Maar dit had je zelf ook kunnen googlen

Bedankt voor je antwoord, Maar alles is door een RDW erkende inbouwer geplaatst. Alle gordelpunten zijn ook veilig verklaard. Het is puur een gewichtskwestie. De keurmeester zijn advies was om de maximum technische massa te verhogen. Lijkt me sterk dat die man hierover liegt. De hele bedrijfswagen/personenwagen kwestie is nooit ter sprake gebracht door de RDW. Ik geloof echt wel wat je zegt maar dat is niet wat er speelt.Multivan Generation schreef: 03 nov 2022, 17:08
Bij de importeur kunnen ze precies nakijken met hoeveel zitplaatsen jouw bus de fabriek heeft verlaten.
Door een RDW gecertificeerde inbouwer kun je er wel extra op je kenteken krijgen, maar in jouw geval dus geen 6.
Dus neem contact op met het RDW en vraag aan bijvoorbeeld een stationschef van een keuringsstation hoe je wel die 6 zitplaatsen legaal kunt verkrijgen.
Zij moeten het namelijk ook goedkeuren.![]()
Je zou er zo maar eens op uit kunnen komen, dat een personenbus als uitvoering wellicht wel de gemakkelijkere oplossing is.
Succes en sterkte
Bij een bus van 5 meter en 6 zitplaatsen zou dat dus 110kg zijn. Nu zal dat een verordening zijn voor fabriekscampers, maar eigenlijk ben je als zelfbouwer ook fabrikant. Ik vraag me af, of dat ook nog een rol speelt in de berekening van de keurmeester.De EU-verordeningen schrijven een vast minimale nuttige massa voor campers voor, die ten minste moet overblijven voor bagage of andere accessoires die niet in de fabriek zijn geïnstalleerd. Deze minimale nuttige massa wordt als volgt berekend:
minimale nuttige massa in kg ≥ 10 * (n + L)
Waar: “n” = is het maximale aantal passagiers plus de bestuurder en “L” = totale lengte van het voertuig in meters.
Voor een camper met een lengte van 6 m en 4 toegestane zitplaatsen bedraagt de minimale nuttige massa dus b.v. 10 kg * (4 + 6) = 100 kg.
De bus zou ongeveer 2400 kilo massa rijklaar moeten worden volgens ombouwer. Nu zit nog niet alles erin, bewust gedaan voor RDW keuring. de kastwand bijvoorbeeld nog niet helemaal en het hefdakbed nog niet. Hefdak zelf wel, een reimo easyfit. Dat verhaal van die bagageformule dat klopt. Zover als ik het begreep heeft de keurmeester software waarin hij alle relevante data invoert, en daar komt dan vervolgens uit hoe zwaar het allemaal bij elkaar zou moeten gaan worden. Daarbij wordt dan ook rekening gehouden met bagage, brandstof, water etc. Ik durf niet te zeggen hoe zwaar de bus was toen hij gekeurd werd. Ik ben geen zelfbouwer. Voor zover ik het begreep rijdt hij met groene platen naar de weegbrug toe, en komt de RDW vervolgens bij hem langs voor keuring zitplaatsen enzovoorts.Mickel Moen schreef: 04 nov 2022, 07:11 Kortom, het advies van de keurmeester opvolgen, maar daar ben je al mee bezig.
Wat ik mij wel afvraag. Hoe is die bus zo zwaar geworden? Dan was hij dus al aardig aan gewicht toen je hem ter keuring aanbood. 2800kg - 5x75 kg = 2425kg massa rijklaar. Daar zit je dus boven?
Mijn bus, T5, KWB, 5 cilinder, 5 zitplaatsen en trekhaak bij de keuring, met SCA hefdak, staat voor 2265 kg massa rijklaar op kenteken.
Er zijn er genoeg hier die hem lichter op kenteken hebben.
Voor zelfbouwers dus wel iets om rekening mee te houden.
Nogmaals de link naar Burstner. Interessant om wat berekeningen uit te voeren.
https://www.buerstner.com/nl/nl/gewicht ... nnisgeving
In dat linkje staat ook iets over nuttige massa bij campers. Nieuw voor mij.
Bij een bus van 5 meter en 6 zitplaatsen zou dat dus 110kg zijn. Nu zal dat een verordening zijn voor fabriekscampers, maar eigenlijk ben je als zelfbouwer ook fabrikant. Ik vraag me af, of dat ook nog een rol speelt in de berekening van de keurmeester.De EU-verordeningen schrijven een vast minimale nuttige massa voor campers voor, die ten minste moet overblijven voor bagage of andere accessoires die niet in de fabriek zijn geïnstalleerd. Deze minimale nuttige massa wordt als volgt berekend:
minimale nuttige massa in kg ≥ 10 * (n + L)
Waar: “n” = is het maximale aantal passagiers plus de bestuurder en “L” = totale lengte van het voertuig in meters.
Voor een camper met een lengte van 6 m en 4 toegestane zitplaatsen bedraagt de minimale nuttige massa dus b.v. 10 kg * (4 + 6) = 100 kg.
Ik ben dus wel erg benieuwd hoe zwaar jouw bus gewogen is, toen je hem aanbood.
Dat kan best al gauw, hoor. Onze 4Motion fabrieks-California zit daar ook boven met op kenteken een rijklaar gewicht van 2562 kg, bij oorspronkelijk een TMM van 3000kg...Mickel Moen schreef: 04 nov 2022, 07:11 Wat ik mij wel afvraag. Hoe is die bus zo zwaar geworden? [...] 2425kg massa rijklaar. Daar zit je dus boven?
Raar dat jouw T5 in die configuratie maar 2265kg weegt , dat lijkt me zo weinig . Mijn T6.1 2.0tdi , een lege panelvan , 3 zits enkel cabine weegt al net geen 2100kg . Ik vermoed dat er bij de diverse weegbruggen ook weinig gecalibreerd wordMickel Moen schreef: 04 nov 2022, 07:11
Wat ik mij wel afvraag. Hoe is die bus zo zwaar geworden? Dan was hij dus al aardig aan gewicht toen je hem ter keuring aanbood. 2800kg - 5x75 kg = 2425kg massa rijklaar. Daar zit je dus boven?
Mijn bus, T5, KWB, 5 cilinder, 5 zitplaatsen en trekhaak bij de keuring, met SCA hefdak, staat voor 2265 kg massa rijklaar op kenteken.
Er zijn er genoeg hier die hem lichter op kenteken hebben.
V.
De logica hierachter is dat de auto stabiel en beheersbaar moet zijn, oftewel de besturing, vering en remmen moeten het gewicht aankunnen. En de reden daarvoor is je eigen veiligheid. Dus een hoger gewicht kan wel maar dan moet er technisch wel wat aangepast worden. Logisch toch?kliklakloe schreef: 04 nov 2022, 08:58 Ik vind het allemaal maar bijzonder omslachtige materie, maar er zal vast wel een logica in zitten.
Dat bedoelde ik er niet mee hoor , ik wou alleen maar zeggen dat er zeker verschil kan zitten op weegbruggen onderling.Mickel Moen schreef: 04 nov 2022, 10:32 @Pascal141
Als er weegbruggen zijn, die goed gekalibreerd zijn, zullen dat de bruggen van de RDW zijn. Dus dat een weegbrug van de RDW niet nauwkeurig is, lijkt mij sterk. Daar zouden ze heel veel gezeur mee krijgen.
California 2012, 103kw TMM 3000 kgkliklakloe schreef: 04 nov 2022, 19:26 De California T5 van mijn vader staat inderdaad op 3080kg MTM. Is ook een 4motion dus ik weet niet hoe het bij een california zonder 4motion is. 4motion bussen wegen ongeveer 150kg zwaarder door de extra onderdelen die 4 wiel aandrijving mogelijk maken.
Massa ledig voertuig voor mijn T6 panel van (wel met ruit in de achterklep geleverd) is 1782KG.
Als alles is opgelost zal ik wel een update posten met hoe het is allemaal is verlopen.