Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsen en bagage trekhaak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Hallo,

Aangezien wij op zoek zijn naar meer bergruimte tijdens de vakantie denken wij aan een fietsendrager met opbergbox.

Er gaat 1 racefiets mee op vakantie.

Via Google zie ik weinig keus, kom eigenlijk alleen de Thule velospace xt2 tegen die beide kan.

Iemand ervaring?
Deze dragen kan je klappen maar geen idee of je hem kan klappen met box erop. Dat de fiets eraf moet is zo gedaan, die weegt 8 kilo. Maar de box eraf halen is een ander verhaal...

Of weet iemand een winkel waar deze te bezichtigen/te koop heeft?

Andere optie zou zijn een fietsendrager aan achterklep en rek met box op trekhaak maar dit zal een kostbaar geheel worden.

Dank alvast :)
Bijlagen
Screenshot_20221026-141932.png
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door Stigting »

Hoi,

Ik heb zelf de velospace xt3.

Ik vermoed, maar weet het dus niet zeker, dat de klep niet open kan met de xt2! Bij mijn xt3 gaat het perfect. Het scharnierpunt zit verder weg dan bij de xt2, waardoor de klep er net voorbij gaat.

Kost wat, maar vind het echt een top product.

Jouw plaatje is denk ik ook een xt3. Als je op de xt2 een fiets zet, blijft er weinig ruimte meer over voor een box.

Het klappen met zowel de fiets als de box zou dan geen probleem moeten zijn. Dat was voor mij absoluut een vereiste, dat je zonder gedoe de klep open moet kunnen maken.

Er zijn nog meer merken zoals Uebler of Atera DL3 waarbij dit ook kan.

Gr Ruud
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Bedankt voor je reactie. Blijkbaar kan ik slecht zoeken want wist niet dat er 2 verschillende waren.

Heb jij de velospace xt3 icm met fiets en box? Die kan klappen met spullen erop?
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door Stigting »

Nee, zonder de box, maar die kan sowieso mee klappen!
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Dat klinkt goed. Ik ga zoeken op velospace xt3 👍

Het geheel kan dus klappen met box erop, maar zou de achterklep dan ook nog open kunnen?

Weet iemand een winkel met dragers en boxen?
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door Stigting »

Ik heb de mijne online besteld.

Dakdragerwinkel.nl kan ze beide leveren zie ik en heeft een showroom schijnbaar.

Je was uiteraard welkom geweest om bij mij ook de xt3 te bekijken en testen, alleen toer ik momenteel door Spanje!

Succes, gr Ruud
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Weet iemand of de Thule Backspace XT trekhaakbox (icm met velospace xt3) past onder een Volkswagen achterklep drager (met 2 fietsen erop)?
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door MarkV »

Andere optie zou zijn een fietsendrager aan achterklep en rek met box op trekhaak maar dit zal een kostbaar geheel worden
.


Deze oplossing hebben wij, niet de goedkoopste oplossing inderdaad, maar werkt voor ons heel goed.

Trekhaakdrager is een Atera Strada DL3.
Trekhaakdrager is een Atera Strada DL3.
IMG_20220712_151412.jpg (60.85 KiB) 503 keer bekeken
Drager schuift naar achteren en klep kan open.
Drager schuift naar achteren en klep kan open.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Hoi Mark,

Jouw foto's ben ik zeker al tegen gekomen op het forum en alles al gegoolgd. Ziet eruit als een handige drager die goed kan klappen maar wij vonden de box wat aan de kleine kant?

Op marktplaats wel zo'n box gevonden die je ook aan de voorkant kan open klappen, zou ook nog een optie zijn.
Maar twijfelen weer of we de box stevig genoeg op de drager kunnen krijgen (beide zijn wij helaas totaal niet handig).

Vandaar dat wij uitkwamen bij de Thule, maar of dat dan weer past?

Lastig allemaal....
Zijn nu aan het verdiepen in een wegdraai arm :nuts

Dat het wat kost is niet erg ;)
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door MarkV »

De box die wij hebben (Zarges typ C klappbox) is uit mijn hoofd iets van 120x50x50cm.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Oh dat valt mee dan, hij oogt voor mij kleiner op de foto.

Hoe heb je hem bevestigd?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door SyncRoon »

Ik heb een MFT universele trekhaak drager waar je wisselbare rekken op kan zetten. bv voor fietsen, een laadbak etc. Ik heb een aluminium gereedschapskist erop of mijn actieframe voor werken langs de weg. De backcarrier drager met backwork frames waar je dan zelf je spullen op monteert. Ik heb rechtstreeks (zakelijk) bij de producent besteld via offerteaanvraag per mail.

https://mft.systems/
Groet, Ronald
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Dank, zal er eens op Googlen.
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

SyncRoon schreef: 13 nov 2022, 10:37 Ik heb een MFT universele trekhaak drager waar je wisselbare rekken op kan zetten. bv voor fietsen, een laadbak etc. Ik heb een aluminium gereedschapskist erop of mijn actieframe voor werken langs de weg. De backcarrier drager met backwork frames waar je dan zelf je spullen op monteert. Ik heb rechtstreeks (zakelijk) bij de producent besteld via offerteaanvraag per mail.

https://mft.systems/
Heb dit bekeken en moet zeggen dat het er goed uitziet! De drager is bijna 90 graden te kantelen.
Ik kam het volgende filmpje tegen en daarbij valt het mij op dat er geen verlichting of nummerbord op zitten. Volgens mij is de regel dat het lampen en nummerbord zichtbaar moet zijn en in principe zijn ze dat maar toch hebben bijna alle andere dragers wel verlichting/nummerbord. Iemand hier verstand van of dit mag?
Bijlagen
Screenshot_20221113-170321.png
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door MarkV »

LunaKim schreef:Oh dat valt mee dan, hij oogt voor mij kleiner op de foto.

Hoe heb je hem bevestigd?
Ik heb 2 balkjes in de lengterichting (van de bus) op de fietsendrager gemaakt, die simpel te verwijderen zijn. De kist staat op die balkjes en zit met 2 spanbanden vast, maar wel zodanig dat het deksel van de kist nog open kan.


LunaKim schreef:Volgens mij is de regel dat het lampen en nummerbord zichtbaar moet zijn en in principe zijn ze dat maar toch hebben bijna alle andere dragers wel verlichting/nummerbord. Iemand hier verstand van of dit mag?
Volgens mij moet dit ook inderdaad. De boxen van MFT hebben geïntegreerde verlichting, dus dan kan het. Nadeel vond ik dat als je box niet gebruikt deze veel ruimte inneemt. Onze Zarges kist is opklapbaar.

Verder leek me het omklappen van de MFT met een volle en zware box niet zo gemakkelijk. In ieder geval minder makkelijk dan de verschuivende Atera.
Bij het laatste stukje omklappen, om hem plat te leggen, draait het systeem volgens mij om de kogel van de trekhaak. Met een zware box vraag ik me af hoe gemakkelijk je de box dan weer recht op de kogel krijgt.
Laatst gewijzigd door MarkV op 13 nov 2022, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Plaats reactie