Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door....? opgelost

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door....? opgelost

Bericht door fresco »

Mijn Stoelverwarming van het zitgedeelte van de bestuurdersstoel heeft het begeven. Meting bij de garage geeft aan dat het matje vervangen moet worden. Deze is echter niet meer origineel te krijgen volgens dealer.

Een autobekledingsbedrijf in de omgeving kan een alternatief matje plaatsen met 2standenschakelaar op de zijkant van de stoel. TotaalKosten ongeveer 230€.
Ik ga liever voor een complete versie met schakeling op dashboard.

Dus zelf op zoek gegaan naar een alternatief.
Tot nu toe alleen deze als een mogelijke geschikte vervanger gevonden: :
//www.ebay.de/itm/VW-Transporter-T5-03-09 ... ect=mobile

Is dit een goede oplossing ? Is er eventueel nog een goed alternatief?
Mijn “vakgarage” is bereid een aftermarket versie te plaatsen.

Alvast bedankt voor je hulp,
Frank
Laatst gewijzigd door fresco op 27 okt 2022, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door...? Opgelost

Bericht door fresco »

Ik heb toch maar de knoop doorgehakt.
Er is nergens in de buurt een goed alternatief te vinden naast de oplossing die het autobekledingbedrijf in Zwolle biedt.

Mijn argumenten om het toch zo op te lossen zijn:
1. Zitting en rug-gedeelte worden vervangen.dat is wel zo prettig.
2. Aansluiting op stroomvoorziening komt contactgestuurd via een schakelaar met 2 warmtestanden. Dat gaat dan denk ik vanuit de zekeringkast onder het dashboard.
3. Oude verwarmingsmatten met bekabeling worden verwijderd. De de stekker voor de stroomvoorziening gaat ongebruikt in de ruimte onder de stoel.
4. Garantie op product en installatie.

Al met al best een klusje. Wordt professioneel uitgevoerd en met het feit dat zowel zit- als ruggedeelte een verwarmingselement krijgt ( wel zo comfortabel) is naar mijn idee de kostprijs ( rond 230€) best redelijk.
Afspraak is gemaakt met het bedrijf. Vanaf volgende week woensdag kan de kou beginnen :). Voor wat betreft het rijden in de bus dan wel te verstaan......

Frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door....? opgelost

Bericht door Multivan Generation »

Verstandig dat je dit laat uitvoeren voor dat bedrag..

Vraag nadien wel even goed na, welke zekering het is en in welke zekeringkast. Er zitten er namelijk 2 kort boven elkaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door....? opgelost

Bericht door marrcel »

Ik ben even nieuwsgierig naar de schakeling van de twee warmte standen. Schakel je twee matjes in serie voor de lage stand en paralel voor de hoge stand?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door....? opgelost

Bericht door fresco »

Multivan Generation schreef: 27 okt 2022, 13:48 Verstandig dat je dit laat uitvoeren voor dat bedrag..

Vraag nadien wel even goed na, welke zekering het is en in welke zekeringkast. Er zitten er namelijk 2 kort boven elkaar.
Bedankt voor de tip peter. ik weet van die 2 boxen, heb zelf ook al eens tijdelijk "iets afgetapt", maarin iedr geval goed om dat even na te vragen.
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door....? opgelost

Bericht door fresco »

marrcel schreef: 28 okt 2022, 15:26 Ik ben even nieuwsgierig naar de schakeling van de twee warmte standen. Schakel je twee matjes in serie voor de lage stand en paralel voor de hoge stand?
Ook dit moet ik navragen. waarom trouwens parallel in de hoge stand tov laag in serie? vanwege de stroomvraag?
En bij parallelschakeling zal, als bijv het matje in de zitting kapot gaat, dan de rugzijde nog steeds verwarmen toch? tenzij de zekering kapot is natuurlijk.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door....? opgelost

Bericht door marrcel »

Als er sprake is van 2 stuks 12V matjes per stoel dan wordt met parallel bedreven de meeste stroom en vermogen verbruikt.
Dezelfde matjes in serie verbruiken minder stroom en vermogen.
Dat is dan de eenvoudige schakeling voor 2 standen. Hoog en laag.
Als je drie of traploos wil regelen dan zal je met een meer complexe schakeling aan de slag moeten. Ik hoop dat ik duidelijk ben.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Stoelverwarming vw t5 california 2006 vervangen door....? opgelost

Bericht door fresco »

marrcel schreef: 29 okt 2022, 20:52 Als er sprake is van 2 stuks 12V matjes per stoel dan wordt met parallel bedreven de meeste stroom en vermogen verbruikt.
Dezelfde matjes in serie verbruiken minder stroom en vermogen.
Dat is dan de eenvoudige schakeling voor 2 standen. Hoog en laag.
Als je drie of traploos wil regelen dan zal je met een meer complexe schakeling aan de slag moeten. Ik hoop dat ik duidelijk ben.
uitleg is helder, bedankt.
De schakerlaar die geplaatst wordt heeft een hoge en een lage stand voor de verwarming ( dus geen traploze ). ik vermoed gezien jouw uitleg dat de matjes in serie gelegd worden, maar zal het ook even vragen woensdag.
frank
Plaats reactie