Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door pwhooftman »

T4 2002 AJT, 317000 km.

Sinds een aantal duizend kilometer geleden daalt het niveau van de stuurbekrachtingsvloeistof, recent ging het van net boven max naar net onder min in 3200 kilometer. Er is (nog) geen lekkage zichtbaar, maar ik moet zeggen dat ik de onderplaat er nog niet heb afgehad. Vanmorgen merkte ik bij het achteruit inparkeren een zoemend gevoel in het stuur als ik aan het sturen was.

Duidt dit (waarschijnlijk) op een defecte stuurbekrachtigingspomp, of op een stuurhuisprobleem?

En kan ik verwachten dat dit snel erger wordt, of is het verantwoord nog 1000 km te rijden?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door Snautzer »

Persoonlijk vind ik sturen wel een handige optie in een bus. Zou er asap naar laten kijken.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door pwhooftman »

Sturen is wel prettig :-).

Update: even wat rond gelezen en met spoed een nieuwe servo pomp besteld.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door krekwakwol »

Maar verhelpt dat het dalen van je stuurolieniveau?
Als je niveau te laag is, zou er een beetje lucht door de olie kunnen komen en het zoemende geluid veroorzaken.
Dit zou wel een punt van aandacht moeten zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Spoed Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door pwhooftman »

Het blijkt dat het stuurhuis lek is, aan de linkerkant komt er vloeistof uit de manchet. Komt dat neer op een wissel naar een ander (gereviseerd) stuurhuis? Of is dat te repareren terwijl het stuurhuis in place is?

En als het een ander stuurhuis moet worden, wie heeft er een met spoed voor mij? De T4 moet vrijdagmiddag op reis naar Zweden....

2002 AJT
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door krekwakwol »

Kun je die manchet of keerring vervangen zonder de pomp te demonteren, ik vermoedt om de as waar de poulie op zit. Als je geluk hebt is het asje niet ingesleten en dan kun je het met een nieuwe keerring repareren, anders wordt het een nw. pomp.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door krekwakwol »

Ik zit even op 7zap te kijken en het lijkt dat de pouliehouder op het asje geperst is, ik zie geen bout zitten.
Dus dan zou je toch aan een nw. pomp vast zitten.
Deze is van een 2002 AJT
Screenshot_20220804-190527_Chrome.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door Multivan Generation »

@krekwakwol, hij heeft lekkage op zijn stuurhuis, en NIET op de stuurbekrachtiging pomp.

Wat ik begrepen heb kun je het beste een nieuw stuurhuis monteren.
Met spoed bij een dealer bestellen en vragen of er een eco part van is.

Groetjes Peter
En oja, blijf relaxed er onder, in de vakantieperiode hebben ook garagemedewerkers vakantie..en je hebt het al een paar duizend kilometer, dus spoed er bij zetten maakt geen indruk. Het had al opgelost kunnen zijn :zwaai
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 04 aug 2022, 19:21, 2 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door krekwakwol »

Multivan Generation schreef: 04 aug 2022, 19:15 @krekwakwol, hij heeft lekkage op zijn stuurhuis, en NIET op de stuurbekrachtiging pomp.


Groetjes Peter
:muur Sorry foutje van mijn kant.
Ik was even op het verkeerde been gaan staan omdat hij een nw. Servopomp besteld heeft

Dan is een ander stuurhuis de kortste klap denk ik, nu nog een vinden op zeer korte termijn.
Of een extra liter stuurolie mee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door pwhooftman »

Even een update, het stuurhuis is er onder uit, in beide hoezen zat een plens stuurbekrachtigingsvloeistof. Kostte me twee uur en wat ontvellingen. Wat me meeviel was dat alle bouten en aansluitingen niet erg vast zaten. Het lastigst was nog om het stuurhuis er onderuit te manoeuvreren toen die eenmaal los was, ik moest wel de stuurstangen er af halen om hem er onderuit te krijgen.

Ik vond op de onderdelenlijn een gebruikt stuurhuis in Rotterdam (die er droog uit ziet). Ik snap dat daarmee ongewis is wanneer die de geest geeft, maar daarmee kan ik even vooruit, en heb ik tijd om een revisiesetje te bestellen en mijn stuurhuis te reviseren.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door krekwakwol »

Goed bezig, succes verder en ik zal voor je duimen dat de bus op tijd klaar is voor de reis naar Zweden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door pwhooftman »

Het is allemaal gelukt, net op tijd kwam ik er achter dat een stuurhuis van een 1.9D niet hetzelfde is als voor een 2.5Tdi wijsneus, dus ik moest even verder rijden (plaatsje Zeeland in Noord Brabant), maar ik heb een goed gebruikt exemplaar gevonden via onderdelenlijn, en die zit er nu onder. Meteen ook het systeem gespoeld door de retourslang van de koeler in een fles te hangen, tjonge jonge, wat heeft die servopomp een hoge opbrengst. In een paar seconden is het net gevulde reservoir weer leeg en de fles een stuk voller :-).

Over een paar weken nog even laten uitlijnen, het stuur staat bij rechtuitrijden nét niet recht (1 cm) , maar voor demontage heb ik de hart op hart afstand tussen de stuurstangkogels opgemeten en overgenomen bij montage op het andere stuurhuis, dus ik kan er niet heel ver naast zitten qua uitlijning.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Vloeistof stuurbekrachtiging daalt, plus zoemend gevoel in stuur

Bericht door pwhooftman »

Inmiddels heb ik mijn lekke stuurhuis gereviseerd met hulp van deze super how-to: https://www.vwt4forum.co.uk/threads/how ... ck.233462/

Dit is het revisiesetje wat ik heb gebruikt: https://www.ebay.com/itm/193767298035

Best een lastige klus, vooral de seal halverwege in het stuurhuis er uit krijgen bleek een uitdaging. De plastic kraag achter de keerring steekt maar een milimeter uit, maar op dat randje moet je wel tikken, zonder het inwendige van het stuurhuis te beschadigen. Uiteindelijk met een dunwandige pijp op het randje kunnen tikken, en ineens kwam de boel er in stukken uit. Net zoals de how-to zegt: geduld hebben en blijven proberen. Ook heel goed opletten hoe de keerringen moeten zitten (open einde met veertje altijd naar de drukzijde), en sommige o-ringen lijken erg op elkaar. Ook heel apart hoe er o-ringen ónder plastic ringen zitten.

Eén ding ben ik vergeten te markeren: hoe de pignonas er in moet zitten bij de rechtuitstand. In de spiebanen zit immers een kuiltje uitgespaard waar het boutje van de klemkoppeling langs gaat. Ik had wel netjes de plastic kraag met de indicator uitgelijnd op het stuurhuisfrane, maar vervolgens deze van de pinion-as afgetrokken :bonk . Dus ik moet even onder de T4 kruipen om te kijken hoe de pinion-as het het holletje in de spiebanen moet staan bij rechtuitstand, óf het stuur er af en er weer recht opzetten als ik dit stuurhuis terug mocht zetten. Ik heb geen airbag dus dat is een kleine moeite. Ik heb geen specificatie gevonden hoe de pinion-as af fabriek moet staan in de middenstand van het stuurhuis.

Edit: ik heb hier een plaatje gevonden hoe die moet staan: de uitholling in de spiebanen recht naar voren in de rijrichting (evenwijdig gericht naar het dubbele merkteken op het stuurhuis): https://www.ebay.de/itm/202656531645?_t ... 101224.m-1

IMG20220816195510.jpg
Plaats reactie