Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accus voor starten en huishoud.

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:19
Locatie: Beilen

Accus voor starten en huishoud.

Bericht door Peter 8 »

Mijn zelfbouwproject is bijna klaar, maar nu zijn we aanbeland bij de accu's.
De startaccu is nog redelijk, maar volgens mij kantje boord. Na een lange rit komt die tot 12,6 volt (na uurtje stilstaan gemeten). Maar als je dan bijv de deur opendoet, zodat het panel "oplicht" gaat die gelijk naar 12,3. als ik vervolgens alvast de gps aanzet om iets in te voeren heb ik nog 12,1v
Dus die moet nieuw. Er zit nu een 70ah accu in, maar ik dacht dat een 80ah accu ook wel kon (start stop systeem) en mijn keuze zou dan zij de Bossh55A11. Maar er is ook een Varta F21 startstop accu, maakt dat nog iets uit ? Of is er een andere erg goede accu?

Dan de huishoudaccu. die krijgt stroom uitsluitend van een 100wp zonnepaneel, effectief pakweg 5A max levert die. Maar ik dacht toch aan een 75AH deep cycle accu (hopelijk krijgt het kleine panel het voorelkaar deze te laden) en heb gevonden de Dynac Deep cycle 75ah. Is dat wat, of zijn er betere deep cycle accus in dat prijssegment van ongeveer 160 euro? Eventueel zou ik ook een 60ah accu kunnen nemen, past wellicht beter bij het kleine zonnepaneel.

Wat denken de kenners hierover?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Accus voor starten en huishoud.

Bericht door Beckontheroad »

Volgens mij staan er draadjes genoeg hoe je dit kunt aanpakken..
Zoekfunctie werkt meestal.. :adhd

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Accus voor starten en huishoud.

Bericht door Jan anno NU »

Een startaccu waarvan je zegt "redelijk" en kantje boord is natuurlijk tegenstrijdig ,als deze al instort bij het inschakelen van je gps.
Vervangen dat ding , en gewoon zo zwaar mogelijk afhankelijk wat er nog past wat betreft afmetingen.
Dan je HHaccu , je post in het T6 gedeelte.
Euro 6 en zo ??
Zal je wel met een slimme dynamo te maken hebben ?
Volgens mij krijg je dan met slimme boosters te maken als je wil laden via je dynamo ,lees je goed in .
Onafhankelijk van je dynamo laden via een zonnepaneel is wat voor te zeggen , 10 % laadstroom is vaak de norm voor je HHaccu.
Heb je minder duurt het gewoon langer.
En aangevuld met een acculader als je over vaste spanning beschikt v.d. paal of zo moet prima kunnen .
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Accus voor starten en huishoud.

Bericht door Mickel Moen »

Wat de HH-accu betreft. Het begint met te berekenen, wat je verwachtte verbruik is. Zonder die kennis is het zinloos om verder te adviseren.

Bedenk, dat een 75Ah accu netto maar zo’n 38Ah kan leveren.

Alleen laden met een zonnepaneel is wel erg optimistisch op één paard wedden. Het zou kunnen, dat afhankelijk van je verbruik, het lukt om met het paneel de accu weer vol te krijgen.

Echter. De bus in de schaduw of een bewolkte dag en het paneel doet vrijwel niets.

Heb je een hefdak, dan is het maar net, hoe het dak gericht is. Je kunt vooraf wel bedenken, dat je de meest gunstige positie ten opzichte van de zon neemt, maar dat kan lang niet altijd. Wat ik dan wel eens doe, als het dak bijvoorbeeld naar het noorden staat is het dak naar beneden. Dan vangen de panelen meer licht. Moet de zon wel schijnen natuurlijk.
Primair zetten wij de bus altijd zo gunstig mogelijk ten opzichte van de wind.

Voor meer, zie mijn blog, link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accus voor starten en huishoud.

Bericht door Multivan Generation »

Als je een accu vervangt bij een auto, welke voorzien is van een start/stop-systeem,
dan kun je een accu plaatsen met meer capaciteit, echter zijn er wel beperkingen.

Start/stop-accu's zijn speciale gevallen en je kunt er niet zomaar alles inkwakken.
Bijvoorbeeld een Exide ES1000 is een perfecte accu, maar ongeschikt voor start/stop-systeem verwacht ik.

Ten tweede: als je een andere accu(lees: grotere capaciteit) monteert, dan is het wel zo netjes dat je dit aangeeft middels de VW-dealer of via VCDS bij je laadsysteem, zodat dat weet dat er een andere accu met meer capaciteit geladen moet worden, en hierop zijn gedrag kan aanpassen.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Accus voor starten en huishoud.

Bericht door Pascal-141 »

Peter 8 schreef: 10 aug 2022, 16:54 Mijn zelfbouwproject is bijna klaar, maar nu zijn we aanbeland bij de accu's.
De startaccu is nog redelijk, maar volgens mij kantje boord. Na een lange rit komt die tot 12,6 volt (na uurtje stilstaan gemeten). Maar als je dan bijv de deur opendoet, zodat het panel "oplicht" gaat die gelijk naar 12,3. als ik vervolgens alvast de gps aanzet om iets in te voeren heb ik nog 12,1v
Dus die moet nieuw. Er zit nu een 70ah accu in, maar ik dacht dat een 80ah accu ook wel kon (start stop systeem) en mijn keuze zou dan zij de Bossh55A11. Maar er is ook een Varta F21 startstop accu, maakt dat nog iets uit ? Of is er een andere erg goede accu?

Dan de huishoudaccu. die krijgt stroom uitsluitend van een 100wp zonnepaneel, effectief pakweg 5A max levert die. Maar ik dacht toch aan een 75AH deep cycle accu (hopelijk krijgt het kleine panel het voorelkaar deze te laden) en heb gevonden de Dynac Deep cycle 75ah. Is dat wat, of zijn er betere deep cycle accus in dat prijssegment van ongeveer 160 euro? Eventueel zou ik ook een 60ah accu kunnen nemen, past wellicht beter bij het kleine zonnepaneel.

Wat denken de kenners hierover?

Je kan een startaccu tot pakweg 95 a 100 Ah kwijt in de originele plaats , maar dan moet je (zoals Multivan Generation al vermeldde) die grotere batterijcapaciteit ook (laten) instellen in de ECU zodat deze correct geladen word. En neem wel een batterij die geschikt is voor start/stop systeem .

Wat betreft de huishoudbatterij : waarom zou je zo'n kleintje nemen ? Beter deze meteen ruim genoeg nemen , dan krijg je later geen spijt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie