Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 mistachterlicht werkt niet

vragen over de T5
Plaats reactie
franscal
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2022, 20:59

t5 mistachterlicht werkt niet

Bericht door franscal »

Hallo, ik ben net lid geworden...

Ik heb twee weken geleden een T5 multivan gekocht van 2007. Nu kom ik erachter dat mijn mist achterlicht niet werkt. De vorige eigenaar had tijdelijk een lamp onder de bus gemaakt als mist achterlicht maar die werkt ook niet.

Ik heb de de linkerachter licht los gehaald en daar hingen allemaal kabels los. Wat ik persoonlijk vreemd vind...

Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat het gaat werken?
Bijlagen
IMG_3003.jpg
IMG_3004.jpg
IMG_3005.jpg
Laatst gewijzigd door franscal op 08 okt 2022, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t5 mistachterlicht werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eerst eens in de trekhaakdoos als je die hebt.
Die willen wel eens storing geven.

Als daar corrosie inzit, of daar een doorverbinding gemaakt wordt, als zijnde dat er iets aan de trekhaak hangt, dan wordt het mistlicht van de auto uitgeschakeld.

Mocht je geen trekhaak hebben dan zou ik als eerste bij de juiste zekering kijken. En dat is weer afhankelijk van bouwjaar en type.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
franscal
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2022, 20:59

Re: t5 mistachterlicht werkt niet

Bericht door franscal »

Ik heb de 13 polige doos losgehaald. Zit geen corrosie zo als ik het kan zien.

Wel gaat de kabel naar links en naar rechts. Ook zit er een stekker (wit) die gaat ook naar linker achterlicht. Maar die zit daar niet aangesloten bij de lamp.

Ook zie ik bij de 13 polige stekker rood/geel, ook die is niet aangesloten bij linkerachterlicht.

Kan het zijn dat het achterlicht niet origineel is? Er kan maar 1 kabel aangesloten zitten. Terwijl er volgens mij drie stekkers aangesloten moeten worden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t5 mistachterlicht werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

normaal gezien komt alleen de ovaalvormige stekker naar buiten richting achterlicht, de rest heeft er niets mee van doen, v.w.b. achterlicht.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
franscal
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2022, 20:59

Re: t5 mistachterlicht werkt niet

Bericht door franscal »

Bij wie zou ik terecht om het te kunnen laten controleren? Ik ben niet zo goed met elektra.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: t5 mistachterlicht werkt niet

Bericht door peetjeadhdtje »

zoals Peter al vroeg, heb je een trekhaak steek er eens een paar keer een stekker in of contoleer of bij een aanhanger de mistlamp wel werkt.
Laatst gewijzigd door peetjeadhdtje op 26 feb 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: t5 mistachterlicht werkt niet

Bericht door SyncRoon »

De kabelboom die nu op je achterlicht zit met de extra losse stekkers is waarschijnlijk je trekhaakkabelboom. De rubber doorvoer met enkele stekker verbinding is de originele. De kabelboom voor trekhaak zit tussen de originele en achterlichtunit gemonteerd. Je kan eens proberen de originele kabelboom terug aan te sluiten op je achterlicht. Even de trekhaak er van tussen.

Verder kan je een aansluitschema van de 13 polige aansluiting opzoeken en de kleuren in kabelboom terugzoeken naar de stekkers om te zien of het goed zit. en meten, veel meten.
Groet, Ronald
Plaats reactie