Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accubewaker multivan?

vragen over de T4
Plaats reactie
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Accubewaker multivan?

Bericht door PieterQu »

Hoi,
een jaar na de aankoop van een mulitvan uit '96 heb ik verschillende klusjes al gedaan. Maar gisteren heb ik de roest van de bak onder bestuurdersstoel aangepakt. Blijkbaar was de hh-accu heel lang geleden overleden, want er zat geen zuur meer in. Ik snap nu ook waarom het koelkastje het meestal niet deed....

Nu heb ik een nieuwe accu gekocht (ik moet nu de stoel iets verhogen :)) maar wil ik voorkomen dat deze nieuwe accu stuk gaat. Ik vraag me nu af of de mulitvan standaard is voorzien met iets van een accubewaker? Ik zie alleen maar een (scheidings)relais zitten onder de stoel verder niets.

Is het slim een accubewaker aan te schaffen? Zo ja, zouden jullie deze of deze kiezen? Of misschien een andere?
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 335
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door Martens-Tvier »

Een (Gel-) hh-accu kan slecht tegen diep-ontladen. Daarom zit er in mijn Westfalia California in de boordelectronica een beveiliging. Als de accuspanning onder 11,6 V daalt, kunnen zware gebruikers (koelkast,standkachel) niet meer worden ingeschakeld.

Dus, als jouw bus die beveiliging niet heeft, is zo’n Victron ding een goede investering. Ik ken ze trouwens verder niet, dus YMMV.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door Mickel Moen »

Ok en dan heb je een accubewaker en dan?

Zo’n accubewaker is eigenlijk een soort rampenplan. Het zorgt er voor, dat de accu niet zover ontladen wordt, dat deze stuk gaat. In die zin altijd nuttig, als je jezelf zoveel mogelijk buitenspel wilt zetten.

Vertrouwen op de accubewaker kan er toe leiden, dat jouw accu regelmatig tot aan de grens van de bewaker en dus de accu ontladen wordt en dat je vaak onvoldoende laadt, puur omdat je geen idee hebt wat er gebeurt. De accu zal hierdoor veel sneller verouderen. Dan geeft zo’n bewaker schijnveiligheid.

De beste accubewaker ben je namelijk zelf. Als je jouw systeem goed kent en weet wat er gebeurt bij de verschillende belastingen en laders, weet je ook wanneer je in moet grijpen.

Ik ben daarom veel meer een voorstander van een smartshunt of een accumonitor uit de BMV serie.

https://stroomwinkel.nl/monitoring-controle-1.html

Die apparaten helpen je om jouw systeem te leren kennen. Door de processen te volgen, weet je wat er gebeurt. Zowel in laden als in ontladen.

Wil je goedkoop, dan kan zelfs een eenvoudige voltmeter van een paar € volstaan. Met de ruim op het net verkrijgbare tabelletjes kun je met een schatting van de temperatuur en het aflezen van het voltage van de accu een redelijk beeld krijgen van de SOC van de accu.

Een accubewaker kan natuurlijk nooit kwaad, maar beter is er voor zorgen, dat dat ding nutteloos is omdat hij nooit in werking hoeft te treden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door PieterQu »

Dankjulliewel voor jullie reacties!
Martens-Tvier schreef: 18 jul 2022, 20:48... zit er in mijn Westfalia California in de boordelectronica een beveiliging. Als de accuspanning onder 11,6 V daalt ..
Ik heb het hele sterke vermoeden dat ik niet dit soort electronica in de bus heb zitten. Ik ben er namelijk achter gekomen dat er 1) een hh-accu onder mijn bestuurdersstoel zit en 2) dat die al heeeeel lang geleden overleden is. Met allerlei lekkages tot gevolg. Gelukkig heb ik dit redelijk makkelijk kunnen fixen en heb nu een nieuwe accu besteld die ik binnenkort ga monteren. Maar ik wil dus nu wel voorzorgsmaatregelen treffen.... :)
Mickel Moen schreef: 18 jul 2022, 21:23Zo’n accubewaker is eigenlijk een soort rampenplan.
Je hebt gelijk dat ik zelf mijn eigen bus/stroomgebruik moet leren kennen. Zo'n accubewaker leek me wel handig als backup (=rampenplan). Maar intussen heb ik niet stil gezeten en ben ik zelf ook tot die conclusie gekomen dat alleen een accubewaker wel heel magertjes is. Je kunt niets aflezen en doet dus geen ervaring op. Dankjewel voor de bevestiging: er moet een meter aangeschaft worden ....!

