Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Ik lees al jaren mee op het forum als naslagwerk bij kleine en grotere problemen met onze bus.
Tijdens onze vakantie in de bloedhitte in Italie braakte onze T4 Westfalia California uit 1996 een flinke rookwolk uit en een behoorlijke stank van verbrand plastic.
De boosdoener bleek al snel onder de kledingkast te zitten. Wij vermoedden kortsluiting bij de accu of de koelkast dus in allerijl hebben we de 'walstroom' ontkoppeld wat er in ieder geval voor zorgde dat het niet erger werd.
Vervolgens het bed opzij en de kastjes naast het bed open gemaakt. Na enig zoeken (ook hier op het forum) viel de verdenking op de acculader. De acculader is immers inmiddels 26 jaar oud dus vermoedelijk wel aan het einde van zijn leven.
Ik heb de acculader verwijderd (220 stekker er uit, 6 polige stekker er uit en een paar schroefjes waarmee hij op de bodemplaat zat) en de acculader zelf open geschroefd.
Het zag er niet best uit! Een hoop zwarte drab en een behoorlijke walm. Ik ga er vanuit dat hij niet meer te redden is, ook niet door ons medeforumlid Henk.
De originele lader wordt af en toe nog verkocht door poptop:
https://www.poptopshop.nl/a-24465332/el ... escription
Ik ben nu op zoek naar een passende vervanger en kwam op het model dat Fraron in Duitsland aanbiedt.
https://www.fraron.de/en/batterieladege ... -85926235/
Ik heb ze ook gebeld en zij zeggen dat het min of meer plug & play is. De 6-polige stekker zou kloppen en verder is er een voedingskabel die al in de bus ligt en waarvan ik verwacht dat ik die kan hergebruiken. Zo niet, dan gebruik ik de nieuwe - ik moet dan alleen een nieuwe aansluiting maken op de walstroom.
Er zijn wel 2 dingen waar ik aan twijfel:
a)Er zit een kabeltje bij voor een temperatuursensor, vermoedelijk een sensor om de temperatuur van de huishoudaccu te monitoren (wordt deze te heet, dan schakelt de lader af). Weet iemand of deze een oude temperatuursensor op de accu moet vervangen? Of zat die er niet op en kan ik er dus iets bijplaatsen (op de juiste accupool schroeven?).
b)Het vermogen van deze lader. Dit is nu 12 Ampere en die van de oude lader schijnbaar ook. Mag ik er van uit gaan dat de originele bekabeling van de bus dit aan kan? Ik wil niet een nieuw probleem en risico op brand veroorzaken.
Vast dank voor jullie advies!
Tijdens onze vakantie in de bloedhitte in Italie braakte onze T4 Westfalia California uit 1996 een flinke rookwolk uit en een behoorlijke stank van verbrand plastic.
De boosdoener bleek al snel onder de kledingkast te zitten. Wij vermoedden kortsluiting bij de accu of de koelkast dus in allerijl hebben we de 'walstroom' ontkoppeld wat er in ieder geval voor zorgde dat het niet erger werd.
Vervolgens het bed opzij en de kastjes naast het bed open gemaakt. Na enig zoeken (ook hier op het forum) viel de verdenking op de acculader. De acculader is immers inmiddels 26 jaar oud dus vermoedelijk wel aan het einde van zijn leven.
Ik heb de acculader verwijderd (220 stekker er uit, 6 polige stekker er uit en een paar schroefjes waarmee hij op de bodemplaat zat) en de acculader zelf open geschroefd.
Het zag er niet best uit! Een hoop zwarte drab en een behoorlijke walm. Ik ga er vanuit dat hij niet meer te redden is, ook niet door ons medeforumlid Henk.
De originele lader wordt af en toe nog verkocht door poptop:
https://www.poptopshop.nl/a-24465332/el ... escription
Ik ben nu op zoek naar een passende vervanger en kwam op het model dat Fraron in Duitsland aanbiedt.
https://www.fraron.de/en/batterieladege ... -85926235/
Ik heb ze ook gebeld en zij zeggen dat het min of meer plug & play is. De 6-polige stekker zou kloppen en verder is er een voedingskabel die al in de bus ligt en waarvan ik verwacht dat ik die kan hergebruiken. Zo niet, dan gebruik ik de nieuwe - ik moet dan alleen een nieuwe aansluiting maken op de walstroom.
Er zijn wel 2 dingen waar ik aan twijfel:
a)Er zit een kabeltje bij voor een temperatuursensor, vermoedelijk een sensor om de temperatuur van de huishoudaccu te monitoren (wordt deze te heet, dan schakelt de lader af). Weet iemand of deze een oude temperatuursensor op de accu moet vervangen? Of zat die er niet op en kan ik er dus iets bijplaatsen (op de juiste accupool schroeven?).
b)Het vermogen van deze lader. Dit is nu 12 Ampere en die van de oude lader schijnbaar ook. Mag ik er van uit gaan dat de originele bekabeling van de bus dit aan kan? Ik wil niet een nieuw probleem en risico op brand veroorzaken.
Vast dank voor jullie advies!
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK


Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
HenkK kan heel veel repareren. Ik zou hem eerst aan hem voorleggen.
De antwoorden op jouw vreagen:
A) Ja er moet een nieuwe sensor worden gebruikt. Draadje trekken en aansluiten. Niet moeilijk.
B) Ja, de oude bekabeling kan worden gebruikt. Fraron had eerst 20 amp laders en daar moest een deel van de bedrading voor worden aanpast. Nu is het echt Plug en Play.
De antwoorden op jouw vreagen:
A) Ja er moet een nieuwe sensor worden gebruikt. Draadje trekken en aansluiten. Niet moeilijk.
B) Ja, de oude bekabeling kan worden gebruikt. Fraron had eerst 20 amp laders en daar moest een deel van de bedrading voor worden aanpast. Nu is het echt Plug en Play.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Dank voor de snelle en positieve reactie!
Misschien stuur ik mijn oude lader nog naar HenkK voor hergebruik of iets maar mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe. De oude ziet er echt niet best meer uit en ik moet er niet aan denken dit akkefietje nog een keer mee te maken.


Misschien stuur ik mijn oude lader nog naar HenkK voor hergebruik of iets maar mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe. De oude ziet er echt niet best meer uit en ik moet er niet aan denken dit akkefietje nog een keer mee te maken.

T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK


- Multivan Generation
- Berichten: 34367
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Verstandig en zeker met oog op bedrijfszekerheid en garantie een goede keuze.
Wel jammer, dat als je een trouwe lezer bent, dat dit je dan 'overkomen' is tijdens de vakantie.
Had niet gehoeven..

Wel jammer, dat als je een trouwe lezer bent, dat dit je dan 'overkomen' is tijdens de vakantie.
Had niet gehoeven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Goedendag Allemaal,J vd Pal schreef: 25 aug 2022, 16:18 HenkK kan heel veel repareren. Ik zou hem eerst aan hem voorleggen.
De antwoorden op jouw vreagen:
A) Ja er moet een nieuwe sensor worden gebruikt. Draadje trekken en aansluiten. Niet moeilijk.
B) Ja, de oude bekabeling kan worden gebruikt. Fraron had eerst 20 amp laders en daar moest een deel van de bedrading voor worden aanpast. Nu is het echt Plug en Play.
Heb een vraag over antwoord A) Draadje trekken en aansluiten.
Van waar naar waar loopt dat draadje?
Oude sensor zit rechtsboven in de huishoudaccubak maar hoe die draad verder loop kan ik niet volgen.
Hartelijke Groet, duBBel
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 mar 2020, 18:31
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Hallo!
Hoe kan ik in contact komen met HenkK? Ik heb een doorgebrande lader die ik graag wil later repareren.....idm
Groeten van Erik
Hoe kan ik in contact komen met HenkK? Ik heb een doorgebrande lader die ik graag wil later repareren.....idm
Groeten van Erik
- Multivan Generation
- Berichten: 34367
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
https://weetjewel.nl/phpbb3/memberlist. ... ile&u=5498Kermit2019 schreef: 13 aug 2024, 11:53 Hallo!
Hoe kan ik in contact komen met HenkK? Ik heb een doorgebrande lader die ik graag wil later repareren.....idm
Groeten van Erik
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4292
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Zoek bij de leden (linksboven) op HenkK
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- HenkK
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Ik ben hier.
Henk
Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Even melden dat ik mijn defecte lader heb aangeboden aan Henkk. Eerst overwogen een vervangende lader te kopen maar na contact met Henkk de lader opgestuurd. De lader is als nieuw teruggekomen en werkt weer als voorheen. Dankbare groet, duBBel
Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?
Goede avond !
Ik ben sinds vorige week nieuw op het forum , uiteraard na "een probleem" met mijn T4 California waar ik info over ging zoeken en zodoende kom je dan al gauw hier terecht.
Mijn naam is Ap en heb al meer dan 30 jaar T4 ervaring , maar dan weer net niet met het Westfalia / California verhaal. Ik heb in de 90's vanaf dag 1 VW nieuwe T4's omgebouwd voor Taxi en rolstoelvervoer e.d. en sinds 2001 zit ik in de motorrevisie en ook daar heb ik tot op de dag van vandaag regelmatig met T4's (en natuurlijk nog véél meer met de T5 en T6 ) te maken. Dus wellicht kan ik daar ook mee helpen , al ben ik niet echt iemand die avonden kan slijten op een forum. Maar wie weet...
Mijn probleem is de meltdown van de acculader van een paar weken terug , gelukkig pas op de 1 na laatste dag van de vakantie dus behalve de stank hebben we er niet veel last van gehad. Nu ben ik redelijk technisch onderlegd , ook op electro gebied en heb het ding even open geschroefd en op het eerste oog lijkt het me een geplofte condensator. Of in ieder geval iets wat dat veroorzaakt heeft , maar ik kan er verder weinig mee ben ik bang.
Ik begrijp dat electro expert Henk hier doorgaans wel raad mee weet , het enige dat ik me afvraag is wat is een beter plan : deze lader repareren of een nieuwe alternatieve er in zetten. Ik ben meestal van mening beter een originele goed repareren dan een imitatie apparaat er in zetten maar misschien heb ik het mis. Ik weet ook niet hoe "degelijk" zo'n reparatie is. Sluit je dan alle potentiele problemen uit of blijft het dan toch een beetje Russisch roulette ? En zo'n nieuwe kost best geld , maar ook weer niet de wereld t.o.v een originele.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet , Ap
Ik ben sinds vorige week nieuw op het forum , uiteraard na "een probleem" met mijn T4 California waar ik info over ging zoeken en zodoende kom je dan al gauw hier terecht.
Mijn naam is Ap en heb al meer dan 30 jaar T4 ervaring , maar dan weer net niet met het Westfalia / California verhaal. Ik heb in de 90's vanaf dag 1 VW nieuwe T4's omgebouwd voor Taxi en rolstoelvervoer e.d. en sinds 2001 zit ik in de motorrevisie en ook daar heb ik tot op de dag van vandaag regelmatig met T4's (en natuurlijk nog véél meer met de T5 en T6 ) te maken. Dus wellicht kan ik daar ook mee helpen , al ben ik niet echt iemand die avonden kan slijten op een forum. Maar wie weet...
Mijn probleem is de meltdown van de acculader van een paar weken terug , gelukkig pas op de 1 na laatste dag van de vakantie dus behalve de stank hebben we er niet veel last van gehad. Nu ben ik redelijk technisch onderlegd , ook op electro gebied en heb het ding even open geschroefd en op het eerste oog lijkt het me een geplofte condensator. Of in ieder geval iets wat dat veroorzaakt heeft , maar ik kan er verder weinig mee ben ik bang.
Ik begrijp dat electro expert Henk hier doorgaans wel raad mee weet , het enige dat ik me afvraag is wat is een beter plan : deze lader repareren of een nieuwe alternatieve er in zetten. Ik ben meestal van mening beter een originele goed repareren dan een imitatie apparaat er in zetten maar misschien heb ik het mis. Ik weet ook niet hoe "degelijk" zo'n reparatie is. Sluit je dan alle potentiele problemen uit of blijft het dan toch een beetje Russisch roulette ? En zo'n nieuwe kost best geld , maar ook weer niet de wereld t.o.v een originele.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet , Ap