Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10836
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Pascal-141 »

SyncRoon schreef: 07 jun 2024, 17:24 . Zag van de week een korte hoge crafter. Vind ik mooi maar zijn niet met 4motion geloof ik in korte wielbasis.
Heb je het over het "oude" model Crafter , of nieuw model(vanaf 2018) ?
Beide zijn trouwens verkrijgbaar in 4x4 versies . Het nieuwe model heeft de 4 motion techniek , en dat is beschikbaar in de korte en lange versies. Het oude model Crafter is beschikbaar met echte 4x4 versie met tussenbak en hoog-laag , in ombouw versies van Achleitner of Iglhaut . (Maar die zijn niet goedkoop...) Heb er afgelopen weekend bij Abenteuer Allrad nog tientallen samen gezien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Wagen staat nu bij de schadehersteller. Initiële raming komt al op 12K voor de blikschade, dan nog de losse accessoires etc. Daar kan nog wat mee gedaan als ik zelf de bus strip en bv zelf bv kunststof bodemplaten/wielkuip en achterklep aanlever. Blik gaan ze van uit enkel nieuw te vervangen. Verzekering komt de schade binnenkort opnemen en bus taxeren maar ik hou rekening met economisch total los. Dat wordt dan waarschijnlijk de schade afkopen en voor het verschil de boel zelf repareren.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Pascal-141 schreef: 07 jun 2024, 17:43
SyncRoon schreef: 07 jun 2024, 17:24 . Zag van de week een korte hoge crafter. Vind ik mooi maar zijn niet met 4motion geloof ik in korte wielbasis.
Het nieuwe model heeft de 4 motion techniek , en dat is beschikbaar in de korte en lange versies.
Ik kan enkel vinden de oude crafter L1 versie met wielbasis 326cm. Dat vind ik al erg lang..... De nieuwe crafter L3 versie heeft wielbasis 364 cm.... Ik zou net als de T5 KWB 300 cm wielbasis of korter voorkeur op hebben. (of iets dat legaal 3,5 ton mag trekken)

Ik was toevallig vorige week ook even wezen kijken naar een Dangel jumpy met L1 versie 293 cm wielbasis. De Dangel expert van mij is een L3 met de wielbasis van de L2 328 cm maar grotere overhang achter. Die 328 cm merk je goed in het terrein dat je sneller op je buik hangt. Als je bij deze wielbasis nog eens goed kan verhogen zou het minder problematisch zijn. Helaas is de lift bij Dangel deels ophoging van de vering met spacers maar tegelijkertijd ook verlagen van het subframe vooraan voor je aandrijfhoeken. Ik heb alles liggen om dit zelf uit te voeren in technisch kunststof spacers maar zoek nog een oplossing voor het verlengen van de stuurkolom zoals Dangel de tussenmof heeft op hun verhogingen. Moet eens de sloop af voor een stuurkolom en deze aanpassen.

Dus in eerste instantie reken ik me zeker niet rijk, je wordt er echt niet beter van ook al ligt de 'schuld' niet bij jezelf. Bedoeling is dat we de bus (be)houden, ook al vermoed ik dat we er geld (ofwel ook eigen tijd) op toe moeten leggen. Wel gelijk kans om een degelijke offroad bumper te maken voor en achter.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Vanmorgen de schade expert aan de lijn gehad. Zoals uitgelegd door hem volgen ze de richtlijnen van het verbond van verzekeraars. Dat komt er op neer dat wanneer de schade meer bedraagt dan 50% van de dagwaarde de wagen economisch totaal los is. Blijkbaar wordt er standaard vanaf 2000 euro schade prijzen opgevraagd bij opkopers voor de restwaarde. Ik heb vanmorgen een overzicht gemaakt wat er in de markt staat aan 4motion campers en bestelwagens en daarin een gradatie wat zo'n beetje overeenkomt of geschikt is. Daarnaast de boekhouding uitgedraaid met alle kosten ombouw/onderhoud van krap 2 jaar bezit. Aanschaf en ombouw geeft toch aanzienlijk bedrag aan investering, de manuren nog niet meegerekend. Wanneer deze investering en huidige marktprijzen als representatief kunnen worden aangehouden bestaat er de kans dat ik er redelijk goed uit ga komen.

Schade is nu zo'n beetje op €11.000,- begroot voor het plaatwerk. Daarnaast denk ik nog ca. 1500 aan kosten te hebben voor nieuwe bandenset, draaiplateu voorstoel, vensterbankje, glasplaat magnetron en kunststof bodembescherming en wielkuipen etc. Die kosten zou ik kunnen recupereren door bv een gebruikte achterklep te monteren (1500 bij vw + nog ruit overzetten en spuiten...)De vraag is of de dagwaarde boven de 22K getaxeerd wordt en wat dan ook nog eens een opkoper aan bod doet.
Bijlagen
waarde 4motion campers A.pdf
(69.23 KiB) 25 keer gedownload
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Zojuist contact gehad met de rechtsbijstand over de schadeafwikkeling.

Zoals het er nu voor staat is het hoogste bod voor de bus 7K :huilen Niet echt om te huilen, dat betekend dat een groter gat zit tussen de opkoopwaarde en waardebepaling. Waardebepaling kwam op 22K en het verschil is dus groter dan de herstelkosten. Niet economisch total los dus.

Begin volgende week nog even naar een ander carrosseriebedrijf contra expertise/herstelofferte opmaken en dan een quickfix zodat die door de APK kan. (die is nu net verlopen) Er zijn toch behoorlijke wachttijden hier.... Ze spreken van eind augustus half september op zijn vroegst en dan ook niet in twee dagen klaar.

Na de herstelling laat ik de bus toch ook taxeren. Taxatiewaarde gaat boven dagwaarde en dat kan je stress een stuk lichter maken als een ander op je inrijd, ook als je niet casco/allrisk verzekerd bent. Ik bekijk nog even of ik ook de verzekeringsdekking uitbreid naar casso/allrisk, de camper is nu als bedrijfswagen verzekerd vanwege ook zakelijk gebruik. Ondertussen zit er toch wel geld in natuurlijk. Mijn assurantiekantoor komt daar nog op terug met offerte.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Over 3 weken kan de bus waarschijnlijk al binnen met doorlooptijd week of 2 á 3.... Bij een ander bedrijf was er ruimte in de planning die ik nu gereserveerd heb. Ik ga hem strippen en aanleveren met de onderdelen die ik ondertussen al heb. Zijwand wordt vervangen van B tot D stijl onder de horizontale richel. De achterhoek wordt gerecht en waar nodig nieuwe reparatiedelen gebruikt. Ik heb een hele linkerachterhoek erbij mochten ze daar delen van kunnen/willen gebruiken, vrijwel gave achterklep (enkel gebutst op het vaste raampaneel wat er toch uit gaat) en alle bumperdelen achter en voor. Dat was 2 uur zweten in het zonnetje waard :toppie
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Eind de week gaat de bus binnen als het goed is. Afgelopen weekend de bus gestript. Achterruit uit de klep gesneden met de multitool en kan ik hergebruiken. Ook met de multitool bij de nieuwe klep het plaatdeel uitgezaagd. Dat ging makkelijker en netter dan met de decoupeerzaag. De nieuwe klep past netjes en sluit rechts en in slotvanger goed aan. Kabelboom van sensoren en aanhangerdoos was toch kapotgedrukt tussen het plaatwerk. Buiten de hoek is er ook een beetje deformatie aan de achterzijde bodemplaat en wielkast. Ziet er niet te slecht uit, de rails zijn verder nog recht en de bank rolt probleemloos van voor naar achter. Het draaiplateau RIB / Scopema van de bestuurdersstoel is licht ontzet. De bodemplaat die op de stoelconsole zit is krom. Het midden tussen de boutgaten is aan de 4 zijden ca. 1,5mm omhooggekomen. De stalen gefreesde geleiding van het draaipunt zit ook wat meer speling op dan bij de bijrijderzijde. Ook de kunsstof V groef ringen die het draaiplateau als ware fixeren in rijstand zijn gebroken. Je zou ze nog 180 graden kunnen draaien maar ik ga er niet aan prutsen om de boel te redden. Oud ijzer.....

Zag ook dat de veren van de lift kit achter aan bovenzijde niet mooi centreren en tegen de beugel van de railbevestiging schuren. Moet een pasbus maken of andere veerschotel zoeken dat de veer beter gecentreerd rond de pin zit van boven.
Bijlagen
20240708_134352.jpg
20240708_134213.jpg
20240708_134153.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De RIB/Scopema draaiplateaus ga ik vervangen door Aguti console met draaiplateau. De RIB/Scopema voldeden eigenlijk prima maar na de aanrijding was de bestuurderzijde zodanig ontzet dat de hele stoel wakkelde en bij het draaien dit niet soepel meer ging. Ik heb gisteravond na heel wat heen en weer gemail een Duitse verkoper bereid gevonden een set bestuurder/bijrijder op de post te gooien. Deze zgan set kost dan wel meer dan één nieuwe RIB/Scopema en ben benieuwd of de gelagerde draai inrichting soepeler werkt. De grotere diameter van de draai inrichting bevalt mij wel, verwacht daar meer stabiliteit in. Ik heb de Aguti H250 uitgezocht omdat dit ook de huidige hoogte is van de standaard stoelconsole + RIB verhoging + RIB/Scopema draaiplateau. Bij deze hoogte kan een 100A accu er als het goed is zonder problemen terug onder. Ik heb een heel leuke deal kunnen maken. On-Duits eigenlijk voor wat ik gewend ben met particuliere transacties, meestal haken deze af als het naar NL verzonden moet worden.

Actueel kost de scopema tussen de 265 en 340 euro voor de bestuurderzijde. (kiravans goedkoopste) de Aguti H250 bestuurderzijde kon ik vinden voor rond de 320 euro. De bijrijderzijde is wat goedkoper. De twee originele consoles met ingelaste accubak en bijrijderdraaiplateau komen dan te koop of naar de sloop. Wie interesse heeft, je verhaal via PB en dan zien we tzt wel. Met beetje geluk tegen half augustus als als het lukt met de reparatie, terug inbouwen enz. Als je ze komt halen kan het ingebouwd worden ook mocht je zelf er geen handigheid in hebben.



Bijlagen
de standaard consoles met ingelaste accubodemplaat. Handrembevestiging losgemaakt en lager terug aangelast ivm draaiplateau.
de standaard consoles met ingelaste accubodemplaat. Handrembevestiging losgemaakt en lager terug aangelast ivm draaiplateau.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Zojuist de Aguti H250 consoles ontvangen met de post. Alle voordelen hebben hun nadelen...

Kwaliteit ben ik erg over te spreken. De randen zijn glad en van scherp ontdaan. Dat is anders bij de RIB/Scopema, deze zijn best scherp op de randen en kan je jezelf lelijk aan open halen. Materiaal van de Aguti is 4mm dik, RIB/Scopema is 5mm dik. De Aguti hebben dan wel 90 graden omgezette rand op de montageplaat van de stoel. De draaikrans ø van RIB/Scopema is +/- 12 cm staal op staal en de Aguti 24 cm en gelagerd. De Aguti draait 100% beter dan de RIB/Scopema. Ook de vergrendeling werkt fijner.

Nadeel is dat de 100A accu's er niet onder passen. De opening aan de achterzijde is te klein om ze erin te krijgen en via de bovenzijde gaat niet want de console is één geheel. De Bosch accu's zijn 34cm lang en je krijgt maar maximaal 32 cm door de opening. En dan is het op de bovenhoeken ook nog te laag, denk dat een accu van 25 tot 30 cm lang en 20 hoog maximaal gaat zijn. Moet dat nog eens precies nameten als de console in de bus staat. Dat wordt dus kleinere accu's. Nu moet je om bij de accu's te komen het RIB/Scopema draaiplateau uitbouwen. Ze passen precies in de standaard console. Bij Aguthi moeten ze dus via de achterzijde erin of je moet de console incl. voorgemonteerde accu kunnen inbouwen.
Bijlagen
Schermopname_16-7-2024_182353_www.aguti.com.jpeg
Schermopname_16-7-2024_182329_www.aguti.com.jpeg
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 16 jul 2024, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

@Ronald, wat voor accu gebruik je als HH accu, want als je een AGM of Gel accu en lifepo volgens mij ook, gebruikt, kun je ze op de kant plaatsen en zijn de accupolen vanaf de achterzijde bereikbaar, ten minste bij ons wel met een
100Ah AGM accu en een RIB/Scopema draaiplateau op de standaard stoel console. Zonder verhogers voor de handrem ertussen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Het zijn twee Bosch L5 013 / 90AH zie ik. Ik heb ook twee semi-tractie voor een 24V setup in dezelfde maat staan maar die zijn 100AH. Accu's zitten al jaren in de bus.

Maat is 353 × 175 × 190 mm en wegen 26kg. Als ik de opening van de Aguti opmeet kom je op ca. 33,5 cm breed bij 16 cm hoog tot de schuine kant. Op 28 cm breed heb je 19,5 cm hoog. Ik ga op zoek naar een passend maatje in gel of lithium na het inbouwen. Dan weet ik pas hoeveel ruimte er overblijft voor de zekeringen en relais etc. Ik wil ze wel zo dat ze verwijderbaar zijn via de achterzijde. Misschien op laderails monteren of in ieder geval zo dat je niet via de centrale doorvoer in het draaiplateau erbij moet om wat los en vast te zetten.

pff 2300 euro voor een 200A lithium met verwarming voor veilig laden onder 0 graden...... maar hij past wel onder de stoel en weegt minder dan de semi-tractie van 100A.

Daar moet ik een nachtje over slapen. Dan ben ik beter met een delta ecoflow denk ik + 1 kleinere 2e accu permanent in de bus voor de omvormer.
Groet, Ronald
Plaats reactie