Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Frank Lorier »

Vanochtend rond een uur of 9.00, zon was dus nog niet zo fel, bus buiten gezet en gaan wassen. Ook het zonnepaneel. Uiteraard voorzichtig gedaan en paneel was nog niet opgewarmd van de zon.
Daarna deed het paneel het niet meer. Paneel zit er nog maar paar weken op en werkte goed. Ik dacht dat er misschien water in de mc4 connectoren was gekomen, dat heb ik in de middag gecheckt, die waren droog.
Bus staat nu binnen in loods met deels lichtdoorlatende platen en de Victron geeft een spanning tussen 15 en 20 volt op paneel en geeft bulk lading aan tussen 0 en 1 watt.
Als ik naar buiten rij, is bewolkt maar wel erg licht, dan zakt de spanning naar 12-13 volt en schakelt de lader uit. Normaal loopt de spanning dan volgens mij op en moet er goed geladen worden.
Kan iemand daar iets uit opmaken wat er aan de hand is?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Hanz »

Is dit echt herhaalbaar, dat wil zeggen, als je de bus weer naar binnen rijdt gaat dan de spanning weer omhoog naar 15-20 volt en begint het paneel dan weer te laden?
In principe is er onder gelijke weersomstandigheden buiten altijd meer licht dan in een loods en zou het paneel buiten dus beter moeten presteren dan binnen. Stond je buiten niet in de schaduw van een boom of hoog gebouw?
En is het zeker dat het probleem direct na het wassen of door het wassen is opgetreden? Zo'n paneel moet toch wel tegen wat water kunnen, je rijdt er tenslotte ook wel mee in de regen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Frank Lorier »

Ja, het was herhaalbaar. Buiten stond ik niet in schaduw van iets. Gelukkig is hij het later ook weer spontaan gaan doen. MC4 connectoren leken niet nat geworden, maar voor de zekerheid toch maar vulkaniserende tape omheen gedaan.
Ik wacht de volgende regenbui of wasbeurt met spanning af.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door krekwakwol »

Kan het zijn dat er water in het blokje op de panelen waar de kabels uitkomen is gekomen en nu weer opgedroogd is.

Heb je er eerder zoveel water opgehad, want de waterbelasting is bij wassen groter dan een regenbui.

Anders zou ik eens contact met de leverancier opnemen, misschien zit er een fabricagefout in.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Frank Lorier »

Gisteravond heeft ie even in de regen gestaan. Daarna binnen gezet. Vanochtend naar buiten gereden en heeft het toen even gedaan, daarna zelfde als gisteren, wel zo'n lage spanning. Later in de ochtend gaan rijden en begon te laden.
Nu onderweg naar Scandinavië, maar zal nog wat kit kopen om het blokje beter af te dichten. De kabels moeten haast wel goed zitten, anders kan de Victron geen spanning van het paneel aflezen lijkt me.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Begon te laden door de dynamo vermoed ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Frank Lorier »

Dat klopt, maar de Victron meet toch niet of de accu door de dynamo geladen wordt? Vannacht hele nacht buiten gestaan, geen regen (enkel condens) en is nu normaal begonnen met laden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Hanz »

Misschien is vocht helemaal niet de oorzaak. Die mc4 connectors zijn immers gemaakt voor buitengebruik. Wat ik wel hier en daar lees is dat de verbinding van connectors van verschillende of goedkope merken niet altijd betrouwbaar is.
Kan het daar niet in zitten?
Ik kom hierop omdat als ik je berichten terug lees dan zie ik dat het wel of niet laden elke keer verandert als de bus bewogen heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Frank Lorier »

Heb ik ook aan gedacht. Maar de Victron geeft wel altijd de spanning weer die het paneel levert. Als de verbinding slecht is, zou die dat ook niet moeten kunnen registreren?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Frank Lorier schreef: 02 aug 2022, 09:13 Dat klopt, maar de Victron meet toch niet of de accu door de dynamo geladen wordt? Vannacht hele nacht buiten gestaan, geen regen (enkel condens) en is nu normaal begonnen met laden.
Dat hangt af van welk victron apparaat jij hebt.
En dat kan ik zo niet weten.
Screenshot_20220802-121809.jpg
Voor wat betreft je paneel. Welk paneel heb je geplaatst? Contact opnemen met leverancier en melden dat je een probleem hebt na wassen en een garantie omruiling vragen. Niet zelf aan gaan klooien..

Fijne vakantie 👍

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Hanz »

Het is inderdaad handig als je wat meer gegevens vermeld over merk en type zonnepaneel en type Victron. En een paar foto's van de aansluiting bij het paneel en bij de Victron. Dan kunnen de ervaringsdeskundigen wat gerichter advies geven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Frank Lorier »

Goed punt , de smartsolar mppt 75/15. 160 watt plakpaneel van Greenakku.
Liever los ik ook geen fabricagefout op (mocht dat het zijn), maar aangezien ik aan begin van 4 weken rondreizen sta, probeer ik toch zo veel als mogelijk. Hopen op droog weer!
Heb een klein scheurtje ontdekt in het kapje waar de draden uit het paneel komen. Wat kit overheen gedaan, hoop dat het daarmee afgedaan is. Is ook geen feest om zo'n paneel er af te moeten gaan snijden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Frank Lorier schreef: 02 aug 2022, 20:31 Goed punt , de smartsolar mppt 75/15. 160 watt plakpaneel van Greenakku.
Liever los ik ook geen fabricagefout op (mocht dat het zijn), maar aangezien ik aan begin van 4 weken rondreizen sta, probeer ik toch zo veel als mogelijk. Hopen op droog weer!
Heb een klein scheurtje ontdekt in het kapje waar de draden uit het paneel komen. Wat kit overheen gedaan, hoop dat het daarmee afgedaan is. Is ook geen feest om zo'n paneel er af te moeten gaan snijden.
Foto's ervan gemaakt en gemeldt aan de leverancier neem ik aan?
En wellicht geen feest om het er af te halen nee, maar er zijn ook andere manieren om zo'n paneel te monteren, en die zijn op dit forum ook al eens beschreven..

Op de site van greenakku gezien..


Fijne vakantie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Frank Lorier »

Ik was zo bezig met het probleem oplossen, dat ik de foto even vergeten ben. Beetje onhandig, als daarmee de garantie vervalt dan is dat jammer. Tot op heden waren de faalkosten op mijn eerste zelfbouwproject gelukkig heel laag.
Heb gelezen over de verschillende montagemogelijkheden, ook die film van Greenakku gezien. Er zitten 5 verdikte stroken in het hefdak van Austops. Paneel zit verlijmd over 4 stroken van 7 cm breed. Er zitten dus ook een aantal stroken onder het paneel waar lucht onder kan. Dubbelzijdige tape durfde ik niet aan.
Internet is de nr 1 informatiebron, maar er zijn zo veel verschillende meningen en methodes. Deze gaf voor mijn gevoel de meeste zekerheid.
Nu van vakantie genieten, we gaan zien hoe het zich ontwikkeld. Bedankt voor alle reacties!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel na wassen werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

En? Hoe doet je paneel het?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie