Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EXPED MEGAMAT

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door krekwakwol »

Dan zou ik toch eerst het dak in het echt willen zien/opmeten, dan weet je zeker welke maat matras je kwijt kunt, want als de plank 110 breed is, zou je best nog een rand kunnen hebben, zodat je een iets bredere matras kunt plaatsen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 22 aug 2022, 00:02 Dan zou ik toch eerst het dak in het echt willen zien/opmeten, dan weet je zeker welke maat matras je kwijt kunt, want als de plank 110 breed is, zou je best nog een rand kunnen hebben, zodat je een iets bredere matras kunt plaatsen.
+1
Als je niet weet welk dak er op komt en je hebt de exacte maten nog niet dan zou ik me voorlopig niet druk maken over een matras.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Multivan Generation »

En het is vaak technisch mogelijk om je bedplank je verlagen zodat je een dikkere vaste matras kwijt kunt.

Heb je al plaatjes van jullie hefdak?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

We hebben het dak wel gezien maar niet precies genoeg opgemeten helaas. Ik kan dit uiteraard bij de camperbouwer navragen na hun vakantie. En nee druk maken erom doe ik niet maar het is ook gewoon leuk ermee bezig te zijn.
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Luuk741 »

Hierbij meld ik me ook even, ik werd al aangehaald in een ander topic zag ik. Wij hebben inderdaad de exped met een dikte van 7.5 cm gekozen. We zijn er net 3,5 week mee weggeweest en hebben er heerlijk op geslapen.

Voordat ik het dak sluit blijf ik er op liggen met het ventiel open. Ik vouw hem dan (gewoon in de tent dus) nog een keer op waarbij ik er weer op ga zitten. Op die manier verliest ie voldoende lucht om het hefdak weer, zonder al enige moeite te sluiten. Wij hebben bewust voor deze gekozen. Ik heb het idee dat bij ons dat een 10cm dikke megamat niet fijn zou passen. Het is nu een kwestie van de meeste lucht eruit duwen en klaar, maar wij hadden geen zin om het matras elke keer volledig en strak op te moeten rollen.
:campingT4
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Renew »

Ik heb ervaring met een 2 persoons inflatable en onder het Hefdak op de slaapplank te slapen.😉
Een 2 persoons van 110 cm is nogal een geworstel om die leeg te krijgen. Helemaal in de zomer als het wat warmer is.😅
Wij hebben nu 2 1persoons inflatables, dat is wat werkbaarder. (En slapen beneden in een Extent)

Je moet ook even kijken hoeveel ruimte je boven overhoud met een 10 cm dik matras.
Qua ruimte om boven met 2 volwassenen te slapen is al krap vind ik.

Ook een niet opgeblazen inflatables (Bardani) ging net aan onder een ingeklapt Hefdak (FSL)
Ik moest ook goed opletten met het tentdoek goed naar binnen gevouwen te krijgen over de inflatable heen.

Goed uitproberen dus!!!!
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

@luuk. Dank voor je antwoord, jullie hebben echt hetzelfde idee als wat ik in mijn hoofd had en graag uit de praktijk wilde horen. Wat goed te horen dat dit dus wel mogelijk is. En fijn dat 7,5cm goed slaapt.
@renew 2x 1 persoons is idd wat hanteerbaarder, dank voor deze tip

Ben superblij met al jullie reacties. DANK
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Jan anno NU »

Ik lees dat er een T5 camper wordt aangeschaft.
Maarrr er moet nog een hefdak op !
Dat is dus geen officiele camper tot nu toe.
Dan zou ik eens de mogelijkheden gaan bekijken voor een knappe en brede slaapbank.
110 cm breed om te slapen is toch wel erg Smal.
En gewoon een hefdak met plank waar je wat bagage dumpt als er moet worden overnacht.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Multivan Generation »

@lindadejong,
lees aub nog eens alle(!) reacties door in plaats van alleen diegene die passen/aansluiten bij hetgeen je bevestigd wilt zien..

Er staan meer nuttige tips en overwegingen in als alleen de bevestiging dat een 7,5 cm Exped self-inflatable lekker slaapt.

Doe er je voordeel mee..
Mijn ervaring(in een smalle trekkerstent), 2 losse matjes gaan onderling verschuiven.

Doe er je voordeel mee.

Belangrijkste is, welk dak heb je besteld en welke mogelijkheden heeft dat dak?
Is het bijvoorbeeld een Reimo of een SCA dan hebben die daken de mogelijkheden dat ze een Froli systeem hebben,
waarbij je met een matrasdikte van 30 a 35 mm al prima comfortabel kunt slapen.
En ben je wellicht al oplossingen aan het zoeken, terwijl dat voorbarig kan zijn..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door Renew »

@multivan:
Als de twee 1 pers matrasjes er strak inpassen dan schuiven ze absoluut niet.
Mochten ze wel schuiven, dan zijn daar pasklare oplossingen voor om de matjes aan elkaar te koppelen

Maar wat je ook gaat doen; ga eerst zelf proef liggen want elk lijf is wel anders😀
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door krekwakwol »

krekwakwol schreef: 20 aug 2022, 21:03 Wij hebben onlangs een 10cm self inflatable uitgeprobeerd bij een kampeerwinkel.

Ik denk als je de dop open hebt,dat hij door het gewicht van het dak wel teruggaat naar 5 cm.

Of je zou een 12V luchtpompje kunnen gebruiken/aanpassen om hem half leeg te zuigen.
Ik zou dat wel aandurven, slapen op 5 cm daartegen weer niet.
Maar ook dat is weer persoonlijk.
Ik kwam net zo'n pompje tegen op de site van kampeerhal Roden.
Dit bedoel ik dus.
https://www.kampeerhalroden.nl/slapen/l ... isch-combi

Alsje goed op de afbeelding van het doosje kiikt, dan zie je dat hij kan blazen en zuigen.
Screenshot_20220827-101228_Outlook.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door eurocook »

Bij een Exped mat maak je het ventiel in de midden open, de mat is binnen een paar seconden leeg. Twee een persoons matten kan je met een paar spanbandjes aan elkaar koppelen.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: EXPED MEGAMAT

Bericht door LindadeJong »

Ik ben door meerdere van jullie toch echt overtuigd van de exped mat. Ik weet inmiddels dat de ruimte tussen dak en bedplank 8 cm is dus mss past die van 10 cm wel😀
Plaats reactie