes.
Misschien zou zo’n caramelschijf ook uitkomst kunnen bieden.
Ooh en de caramelschijf had ik gelijk besteld. Uiteindelijk niet gebruikt voor het antidreun paneel maar wel super handig om de tape resten te verwijderen. Leuk om zo van alle kanten input te krijgen. Thanks :)
Plaats reactie