Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppelings probleempje
koppelings probleempje
Hallo, ik heb sinds enkele maanden mijn tweede T4 en heb hiermee een probleem met de koppeling.
Het is een 2,5 TDI 102pk van 2002 met ong. 118 000km.
Het pedaal grijpt heel vroeg aan, dus bij het minste dal je het laat opkomen vertrekt de auto al.
Als je een paar keer pompt met het pedaal wordt de slag een beetje langer, maar dat gaat dan na een aantal keren ontkoppelen terug weg.
Laatst heb ik achterwaarts moeten vertrekken op een vrij sleile helling en dat ging zonder slippen van de koppeling dus het zou mij verwonderen dat deze versleten is.
Kan het zijn dat er lucht op het systeem zit ?
Wel is het zo dat toen ik de wagen enkele dagen in mijn bezit had, ik gemerkt heb dat het koppelingspedaal niet meer helemaal terug in de normale stand kon terugkomen, omdat er een stuk van de bekleding onder de stuurkolom in de weg zat.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er zo een hele tijd mee rondgereden.
Is er iemand die dit probleem kent en/ of er wat aan gedaan kan worden ?
Dank bij voorbaat voor de eventuele oplossingen die er al of niet kunnen gegeven worden.
Tja, een eerste post en al direkt met problemen komen aanzetten
Het is een 2,5 TDI 102pk van 2002 met ong. 118 000km.
Het pedaal grijpt heel vroeg aan, dus bij het minste dal je het laat opkomen vertrekt de auto al.
Als je een paar keer pompt met het pedaal wordt de slag een beetje langer, maar dat gaat dan na een aantal keren ontkoppelen terug weg.
Laatst heb ik achterwaarts moeten vertrekken op een vrij sleile helling en dat ging zonder slippen van de koppeling dus het zou mij verwonderen dat deze versleten is.
Kan het zijn dat er lucht op het systeem zit ?
Wel is het zo dat toen ik de wagen enkele dagen in mijn bezit had, ik gemerkt heb dat het koppelingspedaal niet meer helemaal terug in de normale stand kon terugkomen, omdat er een stuk van de bekleding onder de stuurkolom in de weg zat.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er zo een hele tijd mee rondgereden.
Is er iemand die dit probleem kent en/ of er wat aan gedaan kan worden ?
Dank bij voorbaat voor de eventuele oplossingen die er al of niet kunnen gegeven worden.
Tja, een eerste post en al direkt met problemen komen aanzetten
RON
Volgens mij heeft het te maken met het feit dat het koppelingspedaal een hele tijd niet terug in de volledige vrijstand kon terugkomen.
Maar vraag me niet waarom
Kan iemand mij uitleggen of en hoe je de koppeling moet ontluchten ?
Ik heb ook eens een truukje toegepast dat ik wel eens gebruik om een remsysteem van een motorfiets te ontluchten.
Namelijk de voorrem inknijpen en vastzetten met een tiewrap.
Zo kunnen eventuele luchtbelletjes opstijgen naar het reservoir van de remvloeistof.
Daarom heb een nachtje het koppelingspedaal ingedrukt gehouden met het skateboard van mijn zoon
Dat gaf het effect van terug een pedaal te hebben met een normale slag, maar evengoed verdween het weer na een tijdje rijden.
Daarom dacht ik aan lucht in het systeem.
Ook denk ik dat de remvloeistof op 5jaar nooit vervangen is geweest.
De auto is nooit dealer onderhouden geweest.
Maar vraag me niet waarom
Kan iemand mij uitleggen of en hoe je de koppeling moet ontluchten ?
Ik heb ook eens een truukje toegepast dat ik wel eens gebruik om een remsysteem van een motorfiets te ontluchten.
Namelijk de voorrem inknijpen en vastzetten met een tiewrap.
Zo kunnen eventuele luchtbelletjes opstijgen naar het reservoir van de remvloeistof.
Daarom heb een nachtje het koppelingspedaal ingedrukt gehouden met het skateboard van mijn zoon
Dat gaf het effect van terug een pedaal te hebben met een normale slag, maar evengoed verdween het weer na een tijdje rijden.
Daarom dacht ik aan lucht in het systeem.
Ook denk ik dat de remvloeistof op 5jaar nooit vervangen is geweest.
De auto is nooit dealer onderhouden geweest.
RON
Ontluchten zou ik zeggen.
ER zijn 3 nippels waar je moet ontluchten.
Te beginnen bij het pedaal (commandocilinder)
dan bij de versnellingsbak stofkapje weg halen dan kom je bij het nippeltje van de werkcilinder en als laatste boven naast het resevoir.
Gebruik altijd een slangetje met een potje waar in je het opvangt
Remvloestof is heel agressief spul.
Als het in je oog komt dan kan je voorlopig niks meer zien en het doet vreselijk veel pijn. (spreek uit ervaring)
Na het ontluchten een paar maal pompen en het pedaal komt weer helemaal omhoog.
succes PeterR
ER zijn 3 nippels waar je moet ontluchten.
Te beginnen bij het pedaal (commandocilinder)
dan bij de versnellingsbak stofkapje weg halen dan kom je bij het nippeltje van de werkcilinder en als laatste boven naast het resevoir.
Gebruik altijd een slangetje met een potje waar in je het opvangt
Remvloestof is heel agressief spul.
Als het in je oog komt dan kan je voorlopig niks meer zien en het doet vreselijk veel pijn. (spreek uit ervaring)
Na het ontluchten een paar maal pompen en het pedaal komt weer helemaal omhoog.
succes PeterR
UPDATEdukerider schreef:Het is opgelost, het was lucht in het systeem
Het probleem WAS opgelost
Na meerdere keren ontluchten zowel boven als onder was telkens het probleem opgelost voor even en kwam het daarna terug.
Nu denk ik, en maat van me die nogal technisch is aangelegd, dat er één van de pompjes lucht in het systeem pompt, ofwel boven aan het pedaal of onder aan de versnellingsbak.
De vraag is nu natuurlijk WELK van de twee is de dader ?
Er is nergens lekkage zover ik kan zien.
Iemand een idee ?
RON
Ik weet het natuurlijk niet zeker.
Maar de commando cilinder wil nog wel eens kapot gaan, deze zit aan het pedaal.
De koppelingscilinder in de bak, deze is tevens het druklager gaat bijna noit kapot. Althans niet in het hydraulische gedeelte.
Maar de commando cilinder wil nog wel eens kapot gaan, deze zit aan het pedaal.
De koppelingscilinder in de bak, deze is tevens het druklager gaat bijna noit kapot. Althans niet in het hydraulische gedeelte.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Toch al een beetje hoop, ik heb niet veel zin om de bak eronderuit te slopen.Pim 328 schreef:Ik weet het natuurlijk niet zeker.
Maar de commando cilinder wil nog wel eens kapot gaan, deze zit aan het pedaal.
De koppelingscilinder in de bak, deze is tevens het druklager gaat bijna noit kapot. Althans niet in het hydraulische gedeelte.
RON
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen