Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met het zelf plaatsen van zonnepanelen op het hefdak van een t4 california (1992), waar moet ik op letten? Wat zijn goede merken prijs kwaliteit verhouding? En hoe werk je de kabels het beste weg? Wellicht zonder gaten te hoeven boren in je dak?

Hebben mensen wellicht foto's van hoe ze het ingebouwd hebben?

En zouden die zonnepanelen kunnen samenwerken met de fraron lader (vervanger van de A10 lader) en de twee keer 100 aH loodaccu(denk dat het gewoon een soort start accu's zijn) die erin zitten.

En hoe groot moet het paneel zijn om de accu een beetje op peil te houden als je de koelkast dag en nacht laat draaien. De originele koelkast zit er nog in.

Alvast bedankt,
Bijlagen
08BCB666-B80E-4EC3-BC5B-9F75E5B7CE9E.jpeg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Mickel Moen »

Hier wat leesvoer:

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html

Wat het laden betreft. Je sluit de solarlader ook direct op de accu’s aan. Bij twee hh-accu’s de min op de ene en de plus op de andere.

De laatste vraag is het moeilijkst te beantwoorden. Te veel verschillende factoren die een rol spelen.

Allereerst natuurlijk je totaal verbruik.

Wat de koelkast betreft is het verbruik afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij warm weer verbruikt deze veel meer.

Dan de panelen. Die leveren als er voldoende licht is. Bij donker weer leveren ze vrijwel niets.
Dan is de richting van je hefdak nog van belang. Sta je met het hefdak en dus de panelen naar het noorden gericht, is de opbrengst beduidend minder dan als hij op het zuiden staat. De schaduw van een boom erop en ook dan zal de opbrengst teleurstellend zijn.

Een ding is zeker. Met panelen verleng je de tijd dat je vrij kunt staan. Hoeveel is dus afhankelijk van de omstandigheden.

Je kunt een en ander berekenen. Ook dat is te vinden op mijn blog:

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... 2v-dc.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2019/03 ... ik-en.html

Of het een T4, T5 of T6 is maakt verder niet veel verschil.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Hanz »

goon326 schreef: 20 sep 2022, 09:36 . . . en de twee keer 100 aH loodaccu(denk dat het gewoon een soort start accu's zijn) die erin zitten.
Als je dit niet zeker weet zou ik dat als eerste goed uitzoeken. Gewone standaard loodaccu's kunnen bij het laden gasvorming veroorzaken en in de camperruimte is dat gevaarlijk. Over (veilige) huishoudaccu's is op het forum al heel veel geschreven, dus even de zoekfunctie gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

:bonk
Mickel Moen schreef: 20 sep 2022, 12:44 Hier wat leesvoer:

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html

Wat het laden betreft. Je sluit de solarlader ook direct op de accu’s aan. Bij twee hh-accu’s de min op de ene en de plus op de andere.

De laatste vraag is het moeilijkst te beantwoorden. Te veel verschillende factoren die een rol spelen.

Allereerst natuurlijk je totaal verbruik.

Wat de koelkast betreft is het verbruik afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij warm weer verbruikt deze veel meer.

Dan de panelen. Die leveren als er voldoende licht is. Bij donker weer leveren ze vrijwel niets.
Dan is de richting van je hefdak nog van belang. Sta je met het hefdak en dus de panelen naar het noorden gericht, is de opbrengst beduidend minder dan als hij op het zuiden staat. De schaduw van een boom erop en ook dan zal de opbrengst teleurstellend zijn.

Een ding is zeker. Met panelen verleng je de tijd dat je vrij kunt staan. Hoeveel is dus afhankelijk van de omstandigheden.

Je kunt een en ander berekenen. Ook dat is te vinden op mijn blog:

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... 2v-dc.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2019/03 ... ik-en.html

Of het een T4, T5 of T6 is maakt verder niet veel verschil.

