Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Desinfecteren schoonwater-tank

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door Martens-Tvier »

Tot nu toe maakte ik onze schoonwater-tank voor de zomervakantie altijd schoon met een kwart chloortablet zoals die voor zwembaden wordt gebruikt. Die loste ik op in ruim water en liet dat een uurtje of wat in de tank zitten, kraan aan, goed doorspoelen, enz. Daarna weg laten lopen en met schoon water naspoelen.

Die chloortabletten lossen echter zeer slecht op, ook als je ze vantevoren verkruimelt. Bovendien is het smerig spul (uiteraard…).
Wie heeft een goede tip voor een alternatief?

We gebruiken het water niet als drinkwater, maar om bijv. handen te wassen, even wat afspoelen enz. Maar we willen wel het risico op bacteriën (Legionella), en ander onheil minimaliseren.

Dank!
Laatst gewijzigd door Martens-Tvier op 02 jul 2022, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door krekwakwol »

Chloor bleek(Glorix) voor in de WC is al vloeibaar, dat mengt een stuk makkelijker.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door Martens-Tvier »

krekwakwol schreef: 02 jul 2022, 11:29 Chloor bleek(Glorix) voor in de WC is al vloeibaar, dat mengt een stuk makkelijker.
klopt, maar daar zitten volgens mij ook nog andere stoffen in. Mogelijk wil ik af van het het gebruik van Chloor….?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door Lutra »

Een buisje steradent wordt ook vaak gebruikt. Er zijn ook speciale reinigingsmiddelen voor. Ik heb die ooit eens in de opruiming bij de vrijbuiter gekocht. Wij drinken er ook wel uit en nog nooit ziek geworden. 🙂
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door Multivan Generation »

Op het werk gebruiken we voor sanitisatie P3 Oxonia (actief). Maar dat is voor huis-, tuin- en keukengebruik iets te heftig.

In één van de laatste uitgaves van promobil stond een stuk over waterveiligheid in campers en oplossingen daar voor. Ik zou een filter plaatsen tussen pomp en kraantje.
En of gebruik maken van een op zilverionenen gebaseerd matje in je tank leggen of een soort van op zilver gebaseerde oplossing druppelen in je tank. Middeltjes en namen staan in het reeds genoemde artikel. Een UV-filter/lamp vind ikzelf overkill in een camper. Ik zou Loda bleek(lekker dun) of javel ( voor onze Vlaamse forumleden) voor en na het seizoen gebruiken en oplossen in warm water en dat in je tank gooien.. en tussendoor zo'n op zilver ionen gebaseerd middeltje..

Groetjes Peter
PS zit in de waterbehandeling :knipoog
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 06 jul 2022, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door Jan anno NU »

Als je dat water niet eens drinkt maak je toch gewoon aan het begin van het seizoen je tank schoon met wat druppels chloor , en dan goed doorspoelen.
Voor desinfectie van je handen zijn er sinds corona legio middelen te koop, meestal gewoon bij de supermarkt.
Maak al ruim 10 jaar gebruik van dezelfde tank en slang tijdens vakantie en ben er nog niet ziek van geworden, ja ik drink er ook wel dagelijks wat van om medicatie in te nemen bv
Daarbij staat de 10 ltr tank in een donkere ruimte met omgevings temperatuur , en dan heb ik het niet over 15 graden of zo .
En regelmatig vullen met vers schoon water .
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door Timy »

Dit gebruiken wij voor op het schip.. zal ook wel in de camper kunnen lijkt mij :proost
Bijlagen
20220707_132130.jpg
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door WelkomBuiten »

Schoonwatertank wordt hier het hele jaar door gebruikt sinds 5 jaar. Twee keer per jaar vol met heet water met steradent erin, kraan even aan zodat de leiding ook gevuld is, dag erin laten, dan twee keer doorspoelen.

We drinken uit de kraan van de bus, tenzij het water er al wat langer in zit. Nooit problemen mee gehad, terwijl ik overgevoelig als het aankomt op voedselveiligheid. Uit eten is doorgaans Russische roulette voor mijn buik.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door Multivan Generation »

Aanvulling1
Bijlagen
20220728_134716.jpg
20220728_134649.jpg
20220728_134533.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Desinfecteren schoonwater-tank

Bericht door Multivan Generation »

Aanvulling 2
Bijlagen
20220728_135750.jpg
20220728_134813.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie