Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

Portierraam rechts had ik het zelfde euvel, nw. schakelaar rechts gemonteerd en klaar.
Zie topic viewtopic.php?t=70591
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door peetjeadhdtje »

SyncRoon schreef: 25 jul 2023, 19:41 j
Ondertussen wel in Goes een zgan poepdoos opgehaald en ook een 50L 2vaks compressorkoelbox in de bus. Dat ding houdt het op 5 graden in ecostand meer dan 5 dagen uit op de twee accu's. Zag wel dat de spanning naar 9v zakt als ik senseo of magnetron aanzet. Zodra uit klimt die weer op naar 13v
Waar haalt je compressorkoelbox de frisselucht vandaan en waar blaast hij de warme naartoe? Werkt je vriesgedeelte wel bij nacht temperatuuren van 22 graden en zo?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Momenteel staat die nog vrij en heb geen probleem ervaren met koeling en warmte. Ik bekijk wel hoe het moet straks als de bus vol zit voor vakantie. Zal nog extra ruimte moeten voorzien dat er gelucht kan worden rond die koelbox. Vriezen nog geen ervaring mee. Tenminste had het kleine vakje op 4 graden gezet en deze zat op gegeven moment tegen vriezen aan. 0 / -1 graden. Ik hoef ook geen ijsblokjes op de camping maar de mogelijkheid is wel fijn dat we wat allergie vrije producten of medicijnen apart kunnen koelen.

edit; dag nadien even aangezet. Op klein 3 kwartier van 20 graden naar -10 (leeg) op eco stand. Warmte voel je wel lauw blazen. Moet daarvoor een extra rooster maken dat die doorblaast in het zijpaneel. Lucht vanuit cabine kan voldoende aangezogen worden.

ca. 11.15 aangezet
Afbeelding van WhatsApp op 2023-07-30 om 12.00.56a.jpg
tegen 12.00
Afbeelding van WhatsApp op 2023-07-30 om 12.00.56b.jpg
voltage is bij start op accu's. Volgens mij spanningsval vanwege kabellengte/diameter. Met voeding erop hetzelfde, spanning loopt pas op zodra de koelbox op temperatuur is en geen of beperkt stroom vraagt.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Vroeger bracht ik mijn velgen naar een industriële straler die ze tussendoor mee in de cabine nam bij bewerken van procesapparatuur. (paste een beetje boot in of paar vrachtwagens) En ze werden dan meestal gelijk in de epoxy meegespoten.

Die tijd is voorbij.....

Offerte bij straalbedrijven (stralen en coaten) kost dan net zoveel als een nieuw setje. Dus maar met agressieve reiniging, schuurpads, etsende aluminium primer en matte zwarte lak van de action erop..... Vanmorgen de banden gemonteerd en zojuist toch niet kunnen laten ze er op te gooien.

Velgen; Borbet CWE 7x16 ET35 voor Amarok/T5/T6 met loadindex 1050kg (ABE-Nr. 47345)
Banden; BF-Goodrich Trail-Terrain T/A 235/70R16 met loadindex van 950kg (80% weg en 20% terrein + 3pmsf 4seizoenband)
Bijlagen
20230803_151233.jpg
20230803_150140.jpg
20230803_144443.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Remco_T5 »

Erg netjes :toppie
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Achter onder het hefdak nog twee hulpgasveren geplaatst. (2x 200N) Kunnen wel wat zwaarder als het moet. Het is een enorme verbetering op zichzelf ook. Hefdak staat stuk strakker en minder wiebelig. Met 1 reservewiel op het dak is de 200N goed. Extra lading daarbij wordt dan weer te veel. Wordt dus lading eraf voor je hefdak opzet.
Bijlagen
20230808_184251.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Voor het reservewiel vanmorgen de standaard beugel aangepast. De steun aan chassis met multitool afgezaagd, ingekort en tegen de ophanging van het diff gebout. De beugel doorgeslepen en na wat passen en meten een 4mm plaat op maat en nog beetje geknikt dat de band er goed in valt en de bevestiging goed in de ophangbout(en) past. Verder geen aanpassingen en de 235/70R16 op 1,5 bar erin goed klem.
Bijlagen
20230812_122253.jpg
20230812_121808.jpg
20230812_114254.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

SyncRoon schreef: 12 aug 2023, 12:59Extra lading daarbij wordt dan weer te veel. Wordt dus lading eraf voor je hefdak opzet.
Zie mijn bericht van 25 juli.. Dat vroeg ik mezelf dus al af.. :knipoog Zelf ben je er nu ook achter gekomen.
Bij SCA kun je zwaardere gasveren bestellen voor dit soort gevallen, voor jouw dak misschien ook wel, mits de dakconstructie dat aan kan natuurlijk.
Die 2 extra gasveerthes aan de achterzijde zie je bij steeds meer hefdaken komen, vooral bij die daken die achter wat hoger zijn(lees: meer voetenruimte geven).

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De hoofdgasveren zitten op een hoeklijn waarop het hefdak vastgemonteerd zit. Aan de bus zitten ze op de voetplaat/beugel van het scharnier. Daar een zwaardere tussen moet kunnen voor het hefdak.

Die aan de achterkant zitten met kogelgewichtje in U-beugel en extra steunplaat van 4mm aluminium onder het hefdak gelijmd, met twee M6 boutjes door het dak ook. Onderaan zitten ze ook met kogelgewrichtjes in U-beugels op 4mm aluminium plaatje op het dak gelijmd, vast gepopnagelt, en met M6 boutjes door het dak. Kan er zo zwaardere tussen steken.

Net ook gepast met luchtbed en wat spul onder hefdak. Is erg laag boven slaapplank. Kan niet veel tussen want dan sluit die niet netjes meer van achter. (of toch weer reservewiel erop :-) )

Het is niet (en nooit) de bedoeling geweest om continue lading als reservewiel etc. op het rek te hebben. Wilde het ergens kwijt voor de vakantie en als men zegt dat een 235/70R16 strak past, dan toch er maar onder. (was al weer vergeten dat ik al wel een origineel 205/65R16 onder had hangen) Nu gooi ik voor de reis de biertafel en tenten op het dak. Die moeten er toch als eerste af op de camping. Ik hoop maandag gepakt te zijn en eens over de weegbrug te gaan.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt de beugel voor het reservewiel ook een standje verlagen wellicht. Ik heb daar nog een setje voor te koop. Heb er toen eentje extra gemaakt.

235-70-zou onder een T5/T6 onder de auto op de daarvoor bedoelde plaats moeten passen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De 235/70R16 past niet tussen de vaste beugel en plastik bodembeschermer, tenminste niet zomaar, dan had ik de krik eronder moeten zetten en erin persen. Bij Seikel en andere beugelbouwers wordt van deze plastik bak de binnenzijde waar het wiel zit ook weggesneden. Dat was mijn eerste idee, de ophanging van de losse beugel verlengen zodat deze lager zou komen. Maar omdat het wiel 'droog' niet tussen de vaste beugel en in de wielbak paste was ik eerst van plan een nieuwe scharnierende ophanging te maken. Bij het loszagen van de vaste beugel bleek dat deel uitstekend op de vorm van de diff ophanging te passen, twee gaten en M8 boutje/moertje en het zat op zijn plek. De vaste beugel komt dan ook niet onder de diff uit. De losse beugel hangt er 3 a 4 cm onderuit. Ik heb deze wel in het onderste gat, kan nog iets zakken bv voor een 255 band. De borgbouten zijn nog precies lang genoeg.
Bijlagen
20230812_122244.jpg
20230812_114400.jpg
20230812_114300.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Alles bepakt en gezakt.

Op Vaartwijk in Axel zit een 24/7 weegbrug waar ik aslasten en totaal gewicht heb gewogen. Lekker handig doe het zelf brug. (factuur volgt....)

Aslast voor 1480kg (mag 1575)
Aslast achter 1740kg (mag 1625)

Totaalgewicht 3260kg. (mag 3000)

Weegverschil lijkt mij niet vreemd op een weegbrug voor vrachtwagens....

Bepakking voor 5 man, bustent, kleptent, extra 2 compartimenten tent, biertafel met banken, gereedschap, portapotti, eten voor de reisdag en opvolgende ochtend en gewogen incl. de familie en hond. 8,6% overladen.... wie laten we thuis

Laadbak op de universele MFT träger kan horizontaal wegklappen (eerst stukje kantelen tussen basisdrager en ladingrek/bak en dan op de kogel verder laten zakken, hier in laagste stand van) Bak is 40cm diep en hangt nog 15 cm boven de grond. Klep draait er makkelijk over heen. Nu beladen is de kogelhoogte 48 cm. (hart kogel)

Bus hangt achter iets door ten opzichte van voren. hart wiel tot onderzijde wielkast voor 47 en achter 46 cm. Rijd als een dweil, elandproef is controleerbaar maar wees erop bedacht.....Ligt ook wel aan de banden, de BFG's staan op 44psi/3bar (maximum bij koude banden) en hollen lekker op. Veel contactvlak met het wegdek. De general grabbers staan op maximaal 65psi/4,5 bar en mebben zichtbaar minder contactoppervlak en rijden ook wel strakker. (al in vergelijking met een 'lege' bus, laat staan nu beladen.
Bijlagen
20230814_210153.jpg
20230814_210133.jpg
20230814_205358a.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

Tsja. Wat heb je nu thuis gelaten?

Goede gedeelde en nuttige ervaring :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Voor vertrek allemaal nog naar de wc. Porta potti leeg mee. Geen water in het aanrechtje. Nee gewoon overbeladen vertrokken..... onder de 10% neem ik het voor lief. Wat mee speelt, de bus staat goed op de wielen. Nieuwe vering, wielen en banden met ruime lastindex. Als het doorgezakt oogt dan valt het de man met de pet snel op en vraag je de aandacht.

Ik had nog lading kunnen verdelen ivm aslasten maar dan gaat dat weer ten koste van interieur ruimte...

Aangezien ik regelmatig over de brug ga heb ik doorgaans wel idee hoe zwaar de bus is/aanvoelt. Ik had gedacht nu met hefdak en ombouw beladen wel tegen de 3,5 ton te zitten. Dat scheelt dan eigenlijk nog niet zoveel of ik zit eraan. Geen 100L wijn en 100kg kaas mee naar huis😒
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Wat is dat nu? Na 150km snelweg, hoe komt dat gras aan mijn bumper? Blijkbaar groeizaam weertje.....
Bijlagen
20230904_101233.jpg
Groet, Ronald
Plaats reactie