Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

@multivan generation: ik hou je advies in beraad. Voorlopig nog wat spelen met mijn multimeter. :toppie

Omdat het zo mooi weer is en blijft, moet ik er van profiteren en dus ben ik vandaag weer aan de slag gegaan.

Bovenblad met gootsteen en gaspitten is verwijderd en dan zie je dit:
overzicht bovenop ijskast.jpeg
Het witte doosje is door de vader van de vorige eigenares aangebracht toen hij de miniboiler (Truma) aansloot.
Dit zit in het witte doosje.
in doosje.jpeg
Zo'n splitter is best indrukwekkend.
splitterding.jpeg
Verder zie je hier eigenlijk enkele elektrische verbindingen, geen intelligente elektronica/diodes en zo.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Het elektrische schema heb ik dan natuurlijk ook zo correct mogelijk opgetekend.
Wie wilt kan ik wel een full size jpeg doorsturen.
elektrisch schema.jpeg
Nu het bovenblad weggenomen is, kan ik duidelijk bepalen hoe die LSB-schakelaar is aangesloten.
Dat is behoorlijk rechttoe-rechtaan. Dat zie je op het schema.

Ik weet ondertussen ook min of meer waar de blauwe draad vandaan komt. Die lijkt me belangrijk omdat hij met beide contacten 85 van beide relais is verbonden.
De blauwe draad verdwijnt dus onder de vloer, en komt tevoorschijn aan de zekeringen onder het dashboard.
blauwedraad verdwijnt onder vloer.jpeg
Hier is de verbinding van de blauwe draad. Maar ik heb geen flauw benul met welke zekering die nou verbonden is. Of hoe ik dat kan bepalen. En of het belangrijk is.
blauwe draad.jpeg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Heel eerlijk, ik heb nu wel het schema, maar ik heb altijd moeite om dat te interpreteren. Wat gebeurt er als de LSB-schakelaar niet is ingeschakeld (ok, er lijkt dan niks te laden blijkbaar). En wat gebeurt er als die wél wordt ingeschakeld, want dan springt ie wel degelijk aan.

En wat is de rol van die blauwe draad?

Wat kunnen we er nu uit concluderen, is ook de hamvraag. Zou de HH-accu inderdaad moeten opladen als 1) netstroom is aangesloten en 2) de LSB-schakelaar niet is ingeschakeld? En zoja, waar zit de fout?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

De blauwe draad is de sturing van de scheidingsrelais, waardoor beide accu's tijdens het rijden worden opgeladen.
De LSB- schakelaar dient inderdaad enkel om de startaccu op te laden, bij stilstand.
Volgende stap: uitzoeken of die oude lader krachtig genoeg is om beide accu's e laden, desnoods vervangen door een nieuwe, eventueel in combi met zo'n slimme relais.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Zo,
Nu kan ik tenminste met een gerust hart zo'n moderne relais een bijpassende lader kopen. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

We zijn twee weken verder, en ik ben een zeer tevreden man. De nodige aanpassingen zijn net achter de rug.
Op aangeven van Multivan-man heb ik de oude lader vervangen door een Victron Bluesmart Ip65 12v/7A lader en een Cyrix ct 120 relais.
Concreet heb ik de kabels van de scheidingsrelaishouder losgepeuterd zodat ik die kon hergebruiken. Die zijn namelijk elk voorzien van een mooie koperen kabelverbinder, het was zonde om die zomaar weg te knippen. Dan heb ik verlengkabeltjes van zo'n 15cm gemaakt en op het relais aangesloten.
Pin 85 (start assist) heb ik niet in gebruik genomen.
De blauwe sturingkabel heb ik gewoon opzij gelegd met wat krimpkous over de klem. Idem met de rode en zwarte kabel die op de oude lader waren aangesloten.
20221113_100449.jpg
Plus, aangezien die LSB-knop zijn nut kwijt was en die DIN- aansluiting behoorlijk onpraktisch is, heb ik die vervangen door twee usbpoortjes. En die LSB-knop is nu een USB-aan/uit-knop geworden. :toppie
20221113_094406.jpg
En nu op naar het volgend project: het inbouwen van een cruise control. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Multivan Generation »

Kijk lekker gemoderniseerd en belangrijker, betrouwbaarder geworden 👍
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie