Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
- krekwakwol
- Berichten: 4113
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Dis is de beschrijving van een CVO.
Maar dit had je zelf ook kunnen googlen
Maar dit had je zelf ook kunnen googlen
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Bedankt voor je antwoord, Maar alles is door een RDW erkende inbouwer geplaatst. Alle gordelpunten zijn ook veilig verklaard. Het is puur een gewichtskwestie. De keurmeester zijn advies was om de maximum technische massa te verhogen. Lijkt me sterk dat die man hierover liegt. De hele bedrijfswagen/personenwagen kwestie is nooit ter sprake gebracht door de RDW. Ik geloof echt wel wat je zegt maar dat is niet wat er speelt.Multivan Generation schreef: 03 nov 2022, 17:08
Bij de importeur kunnen ze precies nakijken met hoeveel zitplaatsen jouw bus de fabriek heeft verlaten.
Door een RDW gecertificeerde inbouwer kun je er wel extra op je kenteken krijgen, maar in jouw geval dus geen 6.
Dus neem contact op met het RDW en vraag aan bijvoorbeeld een stationschef van een keuringsstation hoe je wel die 6 zitplaatsen legaal kunt verkrijgen.
Zij moeten het namelijk ook goedkeuren.
Je zou er zo maar eens op uit kunnen komen, dat een personenbus als uitvoering wellicht wel de gemakkelijkere oplossing is.
Succes en sterkte
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Kortom, het advies van de keurmeester opvolgen, maar daar ben je al mee bezig.
Wat ik mij wel afvraag. Hoe is die bus zo zwaar geworden? Dan was hij dus al aardig aan gewicht toen je hem ter keuring aanbood. 2800kg - 5x75 kg = 2425kg massa rijklaar. Daar zit je dus boven?
Mijn bus, T5, KWB, 5 cilinder, 5 zitplaatsen en trekhaak bij de keuring, met SCA hefdak, staat voor 2265 kg massa rijklaar op kenteken.
Er zijn er genoeg hier die hem lichter op kenteken hebben.
Voor zelfbouwers dus wel iets om rekening mee te houden.
Nogmaals de link naar Burstner. Interessant om wat berekeningen uit te voeren.
https://www.buerstner.com/nl/nl/gewicht ... nnisgeving
In dat linkje staat ook iets over nuttige massa bij campers. Nieuw voor mij.
Ik ben dus wel erg benieuwd hoe zwaar jouw bus gewogen is, toen je hem aanbood.
Wat ik mij wel afvraag. Hoe is die bus zo zwaar geworden? Dan was hij dus al aardig aan gewicht toen je hem ter keuring aanbood. 2800kg - 5x75 kg = 2425kg massa rijklaar. Daar zit je dus boven?
Mijn bus, T5, KWB, 5 cilinder, 5 zitplaatsen en trekhaak bij de keuring, met SCA hefdak, staat voor 2265 kg massa rijklaar op kenteken.
Er zijn er genoeg hier die hem lichter op kenteken hebben.
Voor zelfbouwers dus wel iets om rekening mee te houden.
Nogmaals de link naar Burstner. Interessant om wat berekeningen uit te voeren.
https://www.buerstner.com/nl/nl/gewicht ... nnisgeving
In dat linkje staat ook iets over nuttige massa bij campers. Nieuw voor mij.
Bij een bus van 5 meter en 6 zitplaatsen zou dat dus 110kg zijn. Nu zal dat een verordening zijn voor fabriekscampers, maar eigenlijk ben je als zelfbouwer ook fabrikant. Ik vraag me af, of dat ook nog een rol speelt in de berekening van de keurmeester.De EU-verordeningen schrijven een vast minimale nuttige massa voor campers voor, die ten minste moet overblijven voor bagage of andere accessoires die niet in de fabriek zijn geïnstalleerd. Deze minimale nuttige massa wordt als volgt berekend:
minimale nuttige massa in kg ≥ 10 * (n + L)
Waar: “n” = is het maximale aantal passagiers plus de bestuurder en “L” = totale lengte van het voertuig in meters.
Voor een camper met een lengte van 6 m en 4 toegestane zitplaatsen bedraagt de minimale nuttige massa dus b.v. 10 kg * (4 + 6) = 100 kg.
Ik ben dus wel erg benieuwd hoe zwaar jouw bus gewogen is, toen je hem aanbood.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
De bus zou ongeveer 2400 kilo massa rijklaar moeten worden volgens ombouwer. Nu zit nog niet alles erin, bewust gedaan voor RDW keuring. de kastwand bijvoorbeeld nog niet helemaal en het hefdakbed nog niet. Hefdak zelf wel, een reimo easyfit. Dat verhaal van die bagageformule dat klopt. Zover als ik het begreep heeft de keurmeester software waarin hij alle relevante data invoert, en daar komt dan vervolgens uit hoe zwaar het allemaal bij elkaar zou moeten gaan worden. Daarbij wordt dan ook rekening gehouden met bagage, brandstof, water etc. Ik durf niet te zeggen hoe zwaar de bus was toen hij gekeurd werd. Ik ben geen zelfbouwer. Voor zover ik het begreep rijdt hij met groene platen naar de weegbrug toe, en komt de RDW vervolgens bij hem langs voor keuring zitplaatsen enzovoorts.Mickel Moen schreef: 04 nov 2022, 07:11 Kortom, het advies van de keurmeester opvolgen, maar daar ben je al mee bezig.
Wat ik mij wel afvraag. Hoe is die bus zo zwaar geworden? Dan was hij dus al aardig aan gewicht toen je hem ter keuring aanbood. 2800kg - 5x75 kg = 2425kg massa rijklaar. Daar zit je dus boven?
Mijn bus, T5, KWB, 5 cilinder, 5 zitplaatsen en trekhaak bij de keuring, met SCA hefdak, staat voor 2265 kg massa rijklaar op kenteken.
Er zijn er genoeg hier die hem lichter op kenteken hebben.
Voor zelfbouwers dus wel iets om rekening mee te houden.
Nogmaals de link naar Burstner. Interessant om wat berekeningen uit te voeren.
https://www.buerstner.com/nl/nl/gewicht ... nnisgeving
In dat linkje staat ook iets over nuttige massa bij campers. Nieuw voor mij.
Bij een bus van 5 meter en 6 zitplaatsen zou dat dus 110kg zijn. Nu zal dat een verordening zijn voor fabriekscampers, maar eigenlijk ben je als zelfbouwer ook fabrikant. Ik vraag me af, of dat ook nog een rol speelt in de berekening van de keurmeester.De EU-verordeningen schrijven een vast minimale nuttige massa voor campers voor, die ten minste moet overblijven voor bagage of andere accessoires die niet in de fabriek zijn geïnstalleerd. Deze minimale nuttige massa wordt als volgt berekend:
minimale nuttige massa in kg ≥ 10 * (n + L)
Waar: “n” = is het maximale aantal passagiers plus de bestuurder en “L” = totale lengte van het voertuig in meters.
Voor een camper met een lengte van 6 m en 4 toegestane zitplaatsen bedraagt de minimale nuttige massa dus b.v. 10 kg * (4 + 6) = 100 kg.
Ik ben dus wel erg benieuwd hoe zwaar jouw bus gewogen is, toen je hem aanbood.
Mocht hij een maximale technische massa van 3000 kilo hebben dan zou het allemaal geen probleem moeten zijn is mij door alle partijen verteld, dus daar ga ik dan maar van uit. Had ik gezegd nou doe dan maar 5 zitplaatsen op kenteken was hij gewoon goedgekeurd, maar goed dat was voor mij geen optie. De aanvraag bij PON is nu ruim 2 weken geleden gedaan, is in behandeling genomen, en ik heb nog geen uitsluitsel over wat er technisch hiervoor aangepast moet gaan worden, dus dat moet ik nog even afwachten.
Ik vind het allemaal maar bijzonder omslachtige materie, maar er zal vast wel een logica in zitten.
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Dat kan best al gauw, hoor. Onze 4Motion fabrieks-California zit daar ook boven met op kenteken een rijklaar gewicht van 2562 kg, bij oorspronkelijk een TMM van 3000kg...Mickel Moen schreef: 04 nov 2022, 07:11 Wat ik mij wel afvraag. Hoe is die bus zo zwaar geworden? [...] 2425kg massa rijklaar. Daar zit je dus boven?
We hebben hem ooit eens laten wegen met 2 volwassen kinderen achterin, 4 fietsen achterop, water, gas, eten, alle bagage enz. en een extra tent voor de kinderen erin. Dat was wel even schrikken
Daarna de TMM maar laten verhogen naar 3250 kg!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Raar dat jouw T5 in die configuratie maar 2265kg weegt , dat lijkt me zo weinig . Mijn T6.1 2.0tdi , een lege panelvan , 3 zits enkel cabine weegt al net geen 2100kg . Ik vermoed dat er bij de diverse weegbruggen ook weinig gecalibreerd wordMickel Moen schreef: 04 nov 2022, 07:11
Wat ik mij wel afvraag. Hoe is die bus zo zwaar geworden? Dan was hij dus al aardig aan gewicht toen je hem ter keuring aanbood. 2800kg - 5x75 kg = 2425kg massa rijklaar. Daar zit je dus boven?