Ik vond deze monitor op het net met wel een aardig prijsje. Ook uitvoerig getest door een stel Britten (?) op youtube. Maar goed, ik zie nog wel eventjes welke meter het gaat worden.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door Mickel Moen »

De door jou aangehaalde monitor kan ik niets over zeggen en ik denk niemand van ons. Dat is meteen het probleem.
Neem je een monitor van Victron, dan zijn er zat mensen hier die je kunnen helpen. Ga je ook nog eens naar een breder forum, als
https://camperforum.nl/search.php?searc ... ive_topics dan heb je helemaal veel kennis bij elkaar.

Maar je kunt altijd gaan pionieren en op jouw beurt de bron van kennis zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door Chewbacca »

Ik heb 3 jaar terug ook een accu monitor via Ali besteld
Werkte prima, tot dit voorjaar
Continu alarm ivm lage spanning... op de stekker gemeten, en deze meette gewoon 12.6V
Conclusie: het werkt, maar in mijn geval niet lang
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door PieterQu »

Ik zie dat de Aili monitor ook wel vaker wordt toegepast. Zeker niet de duurste, maar men is er over het algemeen redelijk tevreden over. Maar nou zie ik in de specificaties dat hij geschikt is voor: lithium, lithium ijzer, LiFePO4, lood- en Nikkel/Metaal accu's.

Misschien stomme vraag, maar werkt deze monitor dan niet op een gel-accu?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door Mickel Moen »

Gel is een loodaccu, dus ja daar werkt hij ook op.
En zo is een AGM ook een loodzuuraccu.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door PieterQu »

Ik had eigenlijk geen idee of een gel accu wel of niet iets anders zou zijn... Maar dat is dan ook weer uit de wereld. Dankjewel!
Dan ga ik weer wat bestellen :jumpklap
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door Multivan Generation »

Wat ook slim is om te bestellen,
mocht je dat niet niet hebben,
is accupoolklem kapjes,
dus beschermkapjes dat je bewegende stoelframe geen direct contact kan maken met de polen van de accu.

groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door PieterQu »

Dat is een goeie!
Ik heb zo'n exide accu besteld. En die is natuurlijk ietsie te hoog en zal daarom mijn stoel ietsie moeten verhogen (1,5cm aldus andere leden).
Maar ik hou van zekerheid, dus naast het verhogen ga ik zeker die kapjes bestellen. Bedankt voor de tip!!
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door Goldkiwi »

Die van je tweede linkje heb ik ook besteld en wordt als het goed is morgen in mijn camper gezet. Een vriend van me is electricien en heeft hem ook, alleen hij zei wel dat als deze is geïnstalleerd, hij nog ingesteld moet worden op een bepaald voltage. Hoe hij dat heeft gedaan weet ik niet, hopelijk kan ik morgen alles wat hij doet onthouden.

Mocht je willen weten hoe je zo’n ding installeert en instelt dan kan ik wel bijhouden wat hij doet en het aan je doorgeven :)

Ik heb overigens ook een voltmeter in de camper waarmee ik zelf kan zien of de batterij niet al teveel ontladen is. Maar ik wou er graag een beveiliging tussen, mocht ik een keer vergeten iets uit te zetten.
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door PieterQu »

Ik zie je bericht net! En? Gelukt allemaal? Ik heb toch voor die andere gekozen. Bij diegene die jij nu hebt, zie je op het plaatje van de protector een klein geel kruiskopje zitten. Daarmee kun je het niveau van de spanningsbeveiliging instellen.

Dankjewel voor het meedenken. Ik heb inmiddels het schema door zitten nemen en ik ga eruit komen. Ik heb weliswaar niet zo heel kennis van electronica, maar net aan voldoende! Nieuwe accu heb ik er net in gezet en ik zoek nu een plekje voor de protector en de zekeringhouder.

Om precies dezelfde reden heb ik trouwens nu dezelfde setup als jij ook hebt: een zekerheid achter de hand en zoals Mickel ook al zei, met een volt/amperemeter leer je je eigen auto kennen. En das best handig :)
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Accubewaker multivan?

Bericht door PieterQu »

Het zit erin! Niet al te groot klusje, maar je bent er toch even mee bezig zullen we maar zeggen.
Onder de bestuurdersstoel een nieuwe exide accu, een accubewaker en een shunt voor de voltmeter. En een volt/amperemeter in de zijwand. En het werkt ook nog :gekte
Bijlagen
Voltmeter / Ampermeter
Voltmeter / Ampermeter
Batteryprotector
Batteryprotector
Plaats reactie