Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Hallo,
Afgelopen week rook ik een brandlucht tijdens het kamperen, het kwam bij de koelkast vandaan dus ik heb gelijk de plaat naast de koelkast verwijderd en alle zekeringen overal uitgetrokken. Het bleek niet de koelkast te zijn maar de accu lader die in brand stond. Er was een lader in gebouwd door een bedrijf (factuur heb ik er nog bij), door de vorige eigenaar die niet hiervoor bedoelt was gok ik zo.
Bij tools n more (fraron) heb ik de ‘namaak’ Westfalia lader gekocht. Aangezien een tweedehands lader van Westfalia duurder was dan deze nieuwe. Alles werkt weer. Ik twijfel alleen nog over de instellingen. Er zitten namelijk accu’s in de T4 waar ik zelf niks over weet. Heeft iemand van jullie ervaring met de instellingen van de fraron lader?
Accu 1:
https://www.porza.nl/product/accu-batte ... m-019sppla
Accu 2:
https://www.kwik-fit.com/batteries/search/details/019SP
En heeft iemand tips hoe ik het beste de kabel van de lader naar de start accu kan trekken? Heeft iemand dit al gedaan zelf?
Alvast bedankt!
Afgelopen week rook ik een brandlucht tijdens het kamperen, het kwam bij de koelkast vandaan dus ik heb gelijk de plaat naast de koelkast verwijderd en alle zekeringen overal uitgetrokken. Het bleek niet de koelkast te zijn maar de accu lader die in brand stond. Er was een lader in gebouwd door een bedrijf (factuur heb ik er nog bij), door de vorige eigenaar die niet hiervoor bedoelt was gok ik zo.
Bij tools n more (fraron) heb ik de ‘namaak’ Westfalia lader gekocht. Aangezien een tweedehands lader van Westfalia duurder was dan deze nieuwe. Alles werkt weer. Ik twijfel alleen nog over de instellingen. Er zitten namelijk accu’s in de T4 waar ik zelf niks over weet. Heeft iemand van jullie ervaring met de instellingen van de fraron lader?
Accu 1:
https://www.porza.nl/product/accu-batte ... m-019sppla
Accu 2:
https://www.kwik-fit.com/batteries/search/details/019SP
En heeft iemand tips hoe ik het beste de kabel van de lader naar de start accu kan trekken? Heeft iemand dit al gedaan zelf?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door goon326 op 09 sep 2022, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Re: Fraron/Tools n More lader inbouwen
Wij hadden een vergelijkbaar probleem deze zomer, onze lader is doorgebrand. Zie mijn topic over de vervanging van de originele Westfalia lader door de door jou genoemde lader.
Ik heb hem er overigens net vandaag in gezet, alles lijkt het te doen, inclusief het stekkersymbooltje op de boordcomputer
Als ik de links zo bekijk zitten er bij jou twee startaccus in. Zijn deze beide bedoeld als huishoudaccu of is 1 van de twee je startaccu (dit omdat de vervangende lader zowel je huishoud als je startaccu kan opladen)?
Voor zover ik weet zijn startaccus voor auto's niet bijzonder geschikt als huishoudaccu.Dit vanwege het nogal afwijkende gebruik (startaccu kortstondig veel stroom, huishoudaccu juist langdurig minder stroom). Maar dat even terzijde.
Ik moest bij het instellen van de acculader overigens ook behoorlijk zoeken naar de specificaties van mijn eigen huishoudaccu om te kunnen bepalen wat het laadprofiel zou moeten zijn.
Ik heb een 120Ah AGM accu.
Uiteindelijk de conclusie getrokken dat het ene laadprofiel betrekking heeft op de absorptie spanning, voor een gewone loodzuur accu is dat 14,4 Volt, voor een LiFePo4 ook 14, 4 en voor een AGM accu is de absorptiespanning hoger, rond 14,7 (bij die van mij staat 14,6-14,8 V).
De onderhoudsspanning is het andere schuifje op de Fraron-lader, dat is de spanning die gebruikt wordt bij het druppelladen (als de accu vol is maar op vol gehouden moet worden).
Bij de accuspecificaties moet je dus naar absorptiespanning en onderhoudsspanning kijken.
Succes! (Als je het niet al lang gefixed hebt)
Ik heb hem er overigens net vandaag in gezet, alles lijkt het te doen, inclusief het stekkersymbooltje op de boordcomputer
Als ik de links zo bekijk zitten er bij jou twee startaccus in. Zijn deze beide bedoeld als huishoudaccu of is 1 van de twee je startaccu (dit omdat de vervangende lader zowel je huishoud als je startaccu kan opladen)?
Voor zover ik weet zijn startaccus voor auto's niet bijzonder geschikt als huishoudaccu.Dit vanwege het nogal afwijkende gebruik (startaccu kortstondig veel stroom, huishoudaccu juist langdurig minder stroom). Maar dat even terzijde.
Ik moest bij het instellen van de acculader overigens ook behoorlijk zoeken naar de specificaties van mijn eigen huishoudaccu om te kunnen bepalen wat het laadprofiel zou moeten zijn.
Ik heb een 120Ah AGM accu.
Uiteindelijk de conclusie getrokken dat het ene laadprofiel betrekking heeft op de absorptie spanning, voor een gewone loodzuur accu is dat 14,4 Volt, voor een LiFePo4 ook 14, 4 en voor een AGM accu is de absorptiespanning hoger, rond 14,7 (bij die van mij staat 14,6-14,8 V).
De onderhoudsspanning is het andere schuifje op de Fraron-lader, dat is de spanning die gebruikt wordt bij het druppelladen (als de accu vol is maar op vol gehouden moet worden).
Bij de accuspecificaties moet je dus naar absorptiespanning en onderhoudsspanning kijken.
Succes! (Als je het niet al lang gefixed hebt)
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
Re: Fraron/Tools n More lader inbouwen
Inmiddels is de lader goed geïnstalleerd. Alleen heb ik nog mijn twijfels over hoe ik de start accu moet opladen. Ik het nu een kabel van de tweede uitgang van de oplader getrokken naar de scheidingsrelai waar de kabels van de start accu uitkomen. En dan de min naar het frame getrokken. Kan ik dit zomaar aansluiten en zo gebruiken? Of kan dit de scheidingsrelai kapot maken?
Dit zijn de twee uitgangen: En dit is hoe ik de plus en min heb aangesloten:
Dit zijn de twee uitgangen: En dit is hoe ik de plus en min heb aangesloten:
- Multivan Generation
- Berichten: 34178
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Als je de startaccu wilt opladen met de lader, dan zul je een ander (zogenoemd smart-) relais moeten gebruiken.
Zo'n relais kan naar 2 zijden doorlaten ipv het relais wat je nu hebt, wat alleen maar van dynamo naar huishoudaccu door kan laten.
Zo'n relais kan naar 2 zijden doorlaten ipv het relais wat je nu hebt, wat alleen maar van dynamo naar huishoudaccu door kan laten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Maar de Relai hoeft nu niks door te laten toch? Hij moet ze juist gescheiden houden nu toch? Want hij zit letterlijk op de aansluiting van de kabels die op de start accu aangesloten zitten? En de lader regelt alles omdat het een aparte aansluitingen zijn op de lader?Multivan Generation schreef: ↑09 sep 2022, 10:08 Als je de startaccu wilt opladen met de lader, dan zul je een ander (zogenoemd smart-) relais moeten gebruiken.
Zo'n relais kan naar 2 zijden doorlaten ipv het relais wat je nu hebt, wat alleen maar van dynamo naar huishoudaccu door kan laten.
- krekwakwol
- Berichten: 4082
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Lees je maar eens in op de data sheet van dit relais, deze laat ook stroom door van je huishoudaccu naar je startaccu als je huishoudaccu geladen wordt.
Geldt ook bij opladen via zonnepanelen op je bus.
Deze houdt beide accu's op spanning.
Ideaal.
https://www.bluepowershop.nl/accu/accus ... eider.html
Geldt ook bij opladen via zonnepanelen op je bus.
Deze houdt beide accu's op spanning.
Ideaal.
https://www.bluepowershop.nl/accu/accus ... eider.html
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34178
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Precies Arnold,
zo'n relais kan hij er beter tussen zetten.
