Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
MickF
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2023, 13:55
Locatie: Zuid-Limburg

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door MickF »

Ziet er goed uit zeg! Die stickers zijn ook een mooie toevoeging, past goed bij de witte bus. Welk hefdak heb je ingebouwd?
T5 - 2009 - 1.9 TDI (in bouwfase)
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb eind 2022 het hefdak bij CMC / FSL aangeschaft. Ik moest daar in de buurt zijn, vrouw kon mee en ze konden gelijk leveren, prijs was ok. Beetje impuls maar als het uitkomt dan doe ik het ervoor.

Contact is ook goed verlopen, Job heeft wel een paar keer op de rem moeten trappen omdat ik te ver doordenk en het mijzelf te moeilijk maak (en achteraf valt het allemaal mee) Is de eerste keer dat ik een hefdak zet, heb wel al meerdere hoogdaken over gezet op T3's.

Als je zorgt voor ruimte, tijd, goed gereedschap en thee komt het allemaal wel goed. Tijdens de montage, pas maken, afstellen, erop, eraf, bijwerken, afstellen, afmonteren dacht ik er wel eens ff anders over.... (dubbelvouwen met de trekker erover en terug voor de deur dumpen daar) Dan heb je ff de tijd en thee nodig :kus De volgende zal soepeler gaan ;-)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Bus is nu in gebruik. Tussendoor verder afwerken maar hij is rijdbaar. De spoiler heb ik demontabel gemonteerd. Randprofiel rondom, twee aluminium 20x40 koker op dak gelijmd en daar RVS blindklinkmoer in. Daarop met twee M6 boutjes en 30mm ring gemonteerd. Ik ga nog wel aan de binnenzijde van de spoiler een verstevigingsplaat lijmen.

Met de aanhanger rijd goed, korte wielbasis geeft geen problemen met stabiliteit.

Bus is hier in zijn habitat. Dagje onderhoud en zwerfvuil rapen.
Bijlagen
dijk mei 2023.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

Mooie foto. Waar is die gemaakt?

En mooi project :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Dat is bij IJzendijke, ongeveer 1,5 km dijk met hollestelle en incl. plantrecht bij het Waterschap iets van 300 populieren, wat eik, linde, esdoorn en tot nu ca. 30 fruitbomen in ontwikkeling. Dat is ook een biodiversiteitsprojectje op zich :goodidea
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Vandaag dashbord werkzaamheden uitgevoerd. Kachelbediening gemaakt (dat kabeltje van de draaiknop). Luidsprekerkabel naar achteren aangesloten op de radio en deze vast gezet. De verlichting van de zonnekleppen aangesloten en dakconsole terug erin. De zonnekleppen zitten nu bij de centrale lichtunit aan gesoldeerd op de koper banen. Afzonderlijk L/R parallel op de leeslampjes. Ik had ze ook rechtstreeks kunnen aansluiten want blijkbaar zit in de klep zelf een schakelaar op het spiegelschuifje en het draaipunt.... :groteogen Ook de voeding voor de dashcam erin en het interieurfilter vervangen. Was dat nodig? :muur
Bijlagen
b filter.jpg
b filter 2.jpg
b condensor.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De bus maakt goed werk. Rammelt, kraakt en piept aan alle kanten..... Heerlijk om gewoon alles in het veld bij de hand te hebben, zeker met het warme weer van afgelopen weken. Koelbox, waterkan, magnetron, senseo en de ruime zit om uit te rusten..... Porta potti van 20 jaar oud heeft de eerste week niet overleefd, kunststof is verouderd en is gescheurd, dixie luchtje :gif in de bus. Gemiddeld 8 tot 15 km per dag te voet kriskras dwars door de duinen met al het gespuis wat zich daar ophoud. 1e paar dagen tussen de 20 en 50 teken per dag! Na een opleidingsdag in Apeldoorn gelijk via Hoendeloo om Rovince antitekenkleding. Sindsdien geen enkele meer, terwijl ik na de eerste dag daarmee ook geen deet meer gebruik op onbedekte delen (hals en polsen).

Van verplaatsing door bos en duin tot omtrekken van zaadbomen (hing hier over boven de particuliere tuin aan Burgh Haamstede) we doen het ervoor....

Ondertussen gelijk ook ca. 6 vuilniszakken aan weggewaaide vliegers, pop-uptentjes, koepeltenten, reddingvesten etc. mee opgeruimd uit de duinen.
Bijlagen
20230616_134917[1].jpg
20230612_151105.jpg
20230612_124703.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

SyncRoon schreef: 17 jun 2023, 11:37 De bus maakt goed werk. Rammelt, kraakt en piept aan alle kanten.....

Porta potti van 20 jaar oud heeft de eerste week niet overleefd, kunststof is verouderd en is gescheurd, dixie luchtje :gif in de bus.
Ronald, daar heb je ook zakken voor die je er in kan hangen, die knoop je (na gebruik)dicht en gooi je weer in de kliko, heb je ook geen dixi lucht in de bus.
Voila :toppie
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De porta potti wordt gewoon vervangen. Poepzakjes zijn voor de hond. Ben bezig de bedplank voor in het hefdak te maken. Kunstof honingraat en vezelversterkt 15mm dik. Weegt niks en prijs vergelijkbaar denk ik met goede multiplex. Rand afgewerkt met alu profiel. De gasveren komen eronder zodat de bodem over volle lengte steun heeft op de dakrand. Plank is 118x180. Voorin komen twee losse inzetstukken die ook als cabineverhoger werken. Anders zit ik met mijn hoofd tegen het tentdoek en een schuifluikje gaat dan ook niet werken. Aan binnenzijde is het hefdakframe bijna 4 cm lager dan oorspronkelijk plafond en ik heb draaiconsoles en verhoger gemonteerd.

Met een reststrook ook de spoiler verstevigd van binnen.
Bijlagen
20230618_151738.jpg
20230618_151845.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Het ene nog niet af en al naar het volgende.... heb een frontrunner dakdrager opgepikt voor op het hefdak. Frontrunner bied die aan voor California en SCA hefdaken en de gewone bussen. Kosten wel dubbel zoveel als een normale aluminium imperiaal..... wel zeer stevig maar ook weer gemiste kans met die roestende stalen boutjes....

Kompleet met reservewielsteun, zelfs twee jerrycan houders nieuw in doos, een verstelbare floodlight, losse lamp montage beugel en er zit een steun onder voor een campingtafel denk ik. Verder nog diverse beugels voor montage naast de dakrailing set die er nu aan zit. Los 235/65R16 wiel van de expert er even op, waterkan van NL leger en de RVS jerrycan die ik ook achterop de T3 had. Maat van de drager 1345 x 1760 mm
Afbeelding van WhatsApp op 2023-07-02 om 22.12.08.jpg
Die boutjes ga ik opmeten en in rvs vervangen. Voor bevestiging maar ik zelf de daksteunen. Ik denk dan aan montage op vliegtuigrails of gewoon rechtstreeks op voetjes door en door de ijzers van het hefdak scharnier.

Type SCA hefdak 1345 x 1358 mm
Afbeelding

type California hefdak 1345 x 1964mm ; https://www.frontrunneroutfitters.com/n ... k-kit.html
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Zo de RVS boutjes moertjes en ringetjes zijn besteld.... Ik heb ook bevestigingsmateriaal voor op het hefdak besteld. Bij Kurierbedarf in Duitsland had ik jaren geleden al diverse sets airlineschienen en materiaal gekocht en ik kwam er nu ook mooie pasklare losse RVS dakdrager beugels tegen. Had vanmiddag al een uurtje in de ijzerbak/schuur/stal gezocht naar RVS of alu dat bruikbaar was maar dat is ook weer een dag slijpen/zagen/vijlen/buigen/boren.

Ik verlijm dan de 150cm lange airlinerails op het hefdak met sika 554 (en eerst primeren) en ter hoogte van de steun nog extra met 2x M6 door en door hefdak met tegenplaatje binnen in hefdak. Ik heb het gewoon blank gekocht en spuit het zelf zwart. Voor 80 euro prijsverschil op gepoedercoate delen kan ik wel een busje matzwart bij de action halen.... is en blijft een ouwe bus :zwaai
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb even tussendoor de basisdrager/frame voorzien van RVS boutjes..... appeltje eitje. Ook de hoekstukken voorzien van nieuwe RVS M6 blindklinkmoeren. Alles met RVS montagepasta in elkaar en op moment nagetrokken (het moment voor gebruik met montagepasta bij de sterktefactor van de A4 RVS bouten)

Profielen van de dakdrager zijn stevig en mooi passend. Geen klachten over of bedenkingen. Wel jammer dat ze 10.9 boutjes gebruiken ipv RVS. Die 10.9 lijkt mij overkil aangezien de sterkte van het aluminium en contactoppervlak moeren in de rails wel de beperkende factor gaat zijn. 1 hoekstukje zat dan wel slecht gemonteerd met schroefje schuin in de blindklinkmoer dolgedraaid. Deze is nu door mooi RVS vervangen.

Bij elkaar 22 M8 boutjes, 22 borgmoeren en 4 M6 boutjes en 4 blindklinkmoeren gebruikt. Ik heb redelijk voorraad dat scheelt maar toch kijk ik altijd even na om het sommetje compleet te hebben. (gebruikt en modificeren of gewoon nieuw en geen werk eraan)

Dat scheelt weer wat roestwater sporen op de lak van de bus eronder op termijn.
Bijlagen
Screenshot 2023-07-05 at 15-57-00 Afrekenen.png
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Vanmorgen wat aanpassingen gedaan ivm het dakrek. De voetjes zijn netjes gezet, passing is goed vlak en de gelaserde randen zijn ontbraamt :jumpklap
IMG-20230708-WA0007.jpg
Gatafstand van de universele beugels zijn op basis van de 25mm bevestiging afstand op de ladingrails. (75mm tussen de gaten) Dit gatenpatroon komt niet overeen met de afstand tussen de latten van het dakrek (is ook niet in inches?). Ik heb de middelste lat als maatvoering aangehouden en voor- en achteraan de betreffende latten ca. 7mm verzet op maat van de ladingrails. Even nieuw gaatje boren in de rand van het dakrek. Dat werkt goed en past nu. Die 7mm kan wel weer problemen geven met opbouwaccessoires. Wieldrager heeft sleufgaten en past gewoon. De jerrycanhouders moet ik nog even passen en anders ook gewoon gaatje bij boren....
IMG-20230708-WA0008.jpg
De ladingrails zitten ondertussen ook op het dak. Even goed uitmeten waar je het rek wil hebben en dan de ladingrails daar op de juiste maat naar monteren. Dak afgeplakt, dak en rails geprimed, met sika 221 gelijmd. Tegenwoordig maak ik een tuitje met V-snede als bij ruitenzetten, dan kan je veel beter en schoner doseren. Lijm hard wel snel uit nu met temperatuur/vochtigheid. Morgen (of vanavond nog) de boutjes doorboren en vastzetten dan kan de drager erop.
IMG-20230708-WA0005.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De ladingrails zit nu gelijmd en door gebout op het hefdak. Het dakrek zit er nu uitgelijnd op, met 6 boutjes vast en moet ik morgen enkel nog de overige 18 boutjes vastzetten.
IMG-20230708-WA0001.jpg
Het is raar werkje om alles op zijn plaats te krijgen. veel veel veel en nog eens meten.

Ladingrails net te ver naar achteren. Boorgat zit erg kort op de verstevigde rand van het hefdakdoek en kon geen 30mm ring onder.

Rails wijkt ook een beetje ten opzichte van elkaar, ca. 1 cm over de lengte van 150cm. De sporen/ribbels in het hefdak lopen dus niet 100% parallel maar wel links/rechts goed op maat ten opzichte van de zijkant bus.
IMG-20230708-WA0002.jpg
De beugels heb ik met de steun naar het midden toe. Dat past nog precies want ca. 2cm smaller met de rails en dat boutje had in het insteekgat van de sleuf voor de bevestiging gezeten. Ik had de steunen dan ook wel naar buiten toe kunnen monteren mocht dat nodig geweest zijn.

Dak zit goed strak boven het hefdak. Net genoeg dat bij belasting je de schaal niet raakt als het door zou buigen. Met mij erop nog 2 cm speling. (pootjes 40mm hoog, er zijn ook van 55mm)

Aan achterzijde ongeveer parallel met de achterkant van hefdak. Blijft zo vrij van de open klep en ook nog ruimte voor een ladder op de klep. Als het moet kan het rek nog ca. 15cm verder naar voren.
IMG-20230708-WA0003.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ondertussen toch al wel een verschil hoe die was en nu is.
20221113_175905a.jpg
IMG-20230708-WA0006.jpg
Groet, Ronald
Plaats reactie