Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EXPED MEGAMAT

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

Wij gaan een Volkswagen T5 camper aanschaffen en willen gaan slapen op het slaaphefdak (zodat er beneden niet omgebouwd hoeft te worden en er wat ruimte overblijft). Dit slaaphefdak is gewoon een plank dus daar moet nog iets van een matras op. Om te voorkomen dat er bij het gaan rijden alsnog een hoop verbouwd moet worden willen we het matras kunnen laten liggen. Volgens de bouwer van de camper is daar 5 cm hoogte voor. Uiteraard kunnen de slaapzakken kussens niet blijven liggen als t dak dicht moet. Nu hebben wij gekeken naar een EXPED MEGAMAT matras, deze is om te slapen 10 cm dik maar als je m leeg laat lopen (het zo’n zelfopblaasbaar matras) kan ie zeker tot 5 cm zakken zodat het hefdak naar beneden kan en we het matras dus kunnen laten liggen. Wie o wie heeft ervaring met dit matras , zowel qua gebruik zoals wij dat zien als het hopelijk goed slapen erop? Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen bij de eventuele aanschaf ervan. Mochten jullie andere tips hebben waarbij we het matras ook zoals hiervoor beschreven kunnen gebruiken dan is dat uiteraard ook welkom. Heel veel dank! Groet, Linda
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Hanz »

Het lijkt mij geen handige oplossing. Zo'n zelfopblazende matras kan je niet leeg laten lopen maar die moet je oprollen met het ventiel open om de lucht eruit te krijgen.
Dat betekent dat je hem uit je slaapdak moet halen om hem op te rollen.en dan met het ventiel dicht weer uitrollen en terugleggen. Probeer maar eens een 10 cm dik matras uit je slaapdak te halen, dat is een behoorlijk geworstel. En waar rol je die op? Beneden in de camper is daar nauwelijks plaats voor dus moet je ermee naar buiten. Ga maar eens zo'n matras bekijken, dan snap je hoe onhandelbaar zoiets in een campertje is.
Ik zou gewoon een matras laten maken van 5 cm dik en als je dat te dun vindt dan neem je een tweede matras die je in bijvoorbeeld drie delen kan opvouwen die je er 's nachts overheen legt en overdag achter de bank opbergt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door krekwakwol »

Wij hebben onlangs een 10cm self inflatable uitgeprobeerd bij een kampeerwinkel.

Ik denk als je de dop open hebt,dat hij door het gewicht van het dak wel teruggaat naar 5 cm.

Of je zou een 12V luchtpompje kunnen gebruiken/aanpassen om hem half leeg te zuigen.
Ik zou dat wel aandurven, slapen op 5 cm daartegen weer niet.
Maar ook dat is weer persoonlijk.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 20 aug 2022, 21:03 Ik denk als je de dop open hebt,dat hij door het gewicht van het dak wel teruggaat naar 5 cm.
Dat zou kunnen. Mijn ervaring met dunnere inflatable matjes is dat je best wel kracht met zetten om ze met oprollen leeg te krijgen. En bij leegdrukken door het dak te laten zakken moet je een vrij groot oppervlak in één keer indrukken. Het zou kunnen dat het sluiten van het dak daardoor erg zwaar wordt. Misschien kan je bij een winkel zo'n matras op proef mee krijgen om eens te proberen of dat werkt. Of naar de winkel rijden en ter plekke testen.
Exped is op zich wel een goed merk en wat ik lees over deze matras is dat het wel lekker ligt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door eindgebruiker »

Ervaring met de 7,5cm versie: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 98#p496498

En hier het leeg laten lopen van een Megamat (vanaf 3:45)
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

Dank alvast voor de reacties!! @Hanz het is niet de bedoeling dat we ze helemaal.leeg laten lopen. Zolang ze maar niet meer dikker zijn dan 5 cm (opgeblazen zijn ze 10 dus de helft eruit). Ze blijven op de bedplank liggen. Ik bedacht me nog dat als we s ochtends wakker worden ik meteen t ventiel open zet en dat er dan door nog even te blijven liggen er misschien al genoeg lucht uit gaat om tot die 5cm te komen.... iemand daar ervaring mee?? Oprollen hoeft dus niet.
@krekwakwol 12v pompje om de lucht eruit te halen mocht bovenstaande niet lukken zou ook n optie zijn
Het dak laten helpen lijkt me wat eng...dak moet heel blijven...
@eindgebruiker goede ervaring dus...maar loopt de lucht er uiteindelijk deels (50%) vanzelf uit (incl even erop blijven liggen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Multivan Generation »

LindadeJong schreef: 20 aug 2022, 17:11 Wij gaan een Volkswagen T5 camper aanschaffen en willen gaan slapen op het slaaphefdak (zodat er beneden niet omgebouwd hoeft te worden en er wat ruimte overblijft). Groet, Linda
Zou het zelf eigenlijk niet doen.
Is nogal lastig met in je bed stappen, en de dakschaal kan maar een beperkt gewicht hebben...

Liever zou ik onder het hefdak slapen..
#zondagmorgen scherpte.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

Ik dacht toen ik het tikte van " er klopt iets niet" 😂 Maar no worry's ..Ik zal erONDER gaan slapen 😉 Maarre...nog tips mbt dit onderwerp Multivan?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de maximale hoogte die je kwijt kunt eerst bepalen en dan naar Joan's comfortschuim in Katwijk rijden en proef gaan liggen en daar bestellen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

Ja dat is dus 5 mss max 6 cm….of je voor die dikte een ‘ gewoon’ matras hebt waar je ook goed op slaapt weet ik niet. Die exped megamat slaapt goed lees ik overal maar is dus opgeblazen te dik. Als die leeg kan tot vijf centimeter dikte zonder dat ik m handmatig echt op moet rollen maar alleen door er met een open ventiel nog een half uurtje op te blijven liggen is dat wat ik zoek. Maar ja, dat laatste hoopvol van een ervaringsdeskundige te horen
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Stigting »

Ik volg dit even!

Zelf leg ik, als ik boven slaap (onder het dak!), een matras van ca 8 cm bovenop het matras die standaard kan blijven liggen. Om het matras op te rollen gebruik ik twee spanbandjes met een kliksysteem. Het eerste was ik doe als ik aankom op bestemming is het dak omhoog en hup het matras er op. Kost me denk ik een paar minuten en het ligt geweldig.

Ik snap ook wel dat dit niet ideaal is, maar het bevalt me eigenlijk prima.

Welke maat had je in gedachten? Er staat me iets bij dat de duo te breed is. Wil je dan twee losse neerleggen?
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

@Stigting. Ja je blijft dan toch nog naast je slaapspullen matjes oprollen en weer beneden kwijt moeten kunnen… onze bedplank is 110 cm breed en 190 lang dus dat wordt ook nog n uitdaging qua maat….
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Stigting »

Ja, mijn bedplank was ook 110 breed, en kon me nog herinneren dat daardoor de exped voor mij sowieso afviel in verband met de maten van de mat die niet lekker passen op de plank. Mag ik vragen welk merk hefdak je hebt aangeschaft?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Hanz »

Er is een duo-versie van de Megamat van 183 x 104 cm. Een beetje kort maar die zal onder de meeste slaaphefdaken wel passen.
Ik zou je adviseren om gewoon naar een goede kampeerwinkel te gaan en daar zo'n mat bekijken. Zelf ervaren hoe makkelijk de mat leegloopt als je erop blijft liggen met open ventiel en of hij dan dun genoeg wordt om onder je gesloten dak te passen. Of iets een goede matras voor je is weet je niet uit filmpjes of verhalen maar door er zelf op te gaan liggen.
En denk ook eens na over de tip van Peter over de matrassen van Joan's (zitten ook in IJmuiden). Ik heb daar zelf een 7 cm dikke matras laten maken voor mijn T4 California en dat ligt voor ons prima. En je kunt daar op alle materialen en diktes proefliggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

@Stigting Ja 110cm is wel een lastige maat. Die Exped matrassen zijn natuurlijk vaste maten dus dan moet je met 1 of 2 matrassen maar net uitkomen. Welk merk dak onze camperbouwer erop zet weet ik niet eerlijk gezegd…
@Hanz die maat moet wel passen alleen is 104 wsl dus net te smal….en het is al zo smal. En ja ik ga zeker de tip van Peter bekijken want IJmuiden is hier 20 m’n vandaan. Fijn als je t uit mag proberen, liefst een nacht erop slapen natuurlijk. Ik moet dan wel eerst 100% zekerheid van de camperbouwer hebben over de echt maximale dikte van het matras bij dicht dak.
Plaats reactie