Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
corrosieprobleem bij iedere T5? !
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
corrosieprobleem bij iedere T5? !
Zoals sommigen van jullie bekend is, heeft Volkswagen bij het hefdak van de Califonia een corrosie-issue.
Dat is voor velen vanaf buiten zichtbaar/in het oog springend.
Maar...
Bijna iedere T5, T5-GP en wellicht ook T6 heeft een niet direct zichtbaar corrosie probleem bij de buitenspiegels aan beide zijden.
Kaboem, wablief?
Met onze nieuwe project (la Bocanegra) heb ik de buitenspiegels er af gehaald omdat ik wat extra wilde laten spuiten.
Die auto heeft meer binnen gestaan dan gereden.
Dus ik haalde de buitenspiegels er af en tussen de carrosserie en de voetplaat van de spiegel zit een soort van afschermingsrubber.
Tussen dat rubber en de voetplaat zelf vindt corrosie plaats van de voetplaat,
en ik vermoed door onjuiste galvanische scheiding. Want de voetplaat zit met 3 stalen bouten vast aan de deur geschroefd en die uitsteeksels waarin de bouten gedraaid worden raken de deur.
Bij onze andere bus, die altijd buiten staat heb ik dezelfde exercitie (het demonteren van de buitenspiegels) gedaan,
en ben daarna mezelf kapot geschrokken
Ik zal binnenkort wat foto's maken, maar wat een corrosie bende was dat zeg..
Dus voor een ieder... wees gewaarschuwd..
Om het weer netjes te maken, is het gestraald en in een passende primer, grondverf en lak gespoten.
Maar toch, denk ik dat dit goed is om te delen en te weten..
Groeten Peter
Dat is voor velen vanaf buiten zichtbaar/in het oog springend.
Maar...
Bijna iedere T5, T5-GP en wellicht ook T6 heeft een niet direct zichtbaar corrosie probleem bij de buitenspiegels aan beide zijden.
Kaboem, wablief?
Met onze nieuwe project (la Bocanegra) heb ik de buitenspiegels er af gehaald omdat ik wat extra wilde laten spuiten.
Die auto heeft meer binnen gestaan dan gereden.
Dus ik haalde de buitenspiegels er af en tussen de carrosserie en de voetplaat van de spiegel zit een soort van afschermingsrubber.
Tussen dat rubber en de voetplaat zelf vindt corrosie plaats van de voetplaat,
en ik vermoed door onjuiste galvanische scheiding. Want de voetplaat zit met 3 stalen bouten vast aan de deur geschroefd en die uitsteeksels waarin de bouten gedraaid worden raken de deur.
Bij onze andere bus, die altijd buiten staat heb ik dezelfde exercitie (het demonteren van de buitenspiegels) gedaan,
en ben daarna mezelf kapot geschrokken
Ik zal binnenkort wat foto's maken, maar wat een corrosie bende was dat zeg..
Dus voor een ieder... wees gewaarschuwd..
Om het weer netjes te maken, is het gestraald en in een passende primer, grondverf en lak gespoten.
Maar toch, denk ik dat dit goed is om te delen en te weten..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: corrosieprobleem bij iedere T5? !
Oeps...is dat eenvoudig te controleren?
Of betekent dat de halve bekleding er 'af slopen'?
JB
Of betekent dat de halve bekleding er 'af slopen'?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: corrosieprobleem bij iedere T5? !
3 bouten los en je kunt de spiegel verwijderen van de deur.
Echter kun je door de lengte op de kabelboom de spiegel dan niet genoeg naar buiten halen om het goed te kunnen zien. Dus deurpaneel verwijderen, ambergele stekker losmaken en schuimrubberen ovale afdekking verwijderen, kabelboom door de deur naar buiten halen en spiegel op tafel leggen. Daarna het rubberen afdekking verwijderen en schrikken..
Echter kun je door de lengte op de kabelboom de spiegel dan niet genoeg naar buiten halen om het goed te kunnen zien. Dus deurpaneel verwijderen, ambergele stekker losmaken en schuimrubberen ovale afdekking verwijderen, kabelboom door de deur naar buiten halen en spiegel op tafel leggen. Daarna het rubberen afdekking verwijderen en schrikken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: corrosieprobleem bij iedere T5? !
Geen plaatje van voor t stralen?
JB
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: corrosieprobleem bij iedere T5? !
Heb dit ook gezien. Schrok er niet zo van. Mijn gedachte: Als dat het resultaat is van 15 jaar corrosie is er nog 20 jaar nodig voordat het echt een probleem wordt :-)
Re: corrosieprobleem bij iedere T5? !
Goede tip voor mij. Als ik andere speakers ga plaatsen, dan ook de spiegel er even vanaf.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
- Jan anno NU
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: corrosieprobleem bij iedere T5? !
Nee, ik ben toen meteen begonnen met draadborstelen. Voor jouw beeld, overal waar je dat niet gladde gietaluminium ziet, zat 1 tot anderhalve mm dikke oxidatie laag op.
Met draadborstelen niet netjes genoeg, dus daarna laten stralen en is netjes behandeld en kan er weer een geruime tijd tegen..
Deze spiegels waren 10 jaar oud..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: corrosieprobleem bij iedere T5? !
Gezien toen ik de kapjes van mijn spiegels weer eens écht vast wilde maken. Vreselijk hoe dat er uit ziet. Borsteltje er overheen gehaald en gedacht dat het mijn tijd wel zal duren. Netjes is anders, maar je ziet het niet.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: corrosieprobleem bij iedere T5? !
Daarom dat ik het meldt, je ziet het niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...