Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hobbelweg?

vragen over de T4
Plaats reactie
Zomeren
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2018, 07:07

Hobbelweg?

Bericht door Zomeren »

Beste,

Onlangs zijn de remschijven en remblokken voor vervangen van mijn T4 camper 2000.

Nu is het zo dat het de laatste tijd af en toe lijkt alsof de weg hobbelig/ribbelig is, er komt dan enige tijd een stevige trilling door het stuur, ook het dashboard schudt dan. Soms duurt het een tijd en stopt het vanzelf, soms gaat het pas weg als ik even stop.

Laatst was het zo erg dat de automaat er ook op leek te reageren, slecht schakelen, vreemd blijven hangen, pas bij heel veel toeren opschakelen enzo.

De remmen lijken nog niet verkleurd hoeveel ze wel warmer zijn dan het hoort (denk ik), ze ruiken soms.

Als de bus op de brug gezet wordt loopt alles vrij en is er op het eerste oog niets te zien.Maakt de garage een proefrit dan is alles ook ok.

Het euvel doet zich voornamelijk voor bij wat langere ritten.

Iemand een idee?

Met dank.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Hobbelweg?

Bericht door pwhooftman »

Ja, hangende remmen.

Soms erg moeilijk te diagnosticeren, want het kan ook zomaar weer weg zijn. Omdat de remschijven en blokken vervangen zijn is dit zeer waarschijnlijk een kwestie van klemmende remzuigers in de remklauwen, die zijn fors naar binnen teruggedrukt vanwege de dikkere nieuwe remblokken. Als de zuigers een beetje verroest waren of vervuild, klemmen ze nu in de remklauwcilinders. De remklauwen uit elkaar laten halen en alles goed schoon laten maken, of de remklauwen vervangen.

Niet mee doorrijden, ik hoop dat je nieuwe blokken en schijven nog goed zijn.
Zomeren
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2018, 07:07

Re: Hobbelweg?

Bericht door Zomeren »

Veel dank voor de reactie, ik ga dit met de garage bespreken.

Als iemand nog een andere suggestie heeft dan hoor ik dat graag.

Zelf dacht ik nog aan de ABS, ms dat daar iets fout gaat.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hobbelweg?

Bericht door Multivan Generation »

De ABS ringen kunnen scheuren, en die kunnen vreemde dingen veroorzaken in het ABS systeem.
Ik zou in het geval van een automaat, deze ook niet geheel uitsluiten.
Wanneer is deze voor het laatst gereviseerd? Bij welke kilometerstand en wat is de huidige kilometerstand ?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Zomeren
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2018, 07:07

Re: Hobbelweg?

Bericht door Zomeren »

KM stand is 280000.

Hij is in 2018 gereviseerd. Ik weet niet precies bij hoeveel km.

Ik denk dat hij maximaal 75000 heeft gelopen met de gereviseerde bak.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Hobbelweg?

Bericht door pwhooftman »

Die ruikende remmen zijn toch een zorgpunt. Een goede test voor hangende remmen: rem af tot je nog stapvoets gaat en laat de rem los. De bus moet nu tot stilstand rollen zonder dat je op dat allerlaatste moment een schokje voelt als hij tot stilstand komt. Komt hij met een schokje ietwat abrupt tot stilstand, dan slepen de remmen, in het ideale geval moet het onvoelbaar gebeuren. Direct daarna moet je de bus met de hand op een vlakke ondergrond ook vrij makkelijk van zijn plek kunnen duwen. En voel dan eens aan de velgen, die mogen niet meer dan handwarm zijn.
Plaats reactie