Bedankt! Ga ik doorlezen!
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

Hanz schreef: 20 sep 2022, 14:00
goon326 schreef: 20 sep 2022, 09:36 . . . en de twee keer 100 aH loodaccu(denk dat het gewoon een soort start accu's zijn) die erin zitten.
Als je dit niet zeker weet zou ik dat als eerste goed uitzoeken. Gewone standaard loodaccu's kunnen bij het laden gasvorming veroorzaken en in de camperruimte is dat gevaarlijk. Over (veilige) huishoudaccu's is op het forum al heel veel geschreven, dus even de zoekfunctie gebruiken.
Goeie, ga ik eens uitzoeken. Ik heb deze accu’s erin zitten:

https://www.porza.nl/product/accu-batte ... m-019sppla

https://www.kwik-fit.com/batteries/search/details/019SP

Die zaten er al in toen ik hem kocht. Enig idee of deze kwaad kunnen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Hanz »

Volgens mij zijn dit allebei gewone startaccu's en niet geschikt als huishoudaccu in een camper. Ten eerste vanwege het gevaar van knalgas bij het opladen en ook omdat startaccu's geschikt zijn om korte tijd veel vermogen te leveren (om te starten) en niet om gedurende langere tijd constant belast te worden, bijvoorbeeld door apparatuur in je camper. Maar anderen op dit forum weten hier vast nog veel meer over.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

Hanz schreef: 20 sep 2022, 18:58 Volgens mij zijn dit allebei gewone startaccu's en niet geschikt als huishoudaccu in een camper. Ten eerste vanwege het gevaar van knalgas bij het opladen en ook omdat startaccu's geschikt zijn om korte tijd veel vermogen te leveren (om te starten) en niet om gedurende langere tijd constant belast te worden, bijvoorbeeld door apparatuur in je camper. Maar anderen op dit forum weten hier vast nog veel meer over.
Bedankt, ik ga de accu's deze winter vervangen. Heb jij nog aanbevelingen voor bedrijven voor zonnepanelen en alle toebehoren?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door krekwakwol »

Je zou hier eens kunnen informeren, Victron is een gerenommeerd merk.
https://www.bluepowershop.nl/

Zelf heb ik 2 chinese panelen, maar dat is een gok die ik genomen heb en die al 3 jaar goed functioneren, wel met een Victron MPPT solarcontroller er achter.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Beckontheroad »

Als je de bus niet gebruikt, staat ie dan binnen of buiten?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

krekwakwol schreef: 21 sep 2022, 13:11 Je zou hier eens kunnen informeren, Victron is een gerenommeerd merk.
https://www.bluepowershop.nl/

Zelf heb ik 2 chinese panelen, maar dat is een gok die ik genomen heb en die al 3 jaar goed functioneren, wel met een Victron MPPT solarcontroller er achter.
Welke panelen heb jij en hoeveel Wp? Kun je de accu er goed mee bijhouden met gebruik van een koelkast?
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

Beckontheroad schreef: 21 sep 2022, 13:41 Als je de bus niet gebruikt, staat ie dan binnen of buiten?
JB
Zomers staat hij buiten en soms onder de carport. S winters staat hij binnen in de schuur.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Beckontheroad »

Panelen op je dak werken als die buiten staat, anders weinig zin.
Al een koffer paneel overwogen?
Gebruik je alleen met vakantie als je t nodig hebt. Je bus in de schaduw, panelen in de zon

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

Beckontheroad schreef: 21 sep 2022, 14:26 Panelen op je dak werken als die buiten staat, anders weinig zin.
Al een koffer paneel overwogen?
Gebruik je alleen met vakantie als je t nodig hebt. Je bus in de schaduw, panelen in de zon

JB
Ik heb in de winter geen panelen nodig, dan staat hij netjes binnen aan de druppel lader. Het gaat mij om dat ik zomers panelen heb als ik op vakantie ben. Wil graag een vaste installatie op het dak.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Beckontheroad »

goon326 schreef: 21 sep 2022, 14:28
Beckontheroad schreef: 21 sep 2022, 14:26 Panelen op je dak werken als die buiten staat, anders weinig zin.
Al een koffer paneel overwogen?
Gebruik je alleen met vakantie als je t nodig hebt. Je bus in de schaduw, panelen in de zon

JB
Ik heb in de winter geen panelen nodig, dan staat hij netjes binnen aan de druppel lader. Het gaat mij om dat ik zomers panelen heb als ik op vakantie ben. Wil graag een vaste installatie op het dak.
Dan sta je ook in de zon met je bus ...geen schaduw..
;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

Beckontheroad schreef: 21 sep 2022, 14:26
Dan sta je ook in de zon met je bus ...geen schaduw..
;)

JB
Ja dat klopt ja!
Plaats reactie