Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

vragen over de T4
Plaats reactie
toniperoni
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2021, 23:09

T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door toniperoni »

hallo allemaal,

Ik heb een t4 op bezine. het is een 2.0L AAC motor met digifant ecu besturing.

De startmotor draait wel maar de motor slaat niet aan. Als ik de bougie bekijk tijdens het starten heb ik geen vonk

Ik heb de instructies opgevolgd uit dit filmpje (ik ga er vanuit dat een 2.0 4 cil. de zelfde ontsteking heeft als een 2,5L 5 cilinder): https://www.youtube.com/watch?v=plunUk9dCfU

Dus zoals in het filmpje:
- Een vonk proberen te krijgen door via de hal-sensor connector te triggeren, middenste pin op minpool. geen vonk tussen bobine kabel en accu minpool. wél hoor ik de injectoren inspuiten en ruik ook benzine
- Het zelfde maar dan een meetlamp tussen de bobine en de bobine connector. Gevolg is dat ik wél de meetlamp zie flikkeren....dus ik denk! hé dan is het de bobine, net als in dat filmpje.
- nieuwe bobine gekocht en gemonteerd maar hij vonkt nog steeds niet.
- Er staat 12,5 Volt op de bobine, dus die krijgt ook gewoon voeding.
- De hal sensor kan het niet zijn want die omzeil ik en dan vonkt er nog steeds niets.

Wat ik niet weet en graag wil weten:
- Wat doe ik verkeerd?
- hoe weet ik of ik een probleem heb met de startonderbreker? ik heb een dunne sleutel met een VW logo er in. hier lijkt geen bat. in te zitten.
- Hoe krijg ik mijn bus weer aan de praat?

Ondertussen heb ik de digifant er uit gehaald en opgestuurd naar een bedrijf die de vacuum gaat doormeten (MAP) en de ontsteking puls gaan controleren.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Ik heb recent de bandstofpomp vervangen, stationairregelaar en nu ook de bobine (2x) en veel laswerk gedaan. kortom zou jammer zijn als dit het einde van het verhaal zou zijn.

Heeft er ook iemand een electrisch schema van de ontsteking ? Ik heb alle andere schema's wel maar niet het schema waar ik de ECU, hal sensor, etc in kan vinden.

zie hieronder nog een plaatje van mijn soort sleutel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door Pascal-141 »

Is de batterij nog in goede staat ?
Wat is de batterijspanning tijdens het starten ? Als het voltage te laag word , zal je geen ontsteking hebben
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door Multivan Generation »

Zoek eens op Bardi's Liste en ga alles stap voor stap langs.

Die hele platte sleuteltjes hebben geen batterij, dat klopt, maar hè hebt ook geen batterij in je sleutel nodig om je auto te kunnen starten. Wel een startonderbrekingschip en dit zit wel in dat platte sleuteltje.
Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
toniperoni
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2021, 23:09

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door toniperoni »

@Pascal, hoe laag mag de spanning worden? De accu had ik een tijd aan de lader gehangen dus zou heel vol moeten zijn.

Bardi's list Ben ik samen met Google translate aan het bekijken.
toniperoni
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2021, 23:09

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door toniperoni »

Ondertussen gecontroleerd op slechte massa. Min pool op de ecu stekker is laag ohmig. Dus goed. Massa op de bobine is goed. Massa op motorblok is ook goed.
Tips zijn welkom.

Wat ik raar vind is dat de bobine heel heet wordt als ik het sleutel contact aan laat staan. Al na 5 min. Is de bobine bloedheet. Is dat normaal?
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door Hella »

Bobine defect. Maakt intern sluiting.
Een bobine kun je laten doormeten bij een automotive zaak die ook dynamo's en startmotoren repareert.
toniperoni
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2021, 23:09

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door toniperoni »

Ik heb 3 bobines geprobeerd waarvan 1 zo uit de verpakking komt, 1 zat pas een half jaar in de auto en de 3de was een oudje uit de roestige doos. Geen van alle geeft een vonk. Dus of ik heb 3 kapotte bobines, of ik moet het ergens anders zoeken.

Is er iets dat bobines kapot kan maken? een kortsluiting in het systeem ofzo, en op die manier de bobine te veel belast? enfin. het belangrijkste is dat de t$ weer een vonk geeft!
toniperoni
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2021, 23:09

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door toniperoni »

Ik heb gemeten wat de spanning was op de accu en op de bobine tijdens het starten. Conclusie: 12,5v +/- 0,2v
!!! Edit 19 juli !!!: ho wacht even, ik heb een fout gemaakt het is 10,5V tijdens het starten. !!!!! Sorry voor de verwarring.
Dat lijkt me genoeg en niet de bron van het probleem.
Laatst gewijzigd door toniperoni op 19 jul 2022, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
toniperoni
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2021, 23:09

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door toniperoni »

Daarnaast ben ik nu bezig met het lijstje van die Duitser. Ik heb net het sleutel-startcontact doorgemeten.
Alles lijkt ok behalve het SU-contact. Dat contact komt niet tot stand als ik de sleutel omdraai. Ik dacht dat dat contact verbonden wordt zodra ik een sleutel in het contact doe. Klopt die aanname?
Zie hier de tekst:
https://www-t4--wiki-de.translate.goog/ ... r_pto=wapp
En zie hier het schema waar de SU in staat.
https://www-t4--wiki-de.translate.goog/ ... r_pto=wapp

Kan iemand mij uitleggen onder welke voorwaarden dat SU contact maakt?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door Pascal-141 »

toniperoni schreef: 18 jul 2022, 23:21 Ik heb gemeten wat de spanning was op de accu en op de bobine tijdens het starten. Conclusie: 12,5v +/- 0,2v
Dat lijkt me genoeg en niet de bron van het probleem.
Dat moet inderdaad goed zijn , als je 12,5V houd tijdens het starten , is alvast de batterij goed ,en heb je zeker voldoende spanning op de ECU
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door RRider »

Hallo Toni,

Ik heb een keer eerder een dergelijk probleem geconstateerd bij een 2.0 Benzine, maar dan uit 1993. De ECU werkte toen nog wel, maar gaf teveel benzine stationair. Ik verwacht dat als je de ECU laat testen door een bedrijf (in Duitsland), dat ze dan kunnen zien of het daar aan ligt, of juist niet.

Verder kan ik alle signalen uitmeten met een oscilloscoop (hallgever, bobine-aansturing). Uiteraard ook met VCDS. Ik weet niet waar de bus staat, maar als je er niet uit komt, help ik je graag hiermee verder. Contact hierover graag in de PM.
toniperoni
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2021, 23:09

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door toniperoni »

@rrider, dank voor het aanbod. Ik zit in regio Rotterdam. Ik stuur je een bericht.

@pascal….ik zal de accu weer even volladen, met al dat gestart en geprobeer is de accu spanning sowieso gaan zakken. Kan ook de reden zijn dat ik op 10,5V uit kom.
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door EdEhv »

RRider schreef: 19 jul 2022, 08:58 Hallo Toni,

Ik heb een keer eerder een dergelijk probleem geconstateerd bij een 2.0 Benzine, maar dan uit 1993. De ECU werkte toen nog wel, maar gaf teveel benzine stationair. Ik verwacht dat als je de ECU laat testen door een bedrijf (in Duitsland), dat ze dan kunnen zien of het daar aan ligt, of juist niet.
Dat zou best eens mijn bus geweest kunnen zijn. Die liep inderdaad te rijk, CO rond de 6%
Eerst een nieuwe sensor in de computer laten solderen, de vacuüm sensor waar dat slangetje aan zit (is dat de MAP). Gaf geen verbetering. Uiteindelijk een tweedehands computer van een auto demontage bedrijf uit Polen laten opsturen. Sindsdien loopt hij als een zonnetje.
:driveT4
toniperoni
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2021, 23:09

Re: T4 2.0L AAC motor uit jaar 2000 slaat niet aan

Bericht door toniperoni »

Dank voor het meedenken allemaal. Uiteindelijk heb ik de bus weer aan de praat gekregen.

De ecu is opgestuurd naar een ecu rev. bedrijf 'ECU.de'. Daar hebben ze geconstateerd dat er in de loop van tijd olie door het vacuüm slangetje in de ECU gekomen is, de printplaat was vervuild met olie en daardoor maakte het systeem kortsluiting. Door die kortsluiting was het signaal naar de bobine verstoord en zorgden voor het kapot gaan van de bobine.
gereviseerde ECU er in met een nieuwe bobine en nu loopt het beestje weer.

Wat heb ik geleerd: volgende keer gewoon zelf de ECU open maken en dat had ik het zelf ook gezien, had een hoop kosten gespaard.

Helaas is een eerder probleem niet weg gegaan. bij koude motor loopt stationair goed , net onder de 1000omw/min. Als de motor warm is loopt de motor 1200-1500 omw/min. Dus de motor loopt te snel stationair. en soms danst het stationair toerental tussen de 1200 en 2500omw/min.
Ik heb alle vacuüm slangetjes getest die lijken ok.

Ik zal hierover een nieuwe post maken, wie weet komt hier nog wat uit dan. Het zou mooi zijn als ik dat toerental kan fixen.
Plaats reactie