Dan weet je tenminste zeker dat het werkt zoals hij in gedachten heeft.
Startaccu laden en daarna huishoudaccu gaat prima met jouw relais
Huishoudaccu laden met acculader gaat prima.
Via 230V acculader naar startaccu, daarvoor is je huidige relais ongeschikt.
Zie daarvoor de oplossing/ander relais zoals Arnold laat zien.
Groeten Peter
zo'n relais kan hij er beter tussen zetten.
Dan weet je tenminste zeker dat het werkt zoals hij in gedachten heeft.
Startaccu laden en daarna huishoudaccu gaat prima met jouw relais
Huishoudaccu laden met acculader gaat prima.
Via 230V acculader naar startaccu, daarvoor is je huidige relais ongeschikt.
Zie daarvoor de oplossing/ander relais zoals Arnold laat zien.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Fraron/Tools n More lader inbouwen
Meten is Weten !goon326 schreef: ↑09 sep 2022, 09:58 Inmiddels is de lader goed geïnstalleerd. Alleen heb ik nog mijn twijfels over hoe ik de start accu moet opladen. Ik het nu een kabel van de tweede uitgang van de oplader getrokken naar de scheidingsrelai waar de kabels van de start accu uitkomen. En dan de min naar het frame getrokken. Kan ik dit zomaar aansluiten en zo gebruiken? Of kan dit de scheidingsrelai kapot maken?
Dit zijn de twee uitgangen:
BDC8BD89-0E62-4BC5-A47A-EF4375345591.jpeg
En dit is hoe ik de plus en min heb aangesloten:
BC69AA1A-16D5-4D53-81E5-431D0822AAE0.jpeg
Als je lader aan staat prik even met je voltmeter op de polen van de startaccu , loopt de spanning op dan werkt het.
Zo,n slim relais is wat netter , maar zoals ik het nu zie heb je gewoon de 2e uitgang van de lader aan de plus v.d. startaccu gehangen via die bout van het scheidingsrelais.
Persoonlijk zie ik niet in waarom je je startaccu zou gaan laden?
Die kan echt wel een paar weken stilstand overbruggen , of je moet bij -15 graden willen kamperen.
En niet bezuinigen op de vervanging van je startaccu.
Ga nu ook niet je auto starten als je lader aan staat ,om wat voor reden dan ook , beide uitgangen worden dan gekoppeld mocht je relais schakelen.
En mocht je besluiten om over te gaan op een smart relais dan gebruik je slechts 1 uitgang van je lader uiteraard.
Een smart relais is bidirektioneel.
Re: Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Ik heb ook een cyrix smartrelais erin zitten omdat ik ook graag mijn startaccu wil kunnen laden. Dit om 2 redenen.
Op de camping luisteren wij graag muziek, dit gaat over de startaccu.
Tevens gebruiken wij regelmatig de waterstandkachel, ik heb het nu zo aangesloten dat de kachel zelf werkt op de huishoudaccu maar mijn climatronic schakelt ook in en dus de kachelmotor en deze gaat over de startaccu.
In de winter stekker ik regelmatig om mijn accu’s in goede conditie te houden.
Op de camping luisteren wij graag muziek, dit gaat over de startaccu.
Tevens gebruiken wij regelmatig de waterstandkachel, ik heb het nu zo aangesloten dat de kachel zelf werkt op de huishoudaccu maar mijn climatronic schakelt ook in en dus de kachelmotor en deze gaat over de startaccu.
In de winter stekker ik regelmatig om mijn accu’s in goede conditie te houden.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Inmiddels tijdje verder, alles gaat goed met de lader. Nu overgestapt op een lithium accu, en hem op lithium stand gezet. Alleen nu wordt hij wel erg heet, mensen hier ervaring mee? Kan mijn hand er max 4 tellen op houden.
Re: Fraron/Tools n More lader aansluiten op start accu?
Lader is terug gestuurd geweest naar de fabriek, blijkt dat deze laders 60 graden mogen worden, en volgens zette hij zichzelf pas uit bij 80 graden want er zit dus ook een beveiliging op, en er was niks mis met de lader. Wel apart naar mijn inziens dat deze laders zo warm mogen worden. Ik heb de lader inmiddels vervangen door een andere lader.