Mijn bus, T5, KWB, 5 cilinder, 5 zitplaatsen en trekhaak bij de keuring, met SCA hefdak, staat voor 2265 kg massa rijklaar op kenteken.
Er zijn er genoeg hier die hem lichter op kenteken hebben.
V.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
De logica hierachter is dat de auto stabiel en beheersbaar moet zijn, oftewel de besturing, vering en remmen moeten het gewicht aankunnen. En de reden daarvoor is je eigen veiligheid. Dus een hoger gewicht kan wel maar dan moet er technisch wel wat aangepast worden. Logisch toch?kliklakloe schreef: 04 nov 2022, 08:58 Ik vind het allemaal maar bijzonder omslachtige materie, maar er zal vast wel een logica in zitten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Ok Bart.
Dus de California zit al op TMM 3000. wist ik niet, maar ook nog nooit bij stilgestaan.
Ik heb ook geen idee of een T6 echt zwaarder is dan een T5.
Hoe dan ook, het is als zelfbouwer wel zaak om hier bij stil te staan.
TS heeft de bus laten inbouwen en ik veronderstel, dat deze dus ook nagenoeg compleet dus met alles er op en er aan aangeboden is aan de RDW. De keurmeester heeft de gegevens als datum eerste toelating en actuele gewicht ingevoerd in zijn software, wat ieder RDW station zal gebruiken en is tot deze conclusie gekomen. Voldoende voor 5 zitplaatsen, te zwaar voor 6. En dan ga je dus akkoord met 5 of je laat de bus op een hoger TMM zetten. Allemaal heel logisch.
Wat veel zelfbouwers doen, is de bus minimaal inbouwen, zodat het voldoet aan de campereisen, laten keuren en daarna afbouwen.
Dan is het nog wel zaak, dat je inclusief de afwijkingsmarge in de buurt van de TMM blijft.
De kans dat je later nog eens gewogen wordt is klein, maar de verhalen op de camperfora zijn er, van de campers die in Duitsland een groot gedeelte van de bagage konden uitladen.
Zit je dus op of boven de TMM, is het ook verstandig om de bus dus aan te passen naar een hoger TMM. Ook voor de veiligheid.
Dus de California zit al op TMM 3000. wist ik niet, maar ook nog nooit bij stilgestaan.
Ik heb ook geen idee of een T6 echt zwaarder is dan een T5.
Hoe dan ook, het is als zelfbouwer wel zaak om hier bij stil te staan.
TS heeft de bus laten inbouwen en ik veronderstel, dat deze dus ook nagenoeg compleet dus met alles er op en er aan aangeboden is aan de RDW. De keurmeester heeft de gegevens als datum eerste toelating en actuele gewicht ingevoerd in zijn software, wat ieder RDW station zal gebruiken en is tot deze conclusie gekomen. Voldoende voor 5 zitplaatsen, te zwaar voor 6. En dan ga je dus akkoord met 5 of je laat de bus op een hoger TMM zetten. Allemaal heel logisch.
Wat veel zelfbouwers doen, is de bus minimaal inbouwen, zodat het voldoet aan de campereisen, laten keuren en daarna afbouwen.
Dan is het nog wel zaak, dat je inclusief de afwijkingsmarge in de buurt van de TMM blijft.
De kans dat je later nog eens gewogen wordt is klein, maar de verhalen op de camperfora zijn er, van de campers die in Duitsland een groot gedeelte van de bagage konden uitladen.
Zit je dus op of boven de TMM, is het ook verstandig om de bus dus aan te passen naar een hoger TMM. Ook voor de veiligheid.
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Juist voor de veiligheid!
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
@Pascal141
Als er weegbruggen zijn, die goed gekalibreerd zijn, zullen dat de bruggen van de RDW zijn. Dus dat een weegbrug van de RDW niet nauwkeurig is, lijkt mij sterk. Daar zouden ze heel veel gezeur mee krijgen.
Het zou kunnen, dat een T6 in de basis zwaarder is dan een T5. Dat weet ik niet.
Feit is, dat mijn bus in leeg gewicht op 2165kg staat op kenteken. Ik kan zo snel niet meer nagaan, waar hij op stond toen ik de bus als dubbele cabine kocht.
Alleen het tussenschot is eruit gegaan. Tweede zitrij is origineel van de kombi. Het keukentje had ik voor de keuring voornamelijk in triplex gemaakt. Het zal al met al iets meer dan het tussenschot geweest zijn. De belangrijkste verzwaring naar die 2165 kg is dus het SCA hefdak. Dat is zeker een stuk zwaarder, dan het plaatmateriaal wat er uitgesneden is.
De bus was voorheen dus aanmerkelijk lichter.
Als er weegbruggen zijn, die goed gekalibreerd zijn, zullen dat de bruggen van de RDW zijn. Dus dat een weegbrug van de RDW niet nauwkeurig is, lijkt mij sterk. Daar zouden ze heel veel gezeur mee krijgen.
Het zou kunnen, dat een T6 in de basis zwaarder is dan een T5. Dat weet ik niet.
Feit is, dat mijn bus in leeg gewicht op 2165kg staat op kenteken. Ik kan zo snel niet meer nagaan, waar hij op stond toen ik de bus als dubbele cabine kocht.
Alleen het tussenschot is eruit gegaan. Tweede zitrij is origineel van de kombi. Het keukentje had ik voor de keuring voornamelijk in triplex gemaakt. Het zal al met al iets meer dan het tussenschot geweest zijn. De belangrijkste verzwaring naar die 2165 kg is dus het SCA hefdak. Dat is zeker een stuk zwaarder, dan het plaatmateriaal wat er uitgesneden is.
De bus was voorheen dus aanmerkelijk lichter.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Dat bedoelde ik er niet mee hoor , ik wou alleen maar zeggen dat er zeker verschil kan zitten op weegbruggen onderling.Mickel Moen schreef: 04 nov 2022, 10:32 @Pascal141
Als er weegbruggen zijn, die goed gekalibreerd zijn, zullen dat de bruggen van de RDW zijn. Dus dat een weegbrug van de RDW niet nauwkeurig is, lijkt mij sterk. Daar zouden ze heel veel gezeur mee krijgen.
De T6.1 is in de basis nog steeds hetzelfde als de T5 , er zijn best veel verschillen zoals motor en bak , maar dat zou op zich toch geen honderden kilo's mogen uitmaken denk ik .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
De California T5 van mijn vader staat inderdaad op 3080kg MTM. Is ook een 4motion dus ik weet niet hoe het bij een california zonder 4motion is. 4motion bussen wegen ongeveer 150kg zwaarder door de extra onderdelen die 4 wiel aandrijving mogelijk maken.
Massa ledig voertuig voor mijn T6 panel van (wel met ruit in de achterklep geleverd) is 1782KG.
Als alles is opgelost zal ik wel een update posten met hoe het is allemaal is verlopen.
Massa ledig voertuig voor mijn T6 panel van (wel met ruit in de achterklep geleverd) is 1782KG.
Als alles is opgelost zal ik wel een update posten met hoe het is allemaal is verlopen.
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Foto,s en feedback daarmee blijft dit forum leven !
Dus heel graag , als je t.z.t. nog wat foto,s wil plaatsen van je interieur met 6 zitplaatsen en alles wat er bij komt om het een campertje te noemen.
Wij maken al ruim 12 jaar gebruik van een Scopema zit/slaapbank en bevalt goed met zijn hoofd en voeteneinde wat je in alle standen kan plaatsen.
Succes met de keuring.
Dus heel graag , als je t.z.t. nog wat foto,s wil plaatsen van je interieur met 6 zitplaatsen en alles wat er bij komt om het een campertje te noemen.
Wij maken al ruim 12 jaar gebruik van een Scopema zit/slaapbank en bevalt goed met zijn hoofd en voeteneinde wat je in alle standen kan plaatsen.
Succes met de keuring.
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
California 2012, 103kw TMM 3000 kgkliklakloe schreef: 04 nov 2022, 19:26 De California T5 van mijn vader staat inderdaad op 3080kg MTM. Is ook een 4motion dus ik weet niet hoe het bij een california zonder 4motion is. 4motion bussen wegen ongeveer 150kg zwaarder door de extra onderdelen die 4 wiel aandrijving mogelijk maken.
Massa ledig voertuig voor mijn T6 panel van (wel met ruit in de achterklep geleverd) is 1782KG.
Als alles is opgelost zal ik wel een update posten met hoe het is allemaal is verlopen.
5 zitplaatsen op kenteken, fysiek 4 ( losse stoel optioneel)
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29
Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.
Vandaag bericht gehad van pon, Alleen de stabilisatorstangen moeten worden vervangen voor zwaardere. Het zelfde als bij krekwakwol (mooie naam) zijn bus dus. Ik wacht nog op welke onderdeelnummers er geplaatst dienen te worden.
@krekwakwol weet jij toevallig welke onderdeelnummers er bij jou onder gegaan zijn? En mocht iemand wat hebben liggen dan hoor ik het natuurlijk graag.
Ik zal tezijnertijd zeker wat foto's plaatsen.
@krekwakwol weet jij toevallig welke onderdeelnummers er bij jou onder gegaan zijn? En mocht iemand wat hebben liggen dan hoor ik het natuurlijk graag.
Ik zal tezijnertijd zeker wat foto's plaatsen.