Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistofniveau T4 zakt

vragen over de T4
Plaats reactie
jeroenkroon
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2019, 14:52

Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door jeroenkroon »

In de garage is meerdere keren naar het koelsysteem. Het koelsysteem is afgeperst en de manometer gaf geen terugval. Er is nergens koelvloeistoflekkage waarneembaar, behalve dat het niveau zakt in het koelreservoir. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik vul de vloeistof nu elke ongeveer 200 km bij 🤪

Het kenteken is 79-JV-DD (1992) en het chassisnummer WV2ZZZ70ZNH085478. Het is een 2.4
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door pwhooftman »

Tja, het blijft toch ergens, elke 200km bijvullen is veel..... Is het systeem afgeperst bij flink warme motor? Gaan de lamellen achter de radiateur (was-gestuurd) wel open? Gebruikelijk is om die vast te zetten in de open-stand.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door Multivan Generation »

Koppakking lek?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jeroenkroon
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2019, 14:52

Re: Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door jeroenkroon »

Dank voor jullie ideeen. Ik leg de vragen bij de garage die hem heeft bekeken aangezien ik zelf geen idee heb wat de antwoorden op jullie vragen zijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb destijds hetzelfde gehad, tijdens rijden zakte het koelvloeistof niveau. Na stilstand kwam het niveau terug.
Rondgereden met als diagnose een drukmeter in het koelsysteem gebouwd en vanaf het stuur uitleesbaar. Geen drukverhoging of verlies waargenomen. Uiteindelijk na anderhalf jaar de kop er af gehaald en zat er een minimale beschadiging in de koppakking.

Als ik jou was zou ik eerst het koelsysteem spoelen en koelvloeistof nalooppompje er tijdelijk tussenuit halen. En expansievat plus deksel vervangen. En daarna de radiateur goed spoelen en eventueel vervangen gezien de leeftijd.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jeroenkroon
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2019, 14:52

Re: Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door jeroenkroon »

Dank Peter voor je uitgebreide verhaal. Superfijn!
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door Nicolaas »

Hallo Jeroen,
Ik heb deze symptomen ook gehad met mijn T4, dat was dan wel een 2.5TD, 1999.
Koelvloeistof niveau zakte ook langzaam maar geen lekkage bij de motor of drukopbouw.

Na lang zoeken bleek het de kachelradiateur te zijn, in het kachelhuis zit een afvoer met een slangetje naar buiten onder de bodem. Mocht de kachelradiateur dus lek zijn dan komt er ter hoogte van de versnellingspook onder de auto wat vloeistof uit.
Dat is misschien nog wel wat om even te checken.

Succes!

Mvg Nico
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door Goldkiwi »

Hmm ik heb hetzelfde probleem, nog nergens een lekje kunnen vinden, maar er hangen soms wel wat druppels onderaan de auto dus er is sowieso ergens iets lek. Irritant om steeds bij te moeten vullen omdat ik het reservoir vaak met geen mogelijkheid los krijg :’)
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Koelvloeistofniveau T4 zakt

Bericht door Erik450 »

Bekend probleem idd, ik heb het ook met mijn tijdelijke bus.
Plaats reactie