Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu’s laden niet meer op aan 220

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door californiadreaming »

J vd Pal schreef: 12 jul 2022, 18:16 4-5 dagen met een standaard accu lukt echt niet. Afhankelijk van de buitentemperatuur draait de koelkast circa 30% van de tijd. Van de 150 ah die je hebt is circa 50% bruikbaar als je de accus langer wilt gebruiken. Je hebt dus 75 ah beschikbaar, ongeveer 19 uur. Bij 30% draaitijd is dat 63 uur dus 2,5 dagen. Noorwegen in september is niet zo warm dus misschien red je daar ruim 3 dagen.

Als je de accus altijd helemaal leeg hebt gemaakt dan is er dikke kans dat ze kapot zijn en daarom maar 2 dagen volhouden.
Kan het kloppen dat het systeem in de California al rekening houdt met maximaal 50% ontlading?
Dan zou het wel kunnen kloppen: na 2 dagen geeft het display aan 10%. Echter na aantal uren rijden accus weer helemaal vol.
M.a.w. de accus zijn niet 10% leeg maar in feite 60%. Het zou wel logisch zijn dat het systeem je beschermt voor lege accus.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 12 jul 2022, 22:08 Die andere mensen die langer vrij kunnen staan hebben misschien wel 1 of 2 zonnepanelen op het dak gemonteerd.
Dat klopt, wij hebben i.c.m. ons zonnepaneel wel 5 dagen stilgestaan zonder problemen, terwijl het helemaal niet zó zonnig was.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door Beckontheroad »

californiadreaming schreef: 13 jul 2022, 10:49
J vd Pal schreef: 12 jul 2022, 18:16 4-5 dagen met een standaard accu lukt echt niet. Afhankelijk van de buitentemperatuur draait de koelkast circa 30% van de tijd. Van de 150 ah die je hebt is circa 50% bruikbaar als je de accus langer wilt gebruiken. Je hebt dus 75 ah beschikbaar, ongeveer 19 uur. Bij 30% draaitijd is dat 63 uur dus 2,5 dagen. Noorwegen in september is niet zo warm dus misschien red je daar ruim 3 dagen.

Als je de accus altijd helemaal leeg hebt gemaakt dan is er dikke kans dat ze kapot zijn en daarom maar 2 dagen volhouden.
Kan het kloppen dat het systeem in de California al rekening houdt met maximaal 50% ontlading?
Dan zou het wel kunnen kloppen: na 2 dagen geeft het display aan 10%. Echter na aantal uren rijden accus weer helemaal vol.
M.a.w. de accus zijn niet 10% leeg maar in feite 60%. Het zou wel logisch zijn dat het systeem je beschermt voor lege accus.
laat je accu's dan maar eens checken...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door Multivan Generation »

En tijdens het rijden meten op beide accu's of ze vanaf de dynamo zijde beide geladen worden.

En controleer ook de meetshunt..
Zie topic van bvddob hierover..

Even een andere lader scoren hangt af van je budget. Maar ik zou voor een fabrieksnieuw exemplaar gaan. En interesseert jou een stekker symbooltje niets, dan zou ik voor een Ctek mxs 7.0 gaan of voor een victron blue smart lader die 10A kan laden.

Gaat hoe dan ook geld kosten..

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door californiadreaming »

Met draaiende motor op beide accus 14v van dynamo.
Stilstaand beide accus (los van elkaar) 12,8V.

Ik ga de Victron smart IP67 1+si inbouwen.
Is 1 uitgang en dat is voor mij prima, startaccu hoeft niet mee opgeladen te worden.
Mooie van deze accu is dat er een constante 12V uitgang is om display aan te sturen.

Om de koelkast uit te bouwen, moest de kookplaat nu ook uitgebouwd worden?

Kan het topic over de meetshunt even niet vinden, heb je er toevallig een link van?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door Multivan Generation »

californiadreaming schreef: 18 jul 2022, 11:27 Kan het topic over de meetshunt even niet vinden, heb je er toevallig een link van?
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... ilit=shunt
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door Beckontheroad »

californiadreaming schreef: 18 jul 2022, 11:27 Met draaiende motor op beide accus 14v van dynamo.
Stilstaand beide accus (los van elkaar) 12,8V.

Om de koelkast uit te bouwen, moest de kookplaat nu ook uitgebouwd worden?
Ja

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door californiadreaming »

Victron smart blue ip67 inmiddels geplaatst. Mooi klein apparaat met moderne laadprogrammas.
Originele acculader was vochtig, denk condens.
Boven de accu geplaatst bij het achterwiel. Werkt perfect, stekkersymbool gaat branden en kan met Bluetooth/app status van accu’s
uitlezen.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door Beckontheroad »

Mooi ;)
Ook gekoppeld dus Aan je 2e accu?
Mag ik vragen wat was je kwijt voor de installatie?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door californiadreaming »

De 2 huishoudaccus zijn aan elkaar gekoppeld dus worden beide opgeladen. Heb dit ook gecheckt, ze krijgen beiden 14,7v
De motoraccu wordt niet opgeladen maar is voor mij niet nodig, heb een Ctex 5.0 oplader altijd bij me.
En had de radio en versterker toch al rechtstreeks op de huishoudaccu aangesloten.

De Victron was 220,- verder een Anderson sb stekker 10,- en een ac naar 220v stekker omdat ik geen originele kabels van de bus wil afknippen.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door Beckontheroad »

Klinkt goed en de SI(start interrupt) levert je de verbinding naar de display? Was dat een eenvoudig aan te sluiten?

Je beschreef dat het onder de koelkast vochtig was?
Das vreemd natuurlijk, of t is condens van je koelkast.
Heb je de oude vw lader er onder weggehaald?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door californiadreaming »

Ja want de originele aansluiting is maar 3 draden; voeding + en - en dan een draad naar display.
Ja de oude lader eruit gehaald, snap het vocht ook niet goed. Maar sowieso een vreemde plek voor een oplader, tussen koelkast en compressor in. Heb een bak water in koelkast gegooid, maar deze is niet lek.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door Beckontheroad »

Klopt ja, krap ingebouwd en zeker met risico van condens.
Maar heb jij nu lekker lucht daar

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door ViTu »

californiadreaming schreef: 23 jul 2022, 18:02 De 2 huishoudaccus zijn aan elkaar gekoppeld dus worden beide opgeladen. Heb dit ook gecheckt, ze krijgen beiden 14,7v
De motoraccu wordt niet opgeladen maar is voor mij niet nodig, heb een Ctex 5.0 oplader altijd bij me.
En had de radio en versterker toch al rechtstreeks op de huishoudaccu aangesloten.

De Victron was 220,- verder een Anderson sb stekker 10,- en een ac naar 220v stekker omdat ik geen originele kabels van de bus wil afknippen.
Heb je de stekker (niet de 220v stekker) van de originele lader wel doorgeknipt om ea aan de Anderson ab stekker te krijgen? Of heb je de lader gewoon aan plus en min van 1 van de hh accu gekoppeld?

Dank!
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Accu’s laden niet meer op aan 220

Bericht door ViTu »

Ik ben ook een nieuwe lader aan het plaatsen. De Victron smart Blue ip67, Si + 1..

Ik kom echter 4 draden tegen bij de stekker van de originele lader.

- plus
- min
- display (om stekker symbool afgebeeld te krijgen op de CU)
- ??

Waar zou het 4e draadje voor zijn? Weet iemand dat?
Bijlagen
Stekker van de originele lader: 4 draden uit.
Stekker van de originele lader: 4 draden uit.
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Plaats reactie