Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 lasproject

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

t4 lasproject

Bericht door Theetje4 »

Helaas Helaas... mijn auto kwam niet meer door de APK er moet behoorlijk wat aan gelast worden. voor sommige mensen betekend dat €7000,- euro ophoesten voor andere verkoop van de auto en voor een paar mensen betekend dat lekker zelf doen. Ik sta behoorlijk aan het begin van lassen aan auto's maar toch ga ik het doen. Ik ben nu vooral nog bezig met mijn camper bouwen dus wanneer ik eraan begin weet ik nog niet. Alvast een topic starten kan geen kwaad want er is hier behoorlijk wat kennis.

Ik heb al een winkelmandje gevuld bij winparts van € 500,- :ie en nog eens € 100,- op een andere webshop waar ze ook binnenschermen verkopen.

aan beide zijden moet ik nieuwe dorpels, spatbord en wielkast lijsten voor en achter plus binnenschermen. de tankdop, plaat onder grill, deel tussen schuifdeur en deur passagiers kant, een stuk midden onder bestuurderskant (geen idee hoe men dat noemt) en diverse stukken chassis balk onder de bus (waar ik gewoon plaat over ga lassen)

Afbeelding
die twee roestige platen aan de bumper balk zijn van de bullbar... die gaat er niet terug op ik vond het maar lelijk.

Ik had er eerder aan kunnen beginnen maar dat is vooral onwetendheid. Zodra ik wat meer foto's heb zal ik ze plaatsen, Roest is net als naakt zijn: aan mensen dichtbij durf je het best te laten zien maar op internet plaatsen liever niet. Opmerkingen tips heel erg welkom.
:driveT4 :T44EVER
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: t4 lasproject

Bericht door pwhooftman »

Succes! Een tip van mij: stop met het camperbouwen en regel eerst dit. Misschien moet je bij het lassen nog ergens bij van binnenuit. En stel je voor dat het tegenvalt en je het niet voor elkaar krijgt...

En, dek je hele bus en vooral de ramen goed af want de vonken van het slijpen vliegen overal heen en vormen pitjes en vliegroest op alles wat niet bedekt is.
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: t4 lasproject

Bericht door Theetje4 »

pwhooftman schreef: 26 aug 2022, 08:45 Succes! Een tip van mij: stop met het camperbouwen en regel eerst dit. Misschien moet je bij het lassen nog ergens bij van binnenuit. En stel je voor dat het tegenvalt en je het niet voor elkaar krijgt...

En, dek je hele bus en vooral de ramen goed af want de vonken van het slijpen vliegen overal heen en vormen pitjes en vliegroest op alles wat niet bedekt is.
Yes, dank voor de tip. De camper is weer een andere bus lukt er wel heel erg op. Deze bus is praktisch leeg, ik heb hem zelf betimmer aan de binnenkant maar dat is er zo uit.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: t4 lasproject

Bericht door odorf »

Ik heb mijn roest ook gewoon laten zien hoor. En ik ben normaal geen exhibisionist.
(Zie onderschrift -projecten-)

Ik ben ook met vallen en opstaan zelf begonnen met 0 ervaring op dat vlak. Steeds een beetje meer. Als je lekker aan het lassen gaat; zorg voor een oppomp-plantenspuit gevuld met water binnen handbreik (en van te voren opgepompt) hier kun je snel beginnende brandjes mee blussen. Want dat gebeurt onherroepelijk. Wat bescherming in een koker, of wat lakwerk. Als je de boel warmstookt gaat dat snel fikken.

Inderdaad, ramen beschermen zoals hierboven genoemd is ook een goede tip. Accu los is er nog een.

En steeds passen en meten en passen en meten. Pas als het helemaal goed zit hechten en vastlassen.

Platen over je chassisdelen lassen zie ik niet helemaal voor mij. Hoe en waar was je dat van plan?

Succes in ieder geval!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: t4 lasproject

Bericht door Theetje4 »

@odorf Jou project is vrij indrukwekkend! Petje af.

Brand is inderdaad een ding. Ik heb al een keer een mantel van een kabelboom in de fik gezet toen ik die bullbar erop zette :muur

Ze noemen dat oversize delen op winparts. Daar had ik gelijk van gemaakt dat ze over de originele carrosserie gezet worden. Maar misschien is het oversize omdat je er hoe dan ook wat af slijpt? Ik heb geen idee waar ik het over heb.

Hoe dan ook ik lees ook dat die plaatwerk delen van winparts niet helemaal correct zijn… maar originele delen vind ik nergens. Dus ik denk dat ik er wel aan vast zit.

Wat ik nooit heb gegrepen is hoe je nu je plaat aan de binnenkant beschermt tegen roest. Je brand door de verf heen en houd kaal metaal over. Ik zie vaak genoeg auto’s waaraan gelast is waar de roest als eerst terug komt op de las naden. Hoe kan ik dat voorkomen?
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: t4 lasproject

Bericht door arjanzevenaar »

Als je de autodoc app download kan je kiezen tussen verschillende fabrikanten, welke beter of slechter zijn kan je opzoeken. Ook zijn er reviews te lezen van de verschillende fabrikanten.

Als je platen last kan je het voorbehandelen met inox lasspray, dit brand je niet weg. Daarna in de 2k epoxy zetten en met strijkbare kit de naden dichtmaken. Bij zichtwerk de platen compleet aflassen. Neem de tijd om de stukken goed passend te maken.
IMG-20220902-WA0002.jpg
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: t4 lasproject

Bericht door Theetje4 »

arjanzevenaar schreef: 02 sep 2022, 00:08 Als je de autodoc app download kan je kiezen tussen verschillende fabrikanten, welke beter of slechter zijn kan je opzoeken. Ook zijn er reviews te lezen van de verschillende fabrikanten.

Als je platen last kan je het voorbehandelen met inox lasspray, dit brand je niet weg. Daarna in de 2k epoxy zetten en met strijkbare kit de naden dichtmaken. Bij zichtwerk de platen compleet aflassen. Neem de tijd om de stukken goed passend te maken.
IMG-20220902-WA0002.jpg
Oké, die app zal ik eens bekijken. :toppie

Lasspray is waarschijnlijk wat de Amerikanen weld thru noemen daar heb ik wel wat video’s van gevonden. Maar ook daar blijft een stuk onbehandeld.

Niet om je werk af te kraken maar zo ziet het eruit net nadat de primer er op zit. Na een aantal jaar zal het ongetwijfeld anders zien. Nogmaals ik heb de ervaring niet maar zie laswerk zo vaak terug komen met roest dat ik af vraag wat ik precies wel moet doen en wat niet. Ik heb een foto van een donor waar een vergelijkbare reparatie is gedaan die nu alweer begint te scheuren en waar roest alweer begint op te spelen. Ik zal binnenkort een foto plaatsen.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: t4 lasproject

Bericht door arjanzevenaar »

En daar sla je de spijker op zijn kop. Alle oldtimers hebben extra aandacht nodig, hoe je het ook doet het zal na een aantal jaar weer aandacht nodig hebben, is het niet op dezelfde plek dan wel op een andere plek. Daarnaast ligt het er ook aan hoe je de oldtimer behandelt, is het een buitenslaper of staat hij warm en droog. Zelfs een complete geraustaureerde bus die helemaal compleet is behandeld zal na verloop van tijd weer gaan roesten, metaal werkt en de conserveringsmiddelen die je gaat gebruiken zijn niet voor de eeuwigheid. Het mooiste voorbeeld is dat de eerste tesla's na enkele jaren ook al gingen roesten, domweg om het feit dat het vakmanschap een belangrijk deel uitmaakt van de procedure om de conserveringsmiddelen op de juiste manier te gebruiken. Mijn tip is blijf weg van de automaterialen zaak en zeker de action. Ga naar een goeie zaak die autolakken verkoopt en koop daar je spullen en laat je goed informeren.
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: t4 lasproject

Bericht door Theetje4 »

arjanzevenaar schreef: 02 sep 2022, 08:04 En daar sla je de spijker op zijn kop. Alle oldtimers hebben extra aandacht nodig, hoe je het ook doet het zal na een aantal jaar weer aandacht nodig hebben, is het niet op dezelfde plek dan wel op een andere plek. Daarnaast ligt het er ook aan hoe je de oldtimer behandelt, is het een buitenslaper of staat hij warm en droog. Zelfs een complete geraustaureerde bus die helemaal compleet is behandeld zal na verloop van tijd weer gaan roesten, metaal werkt en de conserveringsmiddelen die je gaat gebruiken zijn niet voor de eeuwigheid. Het mooiste voorbeeld is dat de eerste tesla's na enkele jaren ook al gingen roesten, domweg om het feit dat het vakmanschap een belangrijk deel uitmaakt van de procedure om de conserveringsmiddelen op de juiste manier te gebruiken. Mijn tip is blijf weg van de automaterialen zaak en zeker de action. Ga naar een goeie zaak die autolakken verkoopt en koop daar je spullen en laat je goed informeren.
Helder! Dat heb je goed verwoord. Ik ga gewoon mijn best doen en als het na een paar jaar weer terug komt werk ik het weer bij.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: t4 lasproject

Bericht door Remco_T5 »

Vroeger behandelde ik kokerbalken door er via een gaatje een slang doorheen te steken welke aan een tectylbus zat. Door te spuiten en rustig terug te trekken werd de binnenkant voorzien van een beschermende laag. Misschien is dat nog een idee?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: t4 lasproject

Bericht door odorf »

De grootste vervangingen heb ik in 2016 gedaan. Daar is tot op heden geen nieuwe zichtbare roest aan het ontstaan.
Maar je houdt het ook niet 100% perfect tegen. Ter geruststelling; iedere puntlas die in de fabriek wordt gemaakt roest rondom licht. Ook hier wordt de bescherming weggebrand. Volledig verzinken is de beste oplossing. Dit heeft in beperkte mate een zelfherstellend vermogen.

Maar inderdaad zoals hierboven geschreven. Het scheelt enorm of de bus droog staat of niet.

Wat Arjanzevenaar hierboven aanhaalt kan ik alleen maar onderschrijven; waar mogelijk aan de binnenzijden doorlasbare primer. En goede kwaliteitsverf. Bij voorkeur alles op basis van 2 componenten. (2K Epoxy primer 2K aflak)

Bij overlappen heb ik nog sterk verdunde primer tussen de naden laten lopen. Maar zwaartekracht werkt niet altijd mee.

Als laatste op wat Remco schrijft; na afloop goed conserveren is ook iets om de tijd voor te nemen. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van ‘klassieke’ Tectyl. Dit droogt na verloop van tijd uit waardoor er toch barsten in de beschermlaag onstaan. Ik heb inmiddels goede ervaringen met was-soorten. Zoals Sikagard Cavity Wax. (Maar er zijn meer soorten en merken) Mike Sanders Fett is ook een bekende, maar de verwerking vind ik nogal complex met verwarmen enzo.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
heidienjoost
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43

Re: t4 lasproject

Bericht door heidienjoost »

Mijn T4 uit 1991 is APK afgekeurd op onderstaande roestplek op het chassis. De garage stelde voor er een plaatje overheen te lassen maar dat klinkt mij als lapwerk in de oren.

Het gebogen onderste stuk lijkt een apart deel te zijn. Weet iemand of dat hele stuk kan worden vervangen en hoe het heet (om te zoeken of het nog te koop is)?

Ik ben van plan om hierna alle wielbakken maar weer een schoon te borstelen en met zwarte tectiel te behandelen. Of zijn daar betere oplossingen voor?
0BCBF169-2CC9-4085-80AF-CE710AF18F74.jpeg
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: t4 lasproject

Bericht door arjanzevenaar »

heidienjoost schreef: 06 sep 2022, 09:04 Mijn T4 uit 1991 is APK afgekeurd op onderstaande roestplek op het chassis. De garage stelde voor er een plaatje overheen te lassen maar dat klinkt mij als lapwerk in de oren.

Het gebogen onderste stuk lijkt een apart deel te zijn. Weet iemand of dat hele stuk kan worden vervangen en hoe het heet (om te zoeken of het nog te koop is)?

Ik ben van plan om hierna alle wielbakken maar weer een schoon te borstelen en met zwarte tectiel te behandelen. Of zijn daar betere oplossingen voor?

0BCBF169-2CC9-4085-80AF-CE710AF18F74.jpeg
foto is van de binnenkant wielkast ? Er is veel te koop voor de T4, waarom zou dat toch zijn... :bifun

Tectiel ben ik niet echt fan van, maar eroverheen borstelen en dan tectiel erop spuiten dan roest het nog harder, ja klopt dat je het dan niet meer ziet maar dan zie je het pas als er gaten in vallen en dan ben je te laat :bonk. als je volgens mij google op "roest preventie auto" dan heb je leesvoer voor uren...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: t4 lasproject

Bericht door odorf »

@Heidienjoost;

Link >> Verbeterde versterkingsprofielen.
Misschien een alternatief? (Geen binding mee)

Maar maak anders even eigen onderwerp aan, nu kapen jullie dat van Theetje4 :yes
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: t4 lasproject

Bericht door Theetje4 »

Om een beetje te oefenen een van de zijpanelen alvast aangepakt. Deze had ik ook nieuw kunnen kopen maar ik moet een beetje op de uitgaven letten op dit moment in betere tijden kan ik altijd nog een compleet nieuwe kopen en deze laten spuiten.

Wat ik heb gedaan is de de onderste rand eraf geslepen, die rand plat geslagen en uitgetekend op een stuk plaat dat uit de andere bus kwam (zit er toch al een coating op) die het ik er vervolgens aan gelast. Ik kon er nog van 2 kanten bij dus hij is rondom weer gespoten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de plaat is op sommige plekken wel heel dun geworden dus dat neem in mee voor als ik straks aan de bus zelf ga lassen. Bij het weg slijpen van de lasnaden ben ik iets de enthousiast geweest. Ik probeerde het zo te doen dat ik geen body filler hoefde te gebruiken. Dat heb ik uiteindelijk toch wel moeten doen. maar nogmaals mocht deze snel gaan roesten kan ik altijd nog een nieuwe kopen.

De platen zijn inmiddels binnen. in 2 leveringen allebei via autodoc. opmerkelijk was dat 1 levering met slechts 2 onderdelen super goed verpakt was met plastic folie over de plaat en de ander met veel meer plaatwerk letterlijk in de doos gegooid is met wat karton erop... Ook een super grote doos dus de koerier heeft er ook lekker mee gesmeten... echt jammer.
Plaats reactie