Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door peetjeadhdtje »

voordat je alles gaat betimmeren/ interieur gaat inbouwen zou ik toch voor 57euro een keuring wijziging voertuig aanvragen/doen. Daar controleren ze of je de rails en gordelbevestiging goed hebt gedaan. Zelf heb eens 2 schade autos aan elkaar gelast, afgekit, interieur erin en aangeboden voor keuring . Alles moest er weer uit en de kit eraf om de lassen te controleren.
Indien je er niet uitkomt met je camperinbouwbedrijf kun je beter advies inwinnen bij een aanpassingsbedrijfgehandicaptenvoertuigen. Die weten alles over railbevestigng en gordelbevestiging.
Ilja1974
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Ilja1974 »

Leuk project!
Ga je de boel ook nog isoleren en voorzien van antidreun matten?
Je kan er nu goed bij.
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

@peetjeadhdtje

Dat is wel een goeie tip. Ook gelijk hefdak mee keuren? Dan hoop ik wel dat ze op korte termijn kunnen… anders haalt het zo de vaart uit het project.

@ilja1974

Antidreun matten zitten er standaard in. Of moet ik die op meer plaatsen aanbrengen? Voor de rest gebruik ik Armaflex 6mm. Voor de vloer iets anders. Dat aluminium ook zelf klevend denk ik, weet niet wat dat is, iemand? De hole ruimtes nog wat schapenwol oid.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 763
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door limburger »

Theetje4 schreef: 09 jul 2022, 10:03 @peetjeadhdtje

Dat is wel een goeie tip. Ook gelijk hefdak mee keuren? Dan hoop ik wel dat ze op korte termijn kunnen… anders haalt het zo de vaart uit het project.
hefdak thuis laten, dat zijn alleen maar extra kilo's en voor de rdw camper keuring niet nodig. met de huidige regeling voor wegenbelasting betaal je iedere maand voor de kilo's, dus ik zou kijken dat er niets teveel op zit.
zorg voor al je zitplaatsen die je wilt hebben en de minimale inrichtingseisen rdw

:driveT4 :T44EVER
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door peetjeadhdtje »

Theetje4 schreef: 09 jul 2022, 10:03 @peetjeadhdtje

Dat is wel een goeie tip. Ook gelijk hefdak mee keuren? Dan hoop ik wel dat ze op korte termijn kunnen… anders haalt het zo de vaart uit het project.

Eigenlijk heb ik het over een tussenkeuring voor als je twijfelt of het bij de uiteindelijke keuring erdoorheen komt.
De bus hoeft hiervoor aan geen andere eisen te voldoen/ het keukentje hoeft er niet in te zitten enz enz
Denk eraan dat bij de uiteindelijke keuring er geen draaibare stoelen inzitten want ik heb hier gelezen dat ze daar ook moeilijk over doen.

Bij mijn rdw locatie in Venlo kun je normaal binnen een week. Je hebt rdw keurders die uit zichzelf tips geven en andere die zeggen goed/niet goed. Zorg dat je een vragenlijstje hebt als je over dingen twijfelt. Boek gewoon vroeg in de morgen en niet laat op de middag/net voor 12 uur. Dan nemen ze de tijd.
Maar zoals ik al zei: Misschien heb je een lokaal aanpassingsbedrijf om de hoek die je willen adviseren. Normaal hebben die zoveel keuringen dat de rdw daar aan huis komt om de keuringen te doen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Multivan Generation »

[quote=

Antidreun matten zitten er standaard in. Of moet ik die op meer plaatsen aanbrengen? Voor de rest gebruik ik Armaflex 6mm. Voor de vloer iets anders. Dat aluminium ook zelf klevend denk ik, weet niet wat dat is, iemand?
[/quote]

Dat spul wat jij bedoeld , is denk ik alubutyl.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jurgenw
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 feb 2022, 00:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Jurgenw »

Ik zou meer antidreunplaten kleven. Overal lees je 60% van uw vlakke platen maar ik heb met mijn t4 gereden toen er 60% tegen hing en later toen ik ongeveer 80% gedaan had en was een groot verschil. Zeker de wielkasten achteraan moet je doen geeft een groot verschil.
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

@peetjeadhdtje
Ik snap je dank voor de tip, ik ga dat zeker doen.

@multivan generation
Dat bedoel ik inderdaad :toppie

@jurgenw
Oke dan toch wel :knipoog Kan ik daar ook niet alubutyl voor gebruiken?

Geluid isoleren geloof ik nog wel in, maar ik ben van mening dat voor warmte isoleren lastig is bij een westfalia. Je bent de warmte natuurlijk sowieso kwijt als het hefdak opengaat...
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Update:

Dacht vandaag toch; Laat ik eens kijken wat voor plaat er in de fabriek gebruikt wordt om de gordel vast te zetten. (wat ik zelf had gedaan had ik een beetje mijn twijfels bij)
het idee was om er ruim omheen te slijpen maar miste hem op een haar na :ie
Afbeelding

Een stuk groter dan gedacht. Voor de veiligheid toch maar ingebouwd: Afbeelding
Afbeelding

Ik kan maar beter geen plaatwerker worden... Gelijk nog een vraag over: Na al het lassen is de lak aan de andere kant natuurlijk niets meer waard. kan ik daar wat in spuiten/kwasten/proppen of iets? Zou het vervelend vinden als hij nu juist daar gaat roesten :bonk

Vandaag ook gelijk een en ander gepoetst. die vieze kit van de hefdak profielen in een koker met terpentine laten weken werkt fantastisch en het schuifraam uit elkaar gehad en schoongemaakt.Afbeelding
Afbeelding
Jurgenw
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 feb 2022, 00:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Jurgenw »

Na het lassen kan je de holle ruimtes behandelen met kokerspray. Bestaat van meerdere merken in spuitbussen of in bussen voor op een antisteenslag pistool.
Ilja1974
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Ilja1974 »

De warmte isolatie zal misschien in stilstand iets minder tot zijn recht komen maar bij alle geïsoleerde delen komt de warmte gewoon iets minder snel naar binnen.
Daar zal je onder het rijden ook je voordeel mee doen.
Bij onze bus met gewoon plat hefdak heb ik vorig jaar de bekleding losgehaald en het hefdak voorzien van wat antidreun en 13mm Armaflex.
De bus is er wat stiller van geworden en het dak klappert sindsdien bijna niet meer.
Maar je merkt ook dat de airco de bus wat sneller koelt en minder hard hoeft te werken om de bus koel te houden.
Na de isolatie komt er bijna geen warmte meer naar binnen via het dak.
En als je even stilstaat wordt de bus binnen minder warm wordt dan voorheen.
Dat onze bus zwart is en het hefdak ook zal natuurlijk ook zo zijn invloed hebben gehad.
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

(kleine) Update,

schuifraam geplaatst stiekem iets meer werk dan gedacht. Vooral deze video gebruikt: en toch net iets andere uitvoer.
Vanuit binnen gaatjes geboord naar buiten, dan meten zodat de plaat net binnen de lip valt wanneer je gaat boren met de gaten zaag. (scheelt veel werk t.o.v. de video) de boel afplakken slijptol erin. Lijm resten weg snijden/hakken/wrikken noem maar op. Scherpe kanten schuren en braampjes weg halen. Plaat naar elkaar trekken met griptangen en met een hamer omzetten evt met aambeeld aan de andere kant. (Werkte soms, maar niet super omdat het toch 2 platen zijn) Wanneer de platen relatief samen zitten. gaten geboord om de 7cm zon beetje. Griptangen telkens opschuiven en puntlassen maken. (Lijmen had ook gekund maar dit voelt toch relaxer sinds het origeneel ook ge(punt)last is.) Geheel in de grond gezet. Dan gaten geboord voor de draadeindjes van het schuifraam ( Moest natuurlijk andersom, nu moest ik nog eens gronden na die 10 gaatjes :bonk ) tussen kieren nog wat afdichtingskit gesmeerd geen idee of dat nodig was maar he. en raampie erin knallen. zoals u ziet ook iets krom... zal wel mijn signature worden :muur

Als ik een wat knapper schuifraam weet te bemachtigen ga ik dat plaatsen nog eens zachtjes over doen. dat is slechts 10min werk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leuk en leerzaam om te doen. Hoop dat het niet teveel dubbele info is op het forum.
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Update:

De Rails zit inmiddels grotendeels vast. Een paar bouten waren te kort daar heb ik nieuwe voor besteld. Dit zullen ze toch niet afkeuren? m12 bouten met aan de onderkant telkens platen van 6mm... Ik hoop maar dat ze ervan genieten bij de RDW ik zelf vind het allemaal wat jammer.
Afbeelding

Afbeelding
^zitten inmiddels met borgmoeren maar ik begreep dat je borgmoeren eigenlijk maar 1 keer mag aandraaien.

Afbeelding

en al wat begonnen met alubutyl plakken.
Afbeelding

de schuifdeur zet ik ook over. (scheelt weer een raam plaatsen en aan de huidige schuifdeur zit wat schade.) Er zit wel minimaal verschil in het vergrendel mechanisme. Welke kan ik het best overnemen? mijn gevoel zegt die van de bus uit '97 toch een paar jaar jonger en die bus is veel minder intensief gebruikt.

die van '97
Afbeelding

die van '91
Afbeelding

Echt jammer dat ik zoveel tijd in die rail heb zitten, maar het is nu bijna achter de rug.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Multivan Generation »

Ook het stangetje van het voorste deurslot naar het achterste slot overzetten,
de gebogen heb je nodig,
dan past je camper deurpaneel er op. :knipoog
En vernieuw meteen de witte kunststof knietjes, dan kun je dat meteen ook afvinken,
en de sloten goed smeren.. Er zit waarschijnlijk nu oud en verhard vet in.. :knipoog

Rails zit er nu een stuk beter en vooral veiliger uit :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Hanz »

Heb je al met de bank erin gecontroleerd of de rails goed zitten? Zo sneu als je de vloer verder afwerkt en het blijkt dan niet te passen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie