Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

B20 in Zweden / waarschuwing

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

B20 in Zweden / waarschuwing

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb het vermoeden, dat ik in Zweden per ongeluk B20 diesel getankt heb.

Van de website van de ANWB:
Er is ook diesel verkrijgbaar met onder de naam ACP Evolution Diesel (bij Preem-tankstations) en ECO20 (bij OKQ8-tankstations) die bestaat uit ongeveer 80% gewone diesel en 20% biodiesel. Deze diesel is mogelijk niet geschikt voor auto's die op standaarddiesel rijden.
Na de vakantie ben ik naar mijn garage gegaan, om een afspraak te maken voor een check. Ik vond de bus zwaar lopen, met name in z’n 1 en 2. Net of de bus ook last van de warmte had. Dus voor morgen een afspraak gemaakt. Daarna opnieuw getankt. Na de tankbeurt is het probleem eigenlijk weg. Bus loopt weer als vanouds. Nu is die B20 ook weer vermengd met B7, want zeker in het buitenland heb ik de gewoonte om als de tank nog voor een kwart vol is, opnieuw te tanken. Na Zweden in Duitsland weer getankt, dus er zal redelijk vermengd zijn. Toch ga ik morgen nog even langs om dit te overleggen, maar ook omdat ik soms een wat onbestemd geluid hoor. Niet in de motor, maar in de aandrijving. Zelf wen je soms aan dit soort geluiden, dus ik laat mijn garage er voor zekerheid toch naar kijken.

Over de B20 brandstof. Komt dit iemand bekend voor? En anders wellicht een waarschuwing voor andere Zweden bezoekers. Kijk voor de zekerheid op het vulpistool of je wel B7 tankt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: B20 in Zweden / waarschuwing

Bericht door bvddobb »

Mickel Moen schreef: 21 aug 2022, 21:55 Over de B20 brandstof. Komt dit iemand bekend voor? En anders wellicht een waarschuwing voor andere Zweden bezoekers. Kijk voor de zekerheid op het vulpistool of je wel B7 tankt.
In zoverre bekend dat ik deze zomer in Zweden op een gegeven moment óók met een vulpistool in de hand stond, en toen dacht: “Huh? B20 (stond op het pistool)? Da’s nie goe!”. Dus niet getankt, en naar de pomp ernaast gereden, waar ze B7 hadden. Goede waarschuwing!

Overigens tank ik op aangeven van het Duitse forum bijna altijd Aral ultimate als ik kan, om ook die 7 procent biodiesel te voorkomen: zij zouden vlgs dat forum een soort ontheffing hebben voor een synthetische non-biotoevoeging voor die 7 procent. (??).
Plaats reactie