Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

all season banden in een test met zomerbanden

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Multivan Generation »

Steeds meer mensen kiezen voor het gemak van all season banden. Maar één velgen set en niet meer wisselen naar zomer of winter set.

Maar hoe komen die banden er uit als ze als vergelijkingsband in een zomerbanden test meegenomen worden?
Bijlagen
20220706_083110.jpg
20220706_083101.jpg
20220706_083057.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Multivan Generation »

Nog een paar..
Bijlagen
20220706_083133.jpg
20220706_083123.jpg
20220706_083117.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Multivan Generation »

Nog een paar..


Mijn voorzichtige conclusie; ik blijf bij mijn zomerset en aparte winterset i.p.v. een compromis band, want het getuige de test resultaten in de zomer gewoon niet is.
Zeker de remweg is een significant tussen veilig stilstaan of je auto plat rijden..
Bijlagen
20220706_083145.jpg
20220706_083133.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ervaren sleutelaar
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jun 2022, 22:54

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Ervaren sleutelaar »

Een 4 seizoenband slijt sneller, en heeft vele malen minder grip in de zomer vergeleken met een zomerband.
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Franz »

Ikzelf heb wel 4 seasons banden. Wat ik ook een voordeel vind is dat je meer grip heb op zand grond. Verder ook zeer tevreden. Het is vaak een tussenweg kiezen. Vaak bij camper verzekeringen mag banden niet ouder dan 6 jaar zijn. Dus is een dure grap . Elk 6 jaar twee nieuwe sets. Maar ben ook geen wilde of hardrijder.
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door eindgebruiker »

Welke vierseizoenenband draaide mee in de test?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Multivan Generation »

eindgebruiker schreef: 10 jul 2022, 00:41 Welke vierseizoenenband draaide mee in de test?
Dat kun je hier terug lezen en aan de hand van de meetdata zien.

https://www.autobild.de/artikel/sommerr ... 29291.html
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Deskman »

Er is inmiddels wel het nodige veranderd op bandengebied. Teveel om terug te vallen op een test uit 2007

Het blijft een keuze maar mijn zomervakanties zijn altijd vroeg in het voorjaar. Echte winterbanden zijn dan onzin maar je kunt zo nu en dan (in Schotland of Noorwegen...) nog nachtvorst of zelfs sneeuw tegenkomen. Daarvoor vind ik die all-seasons (in mijn geval Michelin Cross Climate) het meest zinnige alternatief.

Ondertussen blijft het waar dat zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter beter presteren.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Beckontheroad »

En Peter, in wat je plaatste is " vierseizoenenband" wel erg niet-gedefinieerd.
Als ik nu begrijp dat de test uit 2007 is en vergelijk met een Michelin Crossclimate die ik er in 2015 op had met de M C zoals die er nu op ziet, is al een heel andere band.
Daarbij lees ik over 4S banden dat ze minder remmen in winterse omstandigheden dan winterbanden, maar wel beter presteren dan zomerbanden in de winter.
En is het ook niet 80% van de ongevallen door menselijke fouten worden gemaakt?
Dus als je weet dat je met niet de beste ( wat is de bandbreeedte van de huidige banden en vergelijk dat met 20 jaar geleden, of nog eerder voor de ABS?) banden hebt en dat je daarmee je rijgedrag aanpast ( SWOV onderzoek van jaren geleden: mensen me gordel om reden in de bebouwde kom duidelijk harder dan degene zonder gordel om, bron heb ik niet meer voor je), dan is de vraag wat er van het verschil tussen een " beste band" en een gemiddelde band nog over blijft...
Over de jaren zelf geleerd mn rijgedrag aan te passen aan de kwaliteit van het vehikel...eerder met de lease maatschappij wel in de clinch gelegen die voor de winter de banden niet wilde vervangen omdat er nog genoeg profiel op zat ( onder de 3) , toen de banden man nog eens laten meten " o nee t is toch net 2, mag ze nu wel wisselen ;).
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Multivan Generation »

De test is van april 2022..en stond onder andere in Autoweek en er is getest in samenwerking met Autobild. Dus vandaar dat ik die link er bij deed ..
Bijlagen
Screenshot_20220710-181136_Firefox.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Deskman »

Multivan Generation schreef: 10 jul 2022, 17:56 De test is van april 2022..en stond onder andere in Autoweek en er is getest in samenwerking met Autobild. Dus vandaar dat ik die link er bij deed ..
Ja, daar had ik (nog) niet op geklikt... Sorry.

Maar de Cross Climate (nieuwe Agilis) komen onder de 'all seasons' als vorbildlich uit de test. Ik durf er wel het jaar rond op te rijden. Doe ik al een jaar of zes en tot nu toe heb ik alles op de weg weten te houden.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Jan anno NU »

Wat voor Peter natuurlijk van groot belang is dat zijn schatje voornamelijk de meeste kilometers in de bus rijdt.
En die ziet hij graag elke avond weer thuis komen.
Zelf rijdt hij in een auto van de baas , dan heb je weinig over de configuratie over te vertellen.

Zelf geef ik ook de voorkeur aan twee sets , zomer en winter.
Met name het rolgeluid vindt ik belangrijk net als de voorkeur voor fluister asfalt.
En op tijd stil staan , busje is inmiddels 20 jaar en zijn we zuinig op .
:ikrij
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door krekwakwol »

Even om de meningen op scherp te zetten.
Op onze laatste "normale" auto, een Subaru Forester heb ik 100.000km lang op één set Nokian winterbanden gereden, zomer en winter, zonder brokken en zonder problemen, halverwege eens voor en achterbanden gewisseld.
Toen ze op waren heb ik er 4 dunlop zomerbanden onder gezet, wat een drama was dat.

(Nu rijdt ik op Nokian SUV zomerbanden onder de T5.)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door Multivan Generation »

Deskman schreef: 10 jul 2022, 18:33
Maar de Cross Climate (nieuwe Agilis) komen onder de 'all seasons' als vorbildlich uit de test. Ik durf er wel het jaar rond op te rijden. Doe ik al een jaar of zes en tot nu toe heb ik alles op de weg weten te houden.
En dat was nu net mijn punt.
In een vergelijkende test met andere all-seasons kunnen bandenmerken en typen er boven uit steken,
maar vergelijk je ze met/ neem je ze mee in een zomerbandentest of een winterbandentest,
dan is het verschil duidelijk. En presteren ze toch minder..
Meer lawaai, meer remweg, minder grip in sneeuw, hoger verbruik, hogere slijtage.
En dat was in deze test erg duidelijk naar voren.

Iedereen moet lekker zelf weten waar hij op rijdt, maar als ik iedere keer die geweldige ervaringen en aanbevelingen lees over all-season banden dan ligt dat toch heel wat genuanceerder en dat is ook wel eens goed om voor het voetlicht te brengen, dacht ik zo..

PS we rijden met de T5 nu op Dunlop Sportmaxx RT2
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: all season banden in een test met zomerbanden

Bericht door eindgebruiker »

krekwakwol schreef: 10 jul 2022, 21:56 Op onze laatste "normale" auto, een Subaru Forester heb ik 100.000km lang op één set Nokian winterbanden gereden, zomer en winter, zonder brokken en zonder problemen, halverwege eens voor en achterbanden gewisseld.
Hoeveel noodstops in die 100.000 km?
Plaats